Σχέδιο για να αντιμετωπιστεί το χάος που θα δημιουργηθεί στην οικονομία και στο εμπόριο στην περίπτωση που η Βρετανία αποχωρήσει από την Ευρωπαϊκή Ενωση, χωρίς να έχει επιτευχθεί συμφωνία με τις Βρυξέλλες, έχει επεξεργαστεί το Λονδίνο. Η Βρετανία εξετάζει τρόπους για να ναυλώσει ή ακόμη και να επιτάξει εμπορικά πλοία που θα τροφοδοτήσουν τη χώρα με τρόφιμα, φάρμακα και άλλα αγαθά πρώτης ανάγκης σε περίπτωση που γίνει άτακτο Brexit και επιβληθούν τελωνειακοί έλεγχοι στη θαλάσσια διαδρομή μεταξύ Καλαί (Γαλλία) και Ντόβερ (Βρετανία).
Την ίδια στιγμή, η διεθνής ένωση αερομεταφορέων ΙΑΤΑ προειδοποίησε ότι εάν προχωρήσει το Brexit χωρίς συμφωνία, τότε θα υπάρξουν σοβαρότατα προβλήματα στη διακίνηση επιβατών και εμπορευμάτων μεταξύ της Βρετανίας και της υπόλοιπης Ευρώπης. Η ΙΑΤΑ ζήτησε από τις Βρυξέλλες και το Λονδίνο να λάβουν άμεσα μέτρα ώστε να διασφαλιστεί η απρόσκοπτη διασύνδεση μεταξύ των δύο πλευρών.
Σύμφωνα με πληροφορίες των «Φαϊνάνσιαλ Τάιμς», ο υπουργός Μεταφορών Κρις Γκέιλινκ συζήτησε με άλλα στελέχη της κυβέρνησης την πιθανότητα να μισθωθούν εμπορικά πλοία που θα κατευθυνθούν μάλιστα με τα εμπορεύματά τους σε άλλα λιμάνια της χώρας ώστε να αποφευχθεί η διαδρομή Καλαί – Ντόβερ.
Η σχετική συζήτηση έκανε μεγάλη αίσθηση στο υπουργικό συμβούλιο, με πολλά στελέχη της βρετανικής κυβέρνησης να μην πιστεύουν στα αφτιά τους και να εκφράζουν την ανησυχία τους για το πού οδηγούνται οι εξελίξεις.
ΕΠΙΤΑΞΗ ΠΛΟΙΩΝ. Μάλιστα, φέρεται να έπεσε η ιδέα ακόμη και να επιταχθούν πλοία εάν οι ανάγκες το απαιτήσουν, κάτι που είχε γίνει τελευταία φορά τον Μάιο του 1982 όταν η Βρετανία ετοιμαζόταν για τον πόλεμο στα Φόκλαντ. «Η ιδέα της βρετανικής κυβέρνησης να διαχειρίζεται θαλάσσιες μεταφορές είναι ελαφρώς γελοία» ανέφερε στους «Φαϊνάσιαλ Τάιμς» πρόσωπο που ενημερώθηκε σχετικά με το σχέδιο. Κυβερνητικοί αξιωματούχοι εκτιμούν ότι δεν θα χρειαστεί να επιταχθούν πλοία, αν και με μόλις πέντε μήνες να έχουν μείνει μέχρι τον Μάρτιο του 2019 δεν υπάρχει πολύς χρόνος για να κλειστούν συμφωνίες για ναυλώσεις.
Οπως αναφέρουν οι «Φαϊνάνσιαλ Τάιμς», το δεξί χέρι της πρωθυπουργού Τερίζα Μέι ανέφερε στο υπουργικό συμβούλιο της Τρίτης ότι εάν γίνει Brexit χωρίς συμφωνία, τότε για διάστημα έξι μηνών η εμπορική κίνηση στη διαδρομή Καλαί – Ντόβερ θα μειωθεί σε μόλις 12% με 15% της σημερινής.
Η Βρετανία εισάγει από την Ευρώπη περίπου το 30% των τροφίμων που χρειάζεται για να καλύψει τις ανάγκες της. Το λιμάνι του Ντόβερ είναι σημείο – κλειδί για τις εισαγωγές αυτές, αφού εκεί καταφθάνουν εμπορεύματα από κάθε γωνιά του κόσμου για το νησί.
Η ΙΑΤΑ καλεί τις δύο πλευρές να διευθετήσουν από τώρα το κανονιστικό και ρυθμιστικό πλαίσιο που θα διέπει τις αερομεταφορές μεταξύ ΕΕ και Βρετανίας μετά τον Μάρτιο του 2019 που αναμένεται να ολοκληρωθεί το Brexit.