Η εικόνα είναι πια γνώριμη: ένα ανθρώπινο «φιδάκι» κινείται απελπιστικά αργά προς την πινακίδα «Εκδοση Εισιτηρίων», προς το γκισέ με το χειρόγραφο σημείωμα «Επανασύνδεση – Διακανονισμοί» ή στη φωτεινή ταμπέλα με τον αριθμό προτεραιότητας. Ζητούμενο η εξυπηρέτηση, προϋπόθεση η εξαντλητική αναμονή, τις περισσότερες φορές σε αναγκαστική ορθοστασία (ακόμα και για ηλικιωμένους ή ασθενείς). Στις ατελείωτες ουρές της ελληνικής καθημερινότητας – εκεί όπου ο ένας έχει συνηθίσει να βλέπει την πλάτη του άλλου – τα συναντά κανείς όλα: σιγανά παράπονα, έντονες διαμαρτυρίες, σιωπή από υπομονετικούς, ανυπόμονους, ευέξαπτους, ευγενικούς, ψύχραιμους. Ολοι τους περιμένουν τη σειρά τους τελικά. Γιατί το «φιδάκι» κατέληξε να αποτελεί κομμάτι της κανονικότητας (;) του πολίτη σαν κάτι αναπόφευκτο, σχεδόν νορμάλ, αφού το υποψιάζονται όσοι ξεκινούν πρωί πρωί μεταξύ άλλων για να βρεθούν στην αποβάθρα του μετρό, να επανασυνδέσουν το ηλεκτρικό ρεύμα ή να παραλάβουν το πανάκριβο φάρμακό τους.
Εναν χρόνο μετά την εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου στις αστικές συγκοινωνίες, οι επιβάτες εξακολουθούν να υφίστανται ταλαιπωρία «πολιορκώντας» μαζικά τον χώρο των λιγοστών αυτόματων μηχανημάτων και των κλειστών εκδοτηρίων κάθε σταθμού. Την ίδια στιγμή η μάχη για το χαρτάκι προτεραιότητας καλά κρατεί στα υποκαταστήματα της ΔΕΗ και στα φαρμακεία του ΕΟΠΥΥ.
Μετρό
Χάος με κλειστά εκδοτήρια και μηχανήματα χωρίς χαρτί
Ωρα 11.00 στον σταθμό του μετρό στην Ακρόπολη, ένα ζευγάρι τουριστών προσπαθεί να βγάλει μειωμένο εισιτήριο για το ανήλικο κοριτσάκι του. Οσο η οικογένεια καθυστερεί μπροστά στο αυτόματο μηχάνημα έκδοσης ηλεκτρονικού εισιτηρίου (τα εκδοτήρια είναι κλειστά) τόσο μεγαλώνει η ουρά πίσω τους. «Δεν υπάρχει μειωμένο, βγάλτε κανονικό να προχωράμε» λέει στο ζευγάρι άλλος επιβάτης. Το συμβάν είναι ενδεικτικό του χάους και της σύγχυσης που εξακολουθούν να επικρατούν στους σταθμούς του μετρό (αλλά και του ηλεκτρικού) εξαιτίας των κλειστών εκδοτηρίων και των λιγοστών καινούργιων αυτόματων μηχανημάτων. Μέλη του Σωματείου Εργαζομένων Λειτουργίας Μετρό Αθηνών καταγγέλλουν σοβαρές ελλείψεις τόσο σε προσωπικό όσο και μηχανήματα, τα οποία συχνά δεν… συνεργάζονται γιατί ξεμένουν από χαρτί! Οπως περιγράφουν οι εργαζόμενοι, η αναμονή αγγίζει τα 50 λεπτά μόλις πολίτες σπεύδουν να εκδώσουν προσωποποιημένες κάρτες μειωμένου κομίστρου μετά την κατάργηση του αντίστοιχου χάρτινου εισιτηρίου. Σήμερα από τα 109 εκδοτήρια στους σταθμούς του μετρό, του τρένου και του τραμ λειτουργούν μόνο 21 στις γραμμές 1 (Πειραιάς – Κηφισιά), 2 (Ανθούπολη – Ελληνικό), 3 (Αγία Μαρίνα – Αεροδρόμιο) και στο τραμ. Ενδεικτικό της επείγουσας ανάγκης να μειωθούν οι χρόνοι έκδοσης ή επαναφόρτισης εισιτηρίων είναι το πρόσφατο «ξήλωμα» 26 μηχανημάτων από το τραμ προκειμένου να καλυφθεί το μετρό. Ετσι απαξιώνεται πλέον το τραμ, δεδομένου ότι μόνο στην παραλιακή ζώνη (ΣΕΦ – Βούλα) βγήκε το 1/3 των μηχανημάτων.
Φαρμακεία ΕΟΠΥΥ
Γολγοθάς για τα ακριβά σκευάσματα
Στην αναμονή για το ακριβό φάρμακο συνήθως υπάρχει κατανόηση μεταξύ των πολιτών. Οι ηλικιωμένοι ή οι ασθενείς δεν γλιτώνουν τον γολγοθά, ωστόσο τις περισσότερες φορές βρίσκουν να καθίσουν κάπου και σίγουρα κανένας δεν τους κλέβει τη σειρά. Ωρα 13.00 σε κεντρικό φαρμακείο του ΕΟΠΥΥ της Αθήνας (όπου κυρίως καρκινοπαθείς και χρονίως πάσχοντες προμηθεύονται σκευάσματα υψηλού κόστους) η ουρά βγαίνει πια στο πεζοδρόμιο. «Μετά από μένα είναι η κυρία, να ξέρετε, και έπειτα εσείς. Απλώς δεν μπορεί να στέκεται όρθια για ώρα» ενημερώνει ένας 55άρης, βάζοντας τάξη στην ουρά για τα τρία γκισέ. Δεν υπάρχει γκρίνια, παρά μόνο πρόσωπα που μαρτυρούν κούραση, ενόσω οι υπάλληλοι προσπαθούν να απαντούν με σαφήνεια στις απορίες των πολιτών. Φέτος ο ΕΟΠΥΥ άνοιξε επιπλέον δύο φαρμακεία στην Αθήνα για την αποσυμφόρηση κυρίως εκείνων σε Ομόνοια (Αγίου Κωνσταντίνου), λεωφόρο Αλεξάνδρας και Καλλιθέα. Σε όλη την Ελλάδα λειτουργούν 31 φαρμακεία, εκ των οποίων τα 10 στην Αττική.
ΔΕΗ
Αναμονή πέντε ωρών για υπόθεση πέντε λεπτών
Τρεις επισκέψεις σε δύο διαφορετικά υποκαταστήματα της ΔΕΗ και, τελικά, αναμονή πέντε ωρών για μια υπόθεση πέντε λεπτών. Αυτά χρειάζονται πλέον, όπως αποδεικνύεται, για να καταφέρει κάποιος να επανασυνδέσει το ρεύμα στο σπίτι που νοικιάζει και να λαμβάνει τον λογαριασμό στο όνομά του. Με βάση μαρτυρία στα «ΝΕΑ», ακόμα και απλές διαδικασίες απαιτούν γερά νεύρα και χάσιμο χρόνου. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την εμπειρία του πολίτη, η πρώτη επίσκεψη (αργά το πρωί) στο υποκατάστημα της ΔΕΗ στο Παγκράτι αποδείχθηκε ανώφελη. Τα χαρτάκια προτεραιότητας είχαν κιόλας εξαντληθεί! Ακολούθησε το κατάστημα της οδού Αριστείδου στο κέντρο της Αθήνας όπου επικρατούσε η ίδια κατάσταση. Την επομένη, προτού καν ανοίξει η ΔΕΗ Παγκρατίου αρκετοί ήταν συγκεντρωμένοι απέξω μοιράζοντας αυτοσχέδια χαρτάκια προτεραιότητας, ενώ στις 08.45 το μηχάνημα έβγαζε επισήμως τον αριθμό 112, που εξυπηρετήθηκε τελικά στις 13.45! Τραγικές καθυστερήσεις παρατηρούνται επιπλέον στα υποκαταστήματα με χαλασμένα μηχανήματα εξόφλησης λογαριασμών ή σε εκείνα όπου οι πολίτες που θέλουν διακανονισμό και άλλες χρονοβόρες υπηρεσίες δεν διαχωρίζονται από τους υπόλοιπους. Ως αποτέλεσμα ατελείωτες ουρές σχηματίζονται ακόμα και μπροστά στα γκισέ των πληρωμών. Μια τέτοια εικόνα καταγράφηκε στις 10 το πρωί στο υποκατάστημα της Καλλιθέας. Η αίθουσα γεμάτη, έξω από το ισόγειο περίμεναν όρθιοι δεκάδες άνθρωποι και ο σεκιουριτάς σε ρόλο τροχονόμου κατηύθυνε στη… σωστή ουρά όσους δείχνουν σαστισμένοι.