Η ταινία «Ρέι και Λιζ» του Ρίτσαρντ Μπίλιγχαμ από το Ηνωμένο Βασίλειο, με την οποία ο καταξιωμένος βρετανός φωτογράφος κάνει το ντεμπούτο του στην κινηματογραφική σκηνοθεσία μεγάλου μήκους ταινίας, είναι ο μεγάλος θριαμβευτής του 59ου Κινηματογραφικού Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Μια γενναία ταινία, με την οποία ο Μπίλιγχαμ αποπειράται μια αναδρομή στις μνήμες της παιδικής ηλικίας, άξονας των οποίων είναι οι ήρωες του τίτλου, οι γονείς του.
Με την τελετή λήξης, την ανακοίνωση των βραβείων και την προβολή της βελγο-ολλανδικής ταινίας «Girl» το Φεστιβάλ, την Κυριακή το απόγευμα, έριξε επιτυχώς μια ακόμη αυλαία του έπειτα από ένα εξίσου επιτυχημένο δεκαήμερο προβολών, εκθέσεων, βιβλιοπαρουσιάσεων, συναντήσεων, πάρτι και άλλων πολιτιστικών εκδηλώσεων.
Παρούσα στην τελετή λήξης, της οποίας οικοδεσπότης ήταν ο ηθοποιός Γιώργος Νανούρης, ήταν και η υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Μυρσίνη Ζορμπά, η οποία επέδωσε τον Χρυσό Αλέξανδρο. Λόγω της ποσότητας των βραβείων η τελετή έπρεπε να είναι όσο το δυνατόν πιο σύντομη σε λόγους – και όντως ήταν. Από πλευράς διεύθυνσης φεστιβάλ ο διευθυντής φωτογραφίας και σκηνοθέτης Γιώργος Αρβανίτης, πρόεδρος του ΔΣ του Φεστιβάλ, κρίθηκε ως το κατάλληλο πρόσωπο για να μιλήσει στον κόσμο αφήνοντας θετικές υποσχέσεις για το μέλλον του θεσμού που του χρόνου θα γίνει 60 ετών.
ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ. Από ελληνικής πλευράς, η ηθοποιός Μαρίσα Τριανταφυλλίδου ήταν η μεγάλη διακριθείσα. Κέρδισε το βραβείο γυναικείας ερμηνείας για τον ρόλο της στην ταινία «Η δουλειά της» του Νίκου Labôt (συμπαραγωγή Ελλάδας, Γαλλίας, Σερβίας). Ωστόσο, το βραβείο δόθηκε εξ ημισείας στην Τριανταφυλλίδου και τη γερμανίδα ηθοποιό Ενε Σβαρτς για την ερμηνεία της στη γερμανική ταινία «Ολα καλά» («Alles ist gut») της Εύας Τρόμπις. Αλλη μια ελληνική διάκριση ήταν της ταινίας «Φυγαδεύοντας τον Χέντριξ» του Μάριου Πιπερίδη που απέσπασε την πρώτη ειδική μνεία. Από τις ταινίες που μπορούν κάλλιστα να επικοινωνήσουν με το κοινό, το «Φυγαδεύοντας τον Χέντριξ» παρακολουθεί τα στάδια που μηχανεύεται ένας loser έλληνας μουσικός (Αδάμ Μπουσδούκος) προκειμένου να μεταφέρει από τα Κατεχόμενα της Κύπρου στα ελληνικά εδάφη τον σκύλο του τον Τζίμη.
Σε ό,τι αφορά το ίδιο το κοινό, μια από τις επιλογές του ήταν ο «Ενοχος» από τη Δανία, σε σκηνοθεσία Γκούσταβ Μίλερ που κέρδισε επίσης το βραβείο ανδρικής ερμηνείας. Η αγαπημένη ταινία αυτής της διοργάνωσης και του υπογράφοντα αυτού του κειμένου, ο «Ενοχος», είναι μια θαυμάσια σκηνοθετικά δουλειά που παρακολουθεί την προσπάθεια ενός αστυνομικού σε δυσμένεια να βοηθήσει μέσω τηλεφώνου μια γυναίκα που όλα δείχνουν ότι έχει πέσει θύμα απαγωγής.
Να σημειωθεί τέλος ότι για πρώτη φορά εφέτος, το Φεστιβάλ διέθεσε εισιτήρια προς το κοινό για την τελετή λήξης, η οποία ώς τώρα ήταν μόνο με προσκλήσεις. Το γεγονός ότι τα εισιτήρια αυτά εξαντλήθηκαν σχεδόν αμέσως λέει πολλά.
Οι νικητές
Χρυσός Αλέξανδρος: «Ρέι και Λιζ» του Ρίτσαρντ Μπίλιγχαμ, Ηνωμένο Βασίλειο
Αργυρός Αλέξανδρος: «Ολα καλά» της Εύας Τρόμπις, Γερμανία
Χάλκινος Αλέξανδρος (σκηνοθεσία): Πουτσιπόνγκ Αρουνπένγκ, «Διαβολόψαρο», Ταϊλάνδη, Γαλλία, Κίνα
Ανδρικής ερμηνείας: Γιάκομπ Σιντεργκρέν, «Ο ένοχος», Δανία
Γυναικείας ερμηνείας: Εξ ημισείας στις Μαρίσα Τριανταφυλλίδου («Η δουλειά της», Ελλάδα, Γαλλία, Σερβία) και Ενε Σβαρτς («Ολα καλά», Γερμανία)
Καλλιτεχνικής επίτευξης: στη φωτογραφία του Ναβαροφάατ Ρουνγκφιμπουνσοφίτ για το «Διαβολόψαρο»
Α’ Ειδική Μνεία: «Φυγαδεύοντας τον Χέντριξ» του Μάριου Πιπερίδη (Κύπρος, Γερμανία, Ελλάδα)
Β’ Ειδική Μνεία: «Σόκρατες» του Αλεξ Μοράτο (Βραζιλία)
FIPRESCI: «Σοφία» της Μεριέμ Μπενμπαρέκ (Γαλλία, Κατάρ) και «Παύση» της Τώνιας Μισιαλή (Κύπρος, Ελλάδα)
ΠΕΚΚ: «Ακίνητο ποτάμι» του Αγγελου Φραντζή (Ελλάδα, Γαλλία, Λετονία)
Κοινού Fischer: «Ο ένοχος» (Διεθνές Διαγωνιστικό), «Καταφύγιο ΙΙ: Το μονοπάτι του πάγου» (Ελληνικό Φεστιβάλ), «Πεταλούδες» (Ματιές στα Βαλκάνια), «Η δωδεκάχρονη νύχτα» (Ανοιχτοί Ορίζοντες)
Virtual reality: «Ουλή» των Νίκο Κασαβέκια και Μαρτίν Αλέ (Γαλλία, ΗΠΑ)