Με πολεμική διάθεση απάντησε χθες το υπουργείο Πολιτισμού στη συνέντευξη Τύπου – απολογισμό της Κατερίνας Κοσκινά, διευθύντριας του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, δημοσιοποιώντας τα δικά του επιχειρήματα που οδήγησαν άλλωστε στην πρόσφατη απόφαση να την αντικαταστήσει. Σύμφωνα με ένα από αυτά, την ένταση προκάλεσε η ασάφεια γύρω από την ημερομηνία των εγκαινίων της μόνιμης συλλογής του Μουσείου, παρ’ όλο που είχε προηγηθεί – στις 5 Οκτωβρίου – συνάντηση της υπουργού με το Διοικητικό Συμβούλιο και την Κατερίνα Κοσκινά. «Η υπουργός υπογράμμισε την απουσία επιχειρησιακού σχεδίου και χρονοδιαγράμματος. Η διευθύντρια απέφυγε να δώσει συγκεκριμένη απάντηση στο επανειλημμένο ερώτημα της υπουργού πότε θα λειτουργήσει πλήρως το μουσείο. Στα τέλη Οκτωβρίου 2018 η υπουργός ενημέρωσε τη διευθύντρια του ΕΜΣΤ ότι λόγω της επικείμενης λήξης της θητείας της αποφάσισε να προχωρήσει στη δημόσια προκήρυξη της θέσης διευθυντή/ντριας, στην οποία θα μπορούσε και η ίδια να θέσει υποψηφιότητα εάν το επιθυμούσε. Στο διάστημα που είχε μεσολαβήσει, το υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού δεν είχε λάβει το επιχειρησιακό σχέδιο της πλήρους λειτουργίας του ΕΜΣΤ, ούτε χρονοδιάγραμμα για την έκθεση της μόνιμης συλλογής του Μουσείου, ούτε εγκεκριμένο από το ΔΣ Απολογισμό ώστε να τον συζητήσουν με το ΔΣ και τη διευθύντρια, παρ’ ότι η θητεία της έληγε στις 4/12/2018. Αντ’ αυτών κατατέθηκε από τη διευθύντρια ένα ντοσιέ με την αλληλογραφία της με υπηρεσιακούς παράγοντες του υπουργείου, συμβούλους της πρώην υπουργού κ.λπ.».
Ο ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΚΟΣΚΙΝΑ. Από την πλευρά της η Κατερίνα Κοσκινά στον χθεσινό απολογισμό (τον οποίο το ΥΠΠΟ χαρακτήρισε «προσωπικό», καθώς, όπως αναφέρει, «δεν έχει εγκριθεί από το ΔΣ του μουσείου») δήλωσε μεταξύ άλλων: «Δεν θα σχολιάσω τίποτα από όσα λέει η υπουργός στις συνεντεύξεις της σε εφημερίδες. Θα πω μόνο ότι οι μελέτες μου, η μουσειολογική και η μουσειογραφική, έχουν εγκριθεί. Αυτή είναι η διαφορά από το επιχειρησιακό σχέδιο στο οποίο αναφέρεται η υπουργός. Με απλά λόγια, είναι μια διαπίστωση για το πού βρισκόμαστε, ποιος είναι ο στόχος μας και πώς φτάνουμε σε αυτόν. Οσο ήμασταν σε αυτή τη θέση, ΥΠΠΟ και ΕΜΣΤ βρίσκονταν πάντα σε στενή επικοινωνία. Επίσης έχουμε υποβάλει τα χρονοδιαγράμματα. Υπάρχει πιστεύω θέμα ορολογίας, δεν έχει γίνει κάτι άλλο με το ΥΠΠΟ. Ωστόσο για να γίνει επιχειρησιακό σχέδιο χρειάζονται οι εξής προϋποθέσεις: χρηματοδότηση, στελέχωση και χρονοδιάγραμμα για άνοιγμα και λειτουργία. Ομως μέχρι την έγκριση της δωρεάς του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος, δηλαδή πρόσφατα, ήμασταν υποστελεχωμένοι και γι’ αυτό αδυνατούσαμε να κάνουμε χρονοδιάγραμμα. Σε καμία περίπτωση δεν θα αρνηθώ να δώσω τη μουσειολογική μου μελέτη ώστε να προχωρήσει το μουσείο και με νέο διευθυντή. Ο στόχος είναι εθνικός, υπάρχει συνέχεια στους οργανισμούς, δεν κολλάει κάποιος στην καρέκλα του. Εχω καλή σχέση και ενημερώνω πάντα το υπουργείο. Εγγυήθηκα, και το έκανα, να δημιουργήσω εσωτερικό κανονισμό και μελέτες, επομένως δεν πρόκειται για τον ίδιο παρονομαστή. Αλλωστε η έκτακτη επιχορήγηση που έδωσε εντός του 2018 (συνολικά 1.565.681,19 ευρώ) το ΥΠΠΟ στο ΕΜΣΤ θεωρώ ότι δείχνει τις προθέσεις του να ξεκινήσει το μουσείο τις εργασίες του το 2019 χωρίς οικονομικά βαρίδια. Δείχνει επίσης και τον βαθμό συνεργασίας μας».
Η ΔΩΡΕΑ ΝΙΑΡΧΟΥ. Καίριο πάντως αποδεικνύεται το ζήτημα στην καθυστέρηση για την υλοποίηση της δωρεάς 3 εκατομμυρίων του Ιδρύματος Νιάρχου, που εγκρίθηκε στις 10 Αυγούστου, στο πλαίσιο της οποίας η επιλογή αναδόχου – εργολάβου για τα απαραίτητα έργα θα έπρεπε να έχει γίνει ήδη τον περασμένο Σεπτέμβριο. Το υπουργείο διαπιστώνει «καθυστέρηση δύο τουλάχιστον μηνών στο εξάμηνο χρονοδιάγραμμα υλοποίησης». Δεσμεύεται, παράλληλα, ότι θα προχωρήσει «εντός των προδιαγεγραμμένων προθεσμιών» στη δημοσιοποίηση της Επιτροπής Επιλογής του νέου διευθυντή/ντριας «προκειμένου να διασωθεί η δωρεά… και να λειτουργήσει το ΕΜΣΤ ανοίγοντας στο κοινό τη συλλογή του». Κρατάμε πλέον αυτή τη δέσμευση.