Πρωτοφανείς όρους σε διαγωνισμούς έργων της Περιφέρειας Αττικής, που «φωτογραφίζουν» συγκεκριμένους αναδόχους και αποκλείουν άλλους, καταγγέλλουν τα μέλη της περιφερειακής παράταξης «Αττική». Το έργο που φαίνεται πως προκάλεσε την έντονη αντίδραση είναι το μεγαλύτερο έργο συντήρησης οδοποιίας που έχει δημοπρατήσει η νυν διοίκηση της Περιφέρειας Αττικής με τον τίτλο «Βελτίωση και περιοδική συντήρηση υποδομών στο πρωτεύον αστικό οδικό δίκτυο της Περιφέρειας Αττικής». Ο συνολικός δε προϋπολογισμός ανέρχεται σε 15 εκατ. ευρώ (συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ).
Με ανακοίνωση η παράταξη «Αττική» του υποψήφιου περιφερειάρχη Αττικής Γιάννη Σγουρού επισημαίνει πως στον εν λόγω διαγωνισμό τίθενται επί ποινή αποκλεισμού λόγοι οι οποίοι δεν έχουν συμπεριληφθεί σε κανέναν άλλο διαγωνισμό και προκαλούν σοβαρά και εύλογα ερωτήματα για το εάν τηρούνται οι αρχές της διαφάνειας και της ίσης μεταχείρισης στις δημόσιες συμβάσεις της Περιφέρειας ή εάν ορισμένοι διαγωνισμοί κόβονται και ράβονται ακριβώς στα μέτρα ορισμένων.
Η ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ. «Αντικείμενο του έργου είναι η συστηματική συντήρηση της επιφάνειας κυκλοφορίας των οδικών αξόνων του πρωτεύοντος αστικού οδικού δικτύου αρμοδιότητας Περιφέρειας Αττικής, καθώς και η αντιμετώπιση κάθε βλάβης ή φθοράς που θα παρουσιαστεί στο οδικό δίκτυο για συνολική διάρκεια 12 μηνών» αναφέρεται στην ανακοίνωση.
Στη διακήρυξη του έργου, όπως καταγγέλλει ο Γιάννης Σγουρός, οι επί ποινή αποκλεισμού λόγοι δεν περιορίζονται στους συνήθεις τιθέμενους σε παρόμοιους διαγωνισμούς (π.χ. ποινικό μητρώο, οικονομική επάρκεια, τεχνική καταλληλότητα, ISO) αλλά προχωρούν ένα βήμα παραπέρα, αφού στην παρ. 24.2 ορίζεται επί ποινή αποκλεισμού: «…το συγκρότημα παραγωγής ασφαλτοσκυροδέματος δεν πρέπει να βρίσκεται σε απόσταση μεγαλύτερη των 40 χιλιομέτρων σε ευθεία γραμμή από την Αθήνα (πλατεία Συντάγματος)».
«Δεν πρόκειται να επιτρέψουμε σε κανέναν να παίζει παιχνίδια με το δημόσιο χρήμα. Είναι η τρίτη φορά μέσα σε λίγους μήνες που σε διαγωνισμούς έργων της Περιφέρειας Αττικής απαντώνται όροι αντίθετοι στις αρχές της διαφάνειας και της ίσης μεταχείρισης που επιβάλλουν οι αρχές της χρηστής διοίκησης και του κράτους δικαίου. Καλούμε εκ νέου την Ενιαία Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων και το αρμόδιο υπουργείο στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων τους να παρέμβουν άμεσα και αυτεπαγγέλτως, ώστε να διερευνηθούν τα όσα συμβαίνουν. Σύμπτωση επαναλαμβανόμενη παύει να είναι σύμπτωση» τονίζει χαρακτηριστικά ο Γιάννης Σγουρός.
Μάλιστα, η παράταξη του υποψήφιου περιφερειάρχη Αττικής επισημαίνει πως πριν από μερικούς μήνες η Αρχή Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών είχε ακυρώσει διακήρυξη της Περιφέρειας για άλλο δημόσιο έργο οδοποιίας στο οποίο ζητούνταν «χωρίς ειδική αιτιολόγηση και δυσανάλογα, σε σχέση με τη φύση και το οικονομικό αντικείμενο του υπό δημοπράτηση έργου, αυξημένη οικονομική και χρηματοοικονομική επάρκεια και τεχνική και επαγγελματική ικανότητα», γεγονός που σύμφωνα με την απόφαση «περιορίζει υπερβολικά τον κύκλο των εργοληπτικών επιχειρήσεων, οι οποίες, μόνες αυτές, κατά περιορισμό του ανταγωνισμού στο οικείο πεδίο, δύνανται να αναλάβουν το έργο».
ΟΙ ΔΥΟ ΟΡΟΙ. Από την πλευρά της, η Περιφέρεια Αττικής υποστηρίζει πως οι δύο όροι οι οποίοι μπήκαν είναι εύλογοι και στόχο έχουν τόσο τη διασφάλιση της ποιότητας του έργου όσο και την ολοκλήρωσή του εντός χρονοδιαγράμματος. Οπως επισημαίνει στα «ΝΕΑ» ο αντιπεριφερειάρχης Οικονομικών Χρήστος Καραμάνος, για πρώτη φορά η Περιφέρεια Αττικής υλοποιεί πρόγραμμα οδικής ασφάλειας με πέντε μεγάλες παρεμβάσεις, συνολικού προϋπολογισμού 88 εκατ. ευρώ. Μάλιστα, θα βγουν πέντε διαφορετικές διακηρύξεις, οι τέσσερις εκ των οποίων θα αφορούν την ασφαλτόστρωση, με προϋπολογισμό 15 εκατ. ευρώ εκάστη.
«Φροντίζουμε να γίνονται τα έργα ποιοτικά, γι’ αυτό και βάλαμε δύο όρους. Ο πρώτος αναφέρει πως ο ανάδοχος θα πρέπει να διαθέτει τα βασικά μηχανήματα (φρέζες, οδοστρωτήρες, finishers) και να μπορεί να εκτελέσει το έργο ακόμα και ταυτοχρόνως σε δύο μέτωπα. Ο δε δεύτερος όρος αφορά το ασφαλτικό σκυρόδεμα, το οποίο για να φτάνει ακέραιο δεν θα πρέπει να έρχεται από πάρα πολύ μακριά. Ετσι μπήκε ο όρος ότι το συγκρότημα παραγωγής του ασφαλτοσκυροδέματος δεν θα πρέπει να είναι σε απόσταση μεγαλύτερη από 40 χιλιόμετρα από την πλατεία Συντάγματος, σε ευθεία όμως γραμμή και όχι σε διαδρομή δρόμου. Αυτό σημαίνει πως δεν αποκλείεται κανένας, περιλαμβάνονται όλα τα συγκροτήματα της Αττικής αλλά και των όμορων περιοχών (ένα μέρος της Κορινθίας και της Βοιωτίας). Εάν θέλαμε λοιπόν να περιορίσουμε τον ανταγωνισμό, θα βγάζαμε απλώς σε μία διακήρυξη τα έργα και όχι σε πέντε» σημειώνει ο Χρήστος Καραμάνος.