Ο χειμώνας είναι ήδη προ των πυλών και κάθε νοικοκυριό εξετάζει και φέτος τον τρόπο με τον οποίο θα θερμάνει την κατοικία του. Το πετρέλαιο αποτελεί για χιλιάδες νοικοκυριά το κύριο καύσιμο θέρμανσης, αν και η αυξημένη τιμή του σε αρκετές περιπτώσεις το κάνει απαγορευτικό, στρέφοντας τους καταναλωτές στο φυσικό αέριο ή σε ηλεκτρικά μέσα θέρμανσης.

Για όσους όμως επιμένουν και φέτος να λειτουργήσουν τους καυστήρες των καλοριφέρ με πετρέλαιο δεν θα πρέπει να ξεχνούν ότι δεν είναι λίγες οι φορές που καταναλωτές έχουν πέσει θύματα απατεώνων κατά την αγορά πετρελαίου θέρμανσης, γεγονός που σημαίνει ότι πρέπει να έχουν τα μάτια τους δεκατέσσερα όταν προμηθεύονται, γιατί δεν είναι μόνο η αναζήτηση της χαμηλής τιμής.

Η προμήθεια του πετρελαίου κρύβει πολλές φορές παγίδες τις οποίες πρέπει οι καταναλωτές να προσέχουν αν δεν θέλουν να ζημιωθούν από επιτήδειους προμηθευτές. Το βασικότερο όλων σε αυτή τη διαδικασία είναι η σωστή μέτρηση του καυσίμου κατά τη διαδικασία παράδοσης.

Για να μη βρεθούν προ αρνητικών εκπλήξεων, οι καταναλωτές πρέπει:

– Να συγκρίνουν προσεκτικά τις αναγραφόμενες τιμές στα πρατήρια της περιοχής τους (τα πρατήρια καυσίμων υποχρεούνται να αναγράφουν τις τιμές των καυσίμων σε φωτεινές πινακίδες εμφανείς στους καταναλωτές) και να βεβαιώνονται ότι οι τιμές αυτές αφορούν την παράδοση κατ’ οίκον και την ποσότητα που επιθυμούν, πριν επιλέξουν προμηθευτή.

– Να φροντίζουν να τηρούνται όλα τα ενδεδειγμένα μέτρα ασφαλείας κατά την παραλαβή του πετρελαίου, προς αποφυγή ατυχημάτων.

– Να προσέχουν το χρώμα του πετρελαίου να είναι ζωηρό κόκκινο και όχι θολό διότι το χρώμα αποτελεί ένδειξη της ποιότητας του πετρελαίου.

– Να επιβλέπουν και οι ίδιοι την καταγραφή της ποσότητας του πετρελαίου που υπάρχει στη δεξαμενή πριν και μετά την παραλαβή, πάντοτε παρουσία του βυτιοφορέα.

– Να μην εμπιστεύονται μόνο τον μετρητή του βυτιοφόρου, αλλά να χρησιμοποιούν για επαλήθευση και δικό τους διαγραμμισμένο μέτρο ή βέργα, με την προϋπόθεση το μεν μέτρο να είναι άκαμπτο, με σωστή διαβάθμιση και πλήρως ανεπτυγμένο, η δε βέργα ευθεία χωρίς στρεβλώσεις.

– Το μέτρο ή η βέργα να τοποθετούνται στο ίδιο σημείο και κατά την προμέτρηση και κατά την επιμέτρηση να ακουμπούν απευθείας στον πυθμένα της δεξαμενής και να τοποθετούνται κατακόρυφα μέσα στη δεξαμενή.

– Να γνωρίζουν πόσα λίτρα πετρελαίου αντιστοιχούν σε κάθε εκατοστό ύψους της δεξαμενής τους. Απαραίτητη προϋπόθεση είναι να γνωρίζουν τις εσωτερικές διαστάσεις της δεξαμενής. Π.χ. αν μια δεξαμενή ορθογώνιας διατομής έχει μήκος 1,5 μέτρο, πλάτος 1 μέτρο και ύψος 1 μέτρο, τότε η συνολική χωρητικότητά της είναι 1,5 κυβικό μέτρο (1,5x1x1=1,5) ή 1.500 λίτρα. Επομένως, σε κάθε εκατοστό ύψους της δεξαμενής αντιστοιχούν 15 λίτρα (1.500:100=15).

– Να προσέχουν ώστε η μάνικα του μεταφορέα να είναι άδεια, τόσο πριν από την παραλαβή, όσο και μετά την παραλαβή του πετρελαίου.

– Να προσέχουν στο τέλος της παράδοσης, όταν αδειάζει η μάνικα, να σταματήσει να μετρά και ο μετρητής.

– Να μετρούν την ανύψωση της στάθμης του πετρελαίου μέσα στη δεξαμενή αφού κατασταλάξει ο αφρός και έχουν πρώτα παρέλθει 5-6 λεπτά, παρουσία του βυτιοφορέα.

– Να έχουν υπόψη τους ότι η ένδειξη στάθμης στις πλαστικές δεξαμενές δεν θεωρείται αξιόπιστη, εξαιτίας της παραμόρφωσης του σχήματος των δεξαμενών αυτών όταν γεμίζουν με υγρό.

– Αν χρησιμοποιούν μετρητή δεξαμενής (βασίζεται στην αρχή των συγκοινωνούντων δοχείων) να προσέχουν ώστε το περιεχόμενο του σωλήνα στάθμης να είναι όμοιο με το περιεχόμενο της δεξαμενής, και όχι κάποιο ελαφρύτερο υγρό (θα εμφανίσει υψηλότερη στάθμη πετρελαίου από την πραγματική λόγω διαφοράς του ειδικού βάρους του υγρού).

– Να ζητούν να αναγράφεται στην απόδειξη πληρωμής το ύψος της στάθμης της δεξαμενής που μετρήθηκε πριν και μετά την παραλαβή και όχι μόνο τα λίτρα. Επίσης, να υπάρχουν συμπληρωμένα όλα τα απαιτούμενα από τον νόμο στοιχεία (όπως ονοματεπώνυμο και διεύθυνση του πελάτη, ποσότητα, ημερομηνία και ώρα παράδοσης κ.λπ.). Σε κάθε άλλη περίπτωση να σημειώσουν τις λέξεις «με κάθε επιφύλαξη».

– Να μην αφήνουν τον καυστήρα πετρελαίου να λειτουργεί χωρίς καύσιμα, γιατί έτσι καταστρέφεται η αντλία και το μπεκ. Επομένως, πρέπει να είναι ανοιχτός ο διακόπτης παροχής της δεξαμενής και να υπάρχει πετρέλαιο σε αυτήν.

– Πρέπει να πραγματοποιούν τουλάχιστον μία φορά τον χρόνο συντήρηση-ρύθμιση του συστήματος της κεντρικής θέρμανσης (έτσι καταναλώνεται λιγότερο πετρέλαιο, επιτυγχάνεται η εξοικονόμηση χρημάτων και υπάρχει αποφασιστική συμβολή στη δημιουργία καθαρότερου περιβάλλοντος). Ο καταλληλότερος χρόνος για τη συντήρηση της εγκατάστασης είναι αμέσως μετά τη λήξη της περιόδου θέρμανσης (δηλαδή Απρίλιο – Μάιο) ώστε να μη μείνουν τα κατάλοιπα της καύσης κατά την περίοδο του καλοκαιριού, οπότε καθίσταται πιο δύσκολος ο καθαρισμός της.

– Το πετρέλαιο που θα παραλάβουν μπορούν να το υπολογίσουν αν πολλαπλασιάσουν το ύψος του πετρελαίου που προστέθηκε στη δεξαμενή με τα λίτρα ανά εκατοστό που αυτή χωράει. Αν π.χ. η δεξαμενή είχε 18 εκατοστά πετρέλαιο πριν από την παραλαβή και 78 εκατοστά μετά την παραλαβή, προστέθηκαν 78-18=60 εκατοστά. Σύμφωνα, με το προηγούμενο παράδειγμα, με τα 25 λίτρα, ανά εκατοστό ύψους, παρέλαβαν 60×25=1.500 λίτρα πετρέλαιο. Πρέπει επίσης να απαιτούν από τον μεταφορέα να γράψει το ύψος που μέτρησαν πριν και μετά την παράδοση, στην απόδειξη παραλαβής.

– Τέλος, πρέπει πάντα να έχουν στο μυαλό τους ότι η ρύθμιση της θερμοκρασίας των χώρων της κατοικίας δεν πρέπει να είναι υπερβολική και σταθερή. Είναι λάθος να αναβοσβήνουν συνέχεια το καλοριφέρ. Οι ιδανικές θερμοκρασίες είναι μεταξύ 18°C-19°C.