Επί δύο χρόνια οι ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ διακινούν σκόρπιες σκέψεις για την αναθεώρηση του Συντάγματος, που προκαλούν ανησυχίες πως θα χαθεί δυστυχώς ακόμη μια ευκαιρία και πολύς χρόνος. Δεν λέω πως θα αναθεωρηθεί το Σύνταγμα σε λάθος κατεύθυνση, γιατί η πρόταση ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ δεν θα πάρει τις αναγκαίες πλειοψηφίες στην παρούσα Βουλή, που είναι απλώς η προτείνουσα, και διότι η επόμενη Βουλή, που είναι η αναθεωρητική, θα τις απορρίψει, ή θα τις διορθώσει, όπου επιδέχονται διορθώσεις. Υπογραμμίζω, όμως, πως θα χαθεί μια ευκαιρία και πολύς χρόνος, αφού για να υπάρξει νέα πρόταση αναθεώρησης θα πρέπει να περάσουν άλλα πέντε χρόνια.
Οι «συνταγματικές» σκέψεις ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ πάσχουν ήδη από το πρόσημό τους. Μιλούν οι «σκεπτόμενοι» για «προοδευτικό πρόσημο» σε αντιπαράθεση με άλλα δήθεν πρόσημα, ενώ η συζήτηση αφορά το θεμελειώδες κείμενο της ελληνικής Πολιτείας, που το ίδιο απαιτεί και εξαναγκάζει τη συναίνεση μεταξύ των πολιτικών δυνάμεων.
Ποιοι, όμως, «σκέπτονται» να αναθεωρήσουν το Σύνταγμα, ένα μεγάλο τμήμα του οποίου αφορά το κράτος δικαίου, δηλαδή το σύστημα προστασίας των δικαιωμάτων; Μα αυτοί ακριβώς που οργάνωσαν δημοψήφισμα με παράνομο ερώτημα και περιφρόνησαν το αποτέλεσμά του! Αυτοί που αποκαλούν θεσμικά εμπόδια τη Δικαιοσύνη και τις ανεξάρτητες Αρχές! Αυτοί που έχουν ηγέτη που απέφυγε να συμπαρασταθεί στον πρώην πρωθυπουργό Λουκά Παπαδήμο, όταν αποπειράθηκαν να τον δολοφονήσουν! Αυτοί που θέλουν τη Δικαιοσύνη όχι ανεξάρτητη λειτουργία, αλλά υπηρέτη τους! Αυτοί ακριβώς που έδωσαν στην ενημέρωση την εικόνα της σημερινής ΕΡΤ! Είναι ακριβώς οι ίδιοι που διατυμπανίζουν τον ουμανισμό τους για τους μετανάστες, ενώ έστησαν τη Μόρια κι άλλα τέτοια κολαστήρια. Ευέλικτος ουμανισμός πράγματι! Ο κατάλογος είναι ατέλειωτος.
Από τα όσα σκόρπια έχουν ακουστεί, η πρόταση των ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ περιστρέφεται γύρω από λανθασμένες έως και καταστροφικές θεσμικές εκδοχές, ή βασίζονται σε λαϊκιστικές προσεγγίσεις που καταλήγουν να προσβάλλουν την ίδια τη δημοκρατία. Κι επιπλέον, δεν σκέπτονται να θέσουν υπό αναθεώρηση άρθρα που εμπεριέχουν κρίσιμες για τη λειτουργία του κράτους και τη διοίκηση της Δικαιοσύνης ρυθμίσεις, που οδηγούν στον θανάσιμο εναγκαλισμό τους με την οικονομία και άρα με την ανάπτυξη και το κοινωνικό κράτος. Τέλος, τα νεφελώδη περί χωρισμού κράτους και Εκκλησίας πέραν του ότι δεν είναι σαφή και προδίδουν δημαγωγική πρόθεση, είναι και υποκριτικά, γιατί ο Πρωθυπουργός απέλυσε τον κ. Φίλη.
Δίνω ορισμένα παραδείγματα για κάθε κριτικό επιχείρημα που ήδη κατέθεσα: η άμεση εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας οδηγεί μαθηματικά στις συγκρούσεις του με τον Πρωθυπουργό κι αυτό σε αδιέξοδα. Πρόκειται περί καταστροφικής ιδέας, από την οποία τα κράτη έκαναν χρόνια για να απαλλαγούν. Τα περί δημοψηφισμάτων ακούγονται ευχάριστα στα αφτιά, αλλά όπως δίδαξαν οι ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ στους πολίτες, είναι επικίνδυνο μέσο στα χέρια των εξουσιών. Για την αποφυγή της αλλαγής των όρων των επενδύσεων, κυρίως των φορολογικών, δεν έχουν πει λέξη οι «σκεπτόμενοι» ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ. Ομως, εδώ η Ελλάδα πονάει. Ούτε για τα μη κρατικά πανεπιστήμια έχουν θετική στάση.
Συμπερασματικά από τους ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ δεν έχουμε να περιμένουμε τίποτε σε αυτή τη φάση της αναθεώρησης. Οι προτάσεις της αντιπολίτευσης και κυρίως οι δικές μας προτάσεις θα καθορίσουν την ποιότητα του αναθεωρητικού διαβήματος, αφού επί της ουσίας τον κρίσιμο ρόλο θα διαδραματίσει η επόμενη Βουλή. Συνεπώς, σημασία για την παρούσα Βουλή έχει να περάσουν στο σχέδιο, που θα υποβληθεί στην επομένη, οι διατάξεις που πρέπει οπωσδήποτε να αναθεωρηθούν. Οσες περιλάβει η πλειοψηφία ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ στην παρούσα Βουλή και είναι σε λάθος κατεύθυνση, η επόμενη Βουλή πολύ απλά θα τις απορρίψει.
Ο Ανδρέας Λοβέρδος είναι πρώην υπουργός