Ο ΣΕΒ, προκειμένου να τεκμηριώσει την ανάγκη για περισσότερες και καλύτερες υπηρεσίες από τη δημόσια διοίκηση, πραγματοποίησε για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά την ετήσια έρευνα ικανοποίησης των «εταιρικών πελατών» του Δημοσίου, με τη συνεργασία της MRB και τίτλο «Ο Σφυγμός του Επιχειρείν». Σύμφωνα με τα αποτελέσματα, η ικανοποίηση των επιχειρήσεων ως προς τον βαθμό εξυπηρέτησης που απολαμβάνουν σε πολλές από τις δημόσιες υπηρεσίες και φορείς με τους οποίους συναλλάσσονται καθημερινά εξακολουθεί να παραμένει σε χαμηλά επίπεδα (6,1/10). Ποιες είναι όμως οι δημόσιες υπηρεσίες που βαθμολογούνται θετικά από τις επιχειρήσεις; Ποια στοιχεία τις κάνουν να ξεχωρίζουν; Κυρίως, ποιες είναι εκείνες που υστερούν και γιατί;
Τα ευρήματα της έρευνας αποτυπώνουν, με τον πλέον ξεκάθαρο τρόπο, ότι οι υπηρεσίες και οι φορείς του Δημοσίου που ξεχωρίζουν με τις θετικές τους επιδόσεις είναι, πρώτον, εκείνοι που έχουν επενδύσει στο ψηφιακό τους προφίλ (με χαρακτηριστικά παραδείγματα το ΓΕΜΗ, το ΕΡΓΑΝΗ και το σύστημα δημοσίων συμβάσεων www.promitheus.gr) και δεύτερον, εκείνοι που αναλαμβάνουν για λογαριασμό του πολίτη ή της επιχείρησης, λειτουργώντας ως «μεσάζοντες», τη διεκπεραίωση της εκάστοτε υπόθεσης (με χαρακτηριστικότερο παράδειγμα το ΚΕΠ).  Από την άλλη πλευρά, προβληματισμό προκαλεί ο χαμηλός βαθμός ικανοποίησης από φορείς κρίσιμης σημασίας για την επιχειρηματικότητα, όπως π.χ. οι πολεοδομίες, τα κτηματολογικά γραφεία, οι δήμοι, οι περιφέρειες/διευθύνσεις ανάπτυξης και τα δικαστήρια. Παρότι οι φορείς αυτοί βρίσκονται εδώ και χρόνια σε διαρκή αναβάθμιση και εκσυγχρονισμό, εξακολουθούν να αποτελούν αιτία δυσαρέσκειας, καθυστερήσεων και ταλαιπωρίας. Η γενικότερη εκτίμηση που προκύπτει από τις απαντήσεις των επιχειρήσεων είναι πως σε ό,τι αφορά την ηλεκτρονική διακυβέρνηση, οι προσπάθειες που γίνονται είναι αποσπασματικές.
Ο ΣΕΒ έχει σειρά προτάσεων ηλεκτρονικής διακυβέρνησης που πιστεύουμε θα αντιμετωπίσουν παθογένειες και θα έχουν θετικό αναπτυξιακό αποτύπωμα. Ομως θεωρούμε ότι στην παρούσα χρονική συγκυρία πρέπει να αναπτυχθεί μια συγκεκριμένη στρατηγική για τις υπηρεσίες προς τις επιχειρήσεις και να υλοποιηθεί κατά προτεραιότητα.
Γι’ αυτό και προτείνουμε:
1. Ψηφιοποίηση της δικαστικής ύλης και πλήρως ηλεκτρονικές διαδικασίες (E-Justice).
2. Ψηφιοποίηση γεωχωρικών πληροφοριών (χρήσεις γης, συντελεστές δόμησης, δασική και αρχαιολογική νομοθεσία) και δημιουργία ηλεκτρονικής υπηρεσίας για ηλεκτρονική έκδοση αδειών (GIS).
3. Ενιαία πύλη για την ηλεκτρονική υποβολή και παρακολούθηση αδειοδοτήσεων (δηλαδή τόσο της άδειας εγκατάστασης και λειτουργίας όσο και της περιβαλλοντικής).
4. Εφαρμογή ηλεκτρονικής τιμολόγησης και των ηλεκτρονικών συναλλαγών.
5. Ενιαία Πύλη Εξαγωγών.
6. Ηλεκτρονική διασύνδεση ΑΦΜ και ΑΜΚΑ και υποχρεωτική καταβολή ασφαλιστικών εισφορών όλων των εργαζομένων μέσω τραπεζών και άλλων επίσημων κρατικών μητρώων (των Πρωτοδικείων, το TAXIS, η Εργάνη, ο ΟΑΕΕ κ.λπ.), για την αυτόματη ενημέρωση και επικαιροποίησή τους με τα στοιχεία όλων των εταιρικών πράξεων και μεταβολών που καταχωρίζονται στο ΓΕΜΗ.
7. Συστήματα ιχνηλασιμότητας για παρακολούθηση του εφοδιασμού και τη μείωση του λαθρεμπορίου (π.χ. σε τσιγάρα, καύσιμα).
8. Ηλεκτρονικές προμήθειες σε ολόκληρο τον δημόσιο τομέα.
9. Δημιουργία «Ηλεκτρονικού Αποθετηρίου» δικαιολογητικών για τους διαγωνισμούς του Δημοσίου.
Αν θέλουμε πραγματικά να αλλάξουμε το κράτος για να προσελκύσουμε επενδύσεις που θα φέρουν δουλειές και κοινωνική ευημερία πρέπει να χρησιμοποιήσουμε την ψηφιακή τεχνολογία ως πραγματικό και όχι προσχηματικό «καταλύτη αλλαγών» για πραγματική απλοποίηση διαδικασιών με στόχο την καλύτερη παροχή υπηρεσιών προς τις επιχειρήσεις και τους πολίτες. Ως έναν «επιταχυντή» προσέλκυσης επενδύσεων. Και η ηλεκτρονική διακυβέρνηση μπορεί να βοηθήσει καθοριστικά σε αυτό το πεδίο.