Ξεφεύγοντας αρκετά από την καθιερωμένη, τυπική τελετή έναρξης, οι διοργανωτές του 59ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκη έδωσαν λόγο στην εικόνα και στη μεγάλη οθόνη την Πέμπτη το βράδυ στο Ολύμπιον της Πλατείας Αριστοτέλους. Το μεγαλύτερο μέρος της τελετής έναρξης της εφετινής κινηματογραφικής διοργάνωσης έγινε μέσω ολιγόλεπτων βίντεο που είχαν ήδη μαγνητοσκοπηθεί, συμπεριλαμβανομένης της ομιλίας της υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού Μυρσίνης Ζορμπά. Εκτός των άλλων, η τελευταία τόνισε ότι η επιτυχία του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης είναι απόρροια της εξωστρέφειας στην οποία ποντάρει ο θεσμός, ισχυροποιώντας τη σχέση ανάμεσα στο διεθνές και το ελληνικό κοινό του, αλλά και τους δεσμούς του με την ίδια την πόλη της Θεσσαλονίκης.

Ακόμα και η ταινία που επελέγη για να σηκώσει την αυλαία της 59ης διοργάνωσης είχε ένα διεθνές, εξωτικό άρωμα προερχόμενη καθώς είναι από την Απω Ανατολή – η βραβευμένη με τον Χρυσό Φοίνικα εφέτος στο φεστιβάλ των Καννών «Κλέφτες καταστημάτων» του Ιάπωνα Χιροκάζου Κόρε Εντα (θα παιχθεί αργότερα και εμπορικά στις αίθουσες).

«Περιμένουμε από τη Διεύθυνση, τους διοργανωτές και τις επιτροπές του φεστιβάλ να κάνουν καλές επιλογές, με πνεύμα ανεξάρτητο, ανοιχτό στους καιρούς, την καινοτομία και τους νέους» σημειώνει η Μυρσίνη Ζορμπά και όλα δείχνουν ότι αυτή ακριβώς είναι η πορεία που θέλει να χαράξει το φεστιβάλ, το οποίο με τους Ελίζ Ζαλαντό (γενική διευθύντρια) και Ορέστη Ανδρεαδάκη (καλλιτεχνικός διευθυντής) εδώ και δυόμισι χρόνια στο τιμόνι του, είναι ανοικτό σε φρέσκες ιδέες και πρωτότυπες προτάσεις.

Οπως για παράδειγμα η σύζευξη εικαστικών τεχνών – κινηματογράφου: οι 15 ταινίες του Διεθνούς Διαγωνιστικού Προγράμματος επελέγησαν με «οδηγό» το θέμα του «Caritas Romana» που αναπαραστάθηκε σε εκατοντάδες έργα τέχνης στο πέρασμα του χρόνου. Στη «Ρωμαϊκή Ευσπλαχνία» όπως το έργο αποδίδεται στα ελληνικά, «προϊόν» του ρωμαίου ιστορικού Βαλέριου Μάξιμου εν έτει 31 μ.Χ., μια νεαρή κοπέλα, η Πέρο, θηλάζει τον καταδικασμένο σε θάνατο από ασιτία πατέρα της μη έχοντας άλλον τρόπο να περάσει φαγητό στο κελί του. Εργο που με τον καιρό ξεχάστηκε, αλλά να που εφέτος επανήλθε στην επικαιρότητα χάρη στο φεστιβάλ ως πυξίδα για την αναζήτηση, ταξινόμηση και ερμηνεία των 15 ταινιών του Επίσημου Διαγωνιστικού Τμήματος.

Το Σαββατοκύριακο που μας έρχεται αναμένεται να έχει ενδιαφέρον τόσο από τις ταινίες όσο και από τις παράπλευρες εκδηλώσεις. Σε ό,τι αφορά τους επισκέπτες δημιουργούς, το φεστιβάλ υποδέχεται τον ισπανό πρωτοποριακό Χάιμε Ροσάλες, τη σχεδόν άγνωστη στη χώρα μας Ολλανδή Νάνουκ Λέοπολντ, αλλά και τον πολύ πιο γνωστό Ούγγρο Λάζλο Νέμες, τον σκηνοθέτη του αριστουργήματος «Ο γιος του Σαούλ», ο οποίος παρουσιάζει την τελευταία ταινία του «Sunrise».