Δεν πρόλαβε να κατακαθίσει ο κουρνιαχτός από την είδηση ότι ο Ντέιβιντ Χόκνεϊ αναδείχθηκε ο ακριβότερος εν ζωή καλλιτέχνης μετά την πώληση σε δημοπρασία των Κρίστις του έργου του «Πορτρέτο ενός καλλιτέχνη (Πισίνα με δύο μορφές)» προς 90,3 εκατ. δολάρια κι έχει ξεσπάσει μάχη σε δύο διαφορετικά μέτωπα.
Πρώτον, είναι διαφανής η πώληση του έργου ή μήπως η ξέφρενα ανοδική πορεία της τιμής του δεν ήταν παρά ένα καλοστημένο κόλπο; Και δεύτερον, εκφράζει ο εν λόγω πίνακας «ένα συναισθηματικό δράμα εμπνευσμένο από μια προσωπική σχέση», όπως τον περιγράφει η κριτικός τέχνης των «Νιου Γιορκ Τάιμς» Ρομπέρτα Σμιθ, δεδομένου ότι απεικονίζεται ο Πίτερ Σλέσινγκερ, πρώην μαθητής και εραστής του ζωγράφου; Ή μήπως τελικά στον πίνακα δεν απεικονίζεται καν ο Σλέσινγκερ όπως υποστηρίζει ο ίδιος σε συνέντευξή του στον βρετανικό «Ομπζέρβερ» και δεν υπάρχει πίσω από το έργο καμία πικρή ερωτική ιστορία;
ΧΩΡΙΣ ΕΓΓΥΗΣΗ. Η πρώτη μάχη που αφορά την αγορά της τέχνης άρχισε να «φουντώνει» από τη στιγμή που αποκαλύφθηκε πως ο φερόμενος ως προηγούμενος ιδιοκτήτης του πίνακα, ο δισεκατομμυριούχος βρετανός επιχειρηματίας Τζο Λιούις, δέχτηκε να διαθέσει το έργο προς πώληση χωρίς να οριστεί κατώτατη τιμή εκκίνησης, ενώ έγινε γνωστό πως οι Κρίστις προχώρησαν στη δημοπράτηση χωρίς να προσφέρουν εγγύηση στον μελλοντικό αγοραστή για την ποιότητα του έργου.
Γνώστες του χώρου παρατήρησαν στην «Αρτ Νιουζπέιπερ» ότι μέχρι τα χτυπήματα να φτάσουν τα 70 εκατ. δολάρια χρειάστηκαν περίπου δέκα λεπτά μεταξύ επτά διεκδικητών, εκ των οποίων οι πέντε έδιναν προσφορές από το τηλέφωνο και δύο βρίσκονταν στην αίθουσα. Ο διεκδικητής μάλιστα τον οποίο είχε στη γραμμή ο πρόεδρος των Κρίστις Αμερικής, Μαρ Πόρτερ, έδειχνε να χτυπά με ταχύτητα και χωρίς κανέναν δισταγμό, σαν να είχε έναν συγκεκριμένο στόχο: να φτάσει η τιμή τα 80 εκατ. δολάρια, ποσό που αντιστοιχούσε στην ανεπίσημη εκτίμηση του οίκου. Κι αφήνουν έτσι αιχμές ότι η τιμή του είχε προκαθοριστεί και ότι η όλη διαδικασία ήταν στημένη. Υπάρχουν και οι πιο ψύχραιμοι που διαβάζουν το νέο ρεκόρ στο πλαίσιο της ακόρεστης όρεξης της αγοράς για αριστουργήματα ή για έργα – τρόπαια όπως το συγκεκριμένο του Χόκνεϊ, προσθέτοντας ότι μία ώρα πριν από τη δημοπρασία των Κρίστις στον οίκο Φίλιπς αποσύρθηκε στα αζήτητα ένα έργο του ίδιου καλλιτέχνη αποδεικνύοντας πως δεν μπορούν όλες του οι δημιουργίες να θεωρηθούν ισάξιες και ακόμη λιγότερες να προσελκύσουν θρυλικές τιμές.
ΠΟΙΟΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΑΝΔΡΑΣ; Η δεύτερη μάχη σχετίζεται με το περιεχόμενο του πίνακα που ο 81χρονος καλλιτέχνης φιλοτέχνησε το 1972 και απεικονίζει έναν άνδρα όρθιο με ροζ σακάκι στην άκρη μιας πισίνας να παρατηρεί έναν άλλο άνδρα που κολυμπά κάτω από το νερό. «Είναι ένας εκπληκτικός πίνακας» λέει ο κεραμίστας Πίτερ Σλέσινγκερ, ο οποίος ωστόσο υποστηρίζει ότι «δεν πρέπει να εκληφθεί ως ένας πίνακας χωρισμού», διατυπώνοντας εκ διαμέτρου αντίθετη άποψη από εκείνη της κριτικού τέχνης των «Νιου Γιορκ Τάιμς» Ρομπέρτα Σμιθ, η οποία διαβάζει ένα προσωπικό δράμα πίσω από το έργο που φιλοτεχνήθηκε τρεις μήνες μετά τον χωρισμό των δύο ανδρών. Ο Σλέσινγκερ μάλιστα, αν και φτάνει σε σημείο να αμφισβητεί ότι πρόκειται για το πορτρέτο του στον πίνακα, πόζαρε για τη δημιουργία του συγκεκριμένου όχι πλάι σε πισίνα, αλλά στους κήπος του Κένσινγκτον στο Λονδίνο.
Οπου κι αν βρίσκεται η αλήθεια, το θέμα είναι ότι με το «Πορτρέτο ενός καλλιτέχνη» ο Ντέιβιντ Χόκνεϊ όχι απλώς ανέβασε κατακόρυφα το ρεκόρ του από τα 28,4 εκατ. όπου βρισκόταν, αλλά κι αποκαθήλωσε από τον θρόνο του ακριβότερου εν ζωή καλλιτέχνη τον Τζεφ Κουνς που κρατούσε το ρεκόρ από το 2013 με 58,4 εκατ. δολάρια.