Τα συστήματα υποβοήθησης αποτελούν το προπύργιο της αυτόνομης οδήγησης. Τα συστήματα που φρενάρουν το αυτοκίνητο αυτόματα όταν ο οδηγός είναι αφηρημένος, διατηρούν σταθερή την απόσταση από το προπορευόμενο αυξομειώνοντας την ταχύτητα χωρίς καμία παρέμβαση του οδηγού και στρίβουν το τιμόνι όταν πατάει τη διαχωριστική λωρίδα βρίσκονται πλέον στον βασικό εξοπλισμό των περισσότερων αυτοκινήτων. Η αυτόνομη οδήγηση είναι γεγονός και χωρίζεται σε πέντε στάδια. Προς το παρόν, ο οδηγός είναι υπεύθυνος για την οδήγηση, παρότι αρκετά συστήματα του παρέχουν τη δυνατότητα ακόμη και να πάρει τα χέρια του από το τιμόνι, όμως μόνο για λίγα δευτερόλεπτα! Τα σημερινά συστήματα ήδη λειτουργούν ικανοποιητικά, αλλά ακόμα δεν μπορούν να υποκαταστήσουν την ανθρώπινη νοημοσύνη. Πάντως, έως το 2030, η αυτόνομη οδήγηση θα έχει κερδίσει την εμπιστοσύνη των οδηγών, με τους τελευταίους να μπορούν – πιθανόν – να ρίξουν και έναν υπνάκο στο πίσω κάθισμα. Σήμερα, τα μοντέλα παραγωγής εφοδιάζονται με συστήματα υποστήριξης του οδηγού που πληρούν τις προδιαγραφές επιπέδου 2 της αυτόνομης οδήγησης.
Στάδιο 1: Είναι το στάδιο όπου το αυτοκίνητο διαθέτει τα πιο απλά συστήματα, όπως το σύστημα που ειδοποιεί για οχήματα μέσα στη νεκρή γωνία, ή που ειδοποιεί τον οδηγό όταν βγαίνει εκτός λωρίδας.
Στάδιο 2: Το στάδιο όπου τα συστήματα υποβοήθησης μπορούν να προλαμβάνουν επικίνδυνες καταστάσεις ή ακόμη και να αποφύγουν μια σύγκρουση με ένα προπορευόμενο αυτοκίνητο. Και σε αυτό το στάδιο, τα συστήματα υποβοήθησης υποβοηθούν τον οδηγό και σε καμία περίπτωση δεν τον αντικαθιστούν. Το στάδιο αυτό μπορεί να περιλαμβάνει το σύστημα αυτόματης πέδησης, που τον προειδοποιεί ηχητικά, και αν δεν διαπιστώσει κάποια αντίδρασή του, τότε επεμβαίνει στα φρένα!
Στάδιο 3: Τα συστήματα υποβοήθησης έχουν πιο ενεργό ρόλο και για αυτόν τον λόγο η αυτόνομη οδήγηση στο στάδιο 3 έχει αυξημένες αρμοδιότητες. Στο συγκεκριμένο στάδιο, ο οδηγός μπορεί να διαβάζει ακόμη και εφημερίδα, όταν ο αυτόματος πιλότος έχει τον πλήρη έλεγχο του αυτοκινήτου. Στο επίπεδο 3, το αυτοκίνητο μπορεί να κινείται αυτόματα, σε δρόμους ταχείας κυκλοφορίας ή αυτοκινητόδρομους, να αυξομειώνει την ταχύτητα, να αλλάζει λωρίδα κ.ά. Ομως ο οδηγός, όταν ειδοποιηθεί από το σύστημα, πρέπει να αναλάβει το τιμόνι.
Στάδιο 4: Και σε αυτό το επίπεδο ο οδηγός μπορεί να απολαμβάνει τον καφέ του, χωρίς να έχει κανένα ρόλο πίσω από το τιμόνι, με το σύστημα να τα βγάζει πέρα ακόμη και όταν το αυτοκίνητο κινείται σε πιο ακραίες π.χ. καιρικές συνθήκες. Στο συγκεκριμένο επίπεδο ο οδηγός έχει περισσότερο χρόνο να αναλάβει το τιμόνι από τη στιγμή που θα ειδοποιηθεί από το σύστημα αυτόνομης οδήγησης.
Στάδιο 5: Σε αυτό το στάδιο, ο οδηγός ίσως να μη χρειάζεται να είναι σε ρόλο… οδηγού, και απλά να απολαμβάνει τη διαδρομή, όπως και οι άλλοι επιβάτες. Στο συγκεκριμένο επίπεδο δεν απαιτείται η παρουσία του οδηγού και όλα γίνονται αυτόματα, μιας και τα οχήματα με αυτόνομη οδήγησης πέμπτου σταδίου δεν έχουν ούτε τιμόνι, ούτε και πεντάλ!