Την εκτίμηση Πολάκη ότι η συνολική οικονομική επιβάρυνση για τη χώρα κατά το διάστημα 1997-2015 από το «μεγάλο φαγοπότι» και τη «σκανδαλώδη διαχείριση του δημοσίου χρήματος στην υγεία και στο φάρμακο» υιοθετεί το πόρισμα της πλειοψηφίας της Εξεταστικής Επιτροπής της Βουλής που αφορά την υπόθεση του φαρμάκου και των προμηθειών στον χώρο της Υγείας. Σύμφωνα με την εκτίμηση αυτή, η οικονομική ζημιά αγγίζει τα 85 δισ. ευρώ – 23 δισ. ευρώ περίπου στα φάρμακα (η συνολική δαπάνη υγείας υπολογίζεται στα 265 δισ. ευρώ, ενώ η συνολική φαρμακευτική δαπάνη, δημόσια και ιδιωτική, στο διάστημα 1997-2015 ανήλθε, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΕΟΦ, στα 93 δισ. ευρώ περίπου). Το πόρισμα περιγράφει τα «σκοτεινά σημεία» που πρέπει να διερευνηθούν περαιτέρω «εξονυχιστικά και από κάθε άποψη» για μια ολόκληρη περίοδο, κάνοντας λόγο για «σκανδαλώδη διαχείριση του δημοσίου χρήματος στο φάρμακο και στις προμήθειες στον χώρο της Υγείας» και επικαλείται «παθογένειες, στρεβλώσεις, σπατάλες, συναλλαγές, μίζες, ρεμούλα, διαφθορά, εκμαυλισμό συνειδήσεων, δωροδοκίες και δωροληψίες, διασπάθιση δημοσίου χρήματος», καθώς και για «διαπλεκόμενη τιμολογιακή πολιτική φαρμάκου, χωρίς καμία διαπραγμάτευση τιμών επί σειρά ετών», όπως και «απευθείας αναθέσεις προμηθειών και τεράστιες υπερτιμολογήσεις».
H NOVARTIS. Το πόρισμα της πλειοψηφίας (θα συζητηθεί σήμερα στην Εξεταστική Επιτροπή) είναι δομημένο σε μια συμπληρωματική λογική προς τον «φάκελο Novartis», τον οποίο επέστρεψε η προανακριτική επιτροπή που είχε συγκροτηθεί στη Δικαιοσύνη. Και τονίζεται ότι «η ενασχόληση της Δικαιοσύνης με το κολοσσιαίο αυτό σκάνδαλο δημιουργεί προϋποθέσεις να έλθουν στο φως και άλλες περιπτώσεις, μέθοδοι κ.λπ. που θα συμπληρώσουν την εικόνα. Ετσι αντιλαμβανόμαστε το τμήμα αυτό του πορίσματός μας που αφορά το φάρμακο ως γενική προσέγγιση, βασισμένη εντούτοις στέρεα σε σημαντικά ευρήματα (καταθέσεις μαρτύρων, εκθέσεις ελέγχου κ.λπ.)» αναφέρεται. Τα «διαλαμβανόμενα “σκοτεινά” σημεία», που πρέπει κατά την πλειοψηφία να ερευνηθούν περαιτέρω, είναι τα εξής: ο λόγος που συγκεκριμένα πορίσματα διωκτικών και ερευνητικών Αρχών (ΣΕΥΠ, ΓΛΚ, Επιθεώρηση Δημόσιας Διοίκησης, ορκωτοί κ.λπ.) τα οποία αποκάλυπταν τέλεση συγκεκριμένων παράνομων πράξεων και παραλείψεων με συνακόλουθη βλάβη του Δημοσίου μεγάλης αξίας δεν καταγγέλθηκαν από τους παραλήπτες τους υπουργούς Υγείας στις αρμόδιες δικαστικές Αρχές, όπως ρητά επιτάσσει το άρθρο 37 ΚΠΔ, η περίπτωση της υπερβολικά υψηλής παραγγελίας αντιιικών εμβολίων καθώς και οι αιτίες της μη αξιοποίησής τους. Ακόμα, ζητείται να ερευνηθεί εάν αληθεύει ή όχι ότι συγκεκριμένος υψηλόβαθμος υπάλληλος του υπουργείου ήταν ο μόνος που κατείχε τον «κλειδάριθμο» με τον οποίο «ανοίγουν» οι τιμές των φαρμάκων στις ευρωπαϊκές χώρες, όπως και για ποιον λόγο και με ποιες αιτιολογήσεις δεν ενεργοποιήθηκε η υφιστάμενη Επιτροπή Διαπραγμάτευσης ειδικά για το διάστημα 2010-2014, οπότε είχαν επιβληθεί οι περιοριστικές πολιτικές στη φαρμακευτική δαπάνη. Με έμφαση το πόρισμα αναφέρεται στη μεγάλη υπόθεση των αντιιικών φαρμάκων, επισημαίνοντας ότι «αποτελεί μια ξεκάθαρη περίπτωση κραυγαλέας και ύποπτης κατασπατάλησης δημοσίου χρήματος στον χώρο της Υγείας».
TO ΔΑΝΕΙΟ. Οπως υπενθυμίζει το πόρισμα, το 2006 ο τότε υπουργός Υγείας Δημήτρης Αβραμόπουλος ζητεί τη σύναψη δανείου ύψους 300 εκατ. ευρώ για την αντιμετώπιση της κατάστασης (αγορά εμβολίων, προετοιμασία κέντρων εμβολιασμού, πρόσληψη προσωπικού κ.λπ.). Τελικώς, εγκρίθηκε δάνειο 223 εκατ. ευρώ για την αγορά 16 εκατ. δόσεων του αντιγριπικού εμβολίου και ένα μέρος διατέθηκε για την προμήθεια 200 χιλιάδων σκευασμάτων του αντιιικού φαρμάκου Symmetrel και 500 χιλιάδων σκευασμάτων οσελταμιβίρης (Tamiflu, Relenza) σε 2 δόσεις (200.000 τη 1η φορά και 300.000 τη 2η). Από αυτή την ποσότητα των 700.000 σκευασμάτων τα 495.440 σκευάσματα οσελταμιβίρης έμειναν αδιάθετα και βρέθηκαν ληγμένα – ανάμεσα σε άλλα – στην Κεντρική Αποθήκη Υγειονομικού Υλικού στον Ταύρο κατά τον έλεγχο που διενήργησε το ΣΕΥΥΠ. Οπως μάλιστα υπογραμμίζεται, «το καταπληκτικό είναι ότι από τις 16 εκατ. δόσεις του αντιγριπικού εμβολίου χρησιμοποιήθηκαν μόνο 350.000 δόσεις».