Καταιγιστικές εξελίξεις από το Παρίσι έως το Τόκιο έχει προκαλέσει η σύλληψη του Κάρλος Γκοσν, ενός από τα πιο γνωστά ονόματα στον χώρο της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας, ο οποίος κατηγορείται ότι δήλωνε χαμηλότερα εισοδήματα από τα πραγματικά και ότι χρησιμοποιούσε περιουσιακά στοιχεία της εταιρείας για προσωπικό όφελος. Ο Γκοσν ως πρόεδρος της Nissan Motors και διευθύνων σύμβουλος της Renault τα προηγούμενα χρόνια οδήγησε σε «αρραβώνα» τις δύο αυτές εταιρείες δημιουργώντας τη μεγαλύτερη συνεργασία αυτοκινητοβιομηχανιών στον κόσμο.
Πλέον, η Nissan αναμένεται να βγάλει από τη θέση του προέδρου τον Γκοσν σε έκτακτη συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου που θα πραγματοποιηθεί αύριο Πέμπτη. Και η Renault, η οποία ελέγχεται κατά 15% από το γαλλικό Δημόσιο, έχει περιέλθει σε δυσμενή θέση λόγω των εξελίξεων. Το διοικητικό συμβούλιο της εταιρείας πραγματοποίησε χθες έκτακτη συνεδρίαση για να αξιολογήσει την κατάσταση. Ο υπουργός Οικονομικών της Γαλλίας Μπρουνό Λεμέρ δήλωσε ανοικτά ότι ο Γκοσν δεν είναι πια σε θέση να διοικεί την εταιρεία, ενώ στη συνέχεια ανακοινώθηκε ότι προσωρινό αφεντικό της γαλλικής εταιρείας αναλαμβάνει ο γενικός διευθυντής λειτουργιών Τιερί Μπολορέ. Ο Γκοσν είναι γάλλος υπήκοος, γεννημένος στη Βραζιλία και λιβανικής καταγωγής.
Μετά τη σύλληψη του Γκοσν στο Τόκιο εγείρονται ερωτήματα για τον αρραβώνα αυτό που μέχρι πρόσφατα μπορεί να οδηγούσε ακόμη και σε γάμο. Η Renault ελέγχει το 43,4% της Nissan με δικαιώματα ψήφου και η Nissan το 15% της Renault, χωρίς όμως τα ίδια δικαιώματα ψήφου. Ο Γκοσν συνελήφθη στο Τόκιο έπειτα από εσωτερικό έλεγχο που διενήργησε η Nissan, βασισμένο σε στοιχεία που αποκάλυψε ανώνυμος, προς το παρόν τουλάχιστον, πληροφοριοδότης. Για το μεγάλο αφεντικό της εταιρείας υπάρχουν πλέον υπόνοιες ότι επί σειρά ετών απέκρυπτε εισοδήματα και ότι χρησιμοποιούσε εταιρικά περιουσιακά στοιχεία για προσωπικούς σκοπούς.
Η υπόθεση πήρε χθες ακόμη πιο σοβαρή τροπή καθώς σύμφωνα με πληροφορίες που επικαλείται το Reuters η Nissan διενεργεί έρευνα και για τα οικονομικά στοιχεία της Renault – και όχι μόνο τα δικά της. Ειδικότερα, η Nissan φέρεται ότι διεμήνυσε στο διοικητικό συμβούλιο της Renault πως υπάρχουν υπόνοιες για πιθανές ατασθαλίες και στην εταιρεία Renault-Nissan BV, την ολλανδική κοινοπραξία που ελέγχει όλες τις δραστηριότητες της συνεργασίας Nissan και Renault, ανέφεραν τρεις πηγές στο Reuters. Την ενημέρωση φέρεται ότι έκανε ο ίδιος διευθύνων σύμβουλος της Nissan Χιρότο Σαϊκάβα, ο οποίος μέχρι πρόσφατα θεωρούσε τον Γκοσν μέντορά του. Στην προχθεσινή συνέντευξη Τύπου όμως που έκανε ανακοινώσεις για την υπόθεση, ο Σαϊκάβα δεν μπορούσε να κρύψει τον θυμό του για τις εξελίξεις της υπόθεση Γκοσν που αποτελούν πλήγμα για τη συνεργασία μεταξύ των δύο κολοσσών της αυτοκινητοβιομηχανίας. Ο Γκοσν όλα αυτά τα χρόνια είχε καταφέρει να κερδίσει τον σεβασμό των Ιαπώνων – που δεν δέχονται εύκολα ξένους στα ανώτατα κλιμάκια των εταιρειών τους – σώζοντας μεταξύ άλλων πριν από χρόνια τη Nissan από πιθανή χρεοκοπία.
Παρά τις προσπάθειες του Γκοσν τα προηγούμενα χρόνια να οδηγηθούν οι δύο εταιρείες σε συγχώνευση, οι Ιάπωνες είχαν αντισταθεί επειδή θεωρούσαν ότι η μετοχική σύνθεση μιας νέα εταιρείας μπορεί να μην ήταν τόσο ευνοϊκή για αυτούς όσο θα ήθελαν.
Η Renault θεωρείται ότι έχει ωφεληθεί πάρα πολύ από τη συνεργασία της με τη Nissan. Αξίζει να σημειωθεί ότι τον Νοέμβριο του 2015 ο Σαϊκάβα, που τότε ήταν υψηλόβαθμο στέλεχος της Nissan και μέλος του διοικητικού συμβουλίου της Renault, είχε παρουσιάσει σχέδιο για να αποκτήσει η ιαπωνική εταιρεία δικαιώματα ψήφου στη γαλλική. Με τον τρόπο αυτό ήθελε να εξαλείψει την ανισότητα που οι Ιάπωνες θεωρούσαν ότι υπήρχε προς όφελος των Γάλλων. Στην προσπάθεια αυτή μάλιστα υπήρχε στήριξη και από την ιαπωνική κυβέρνηση. Τον Δεκέμβριο του 2015 η κυβέρνηση της Γαλλίας σαμποτάρισε το σχέδιο αυτό, αρνούμενη να αποποιηθεί των διπλών δικαιωμάτων ψήφου που είχε στη Renault. Ταυτόχρονα η Γαλλία υποσχέθηκε να μην παρέμβει καθόλου στη διοίκηση της Nissan καταφέρνοντας να αποφευχθεί μια κρίση. Τον Δεκέμβριο του 2016 ο Σαϊκάβα έγινε ένας εκ των δύο διευθυνόντων συμβούλων της Nissan και παρέμεινε μόνος στη θέση αυτή τον Απρίλιο του 2017, όταν ο Γκοσν εγκατέλειψε το πόσο παραμένοντας ωστόσο πρόεδρος. Τότε ο Σαϊκάβα είχε αφήσει να εννοηθεί ότι μειώνονται οι πιθανότητες για συγχώνευση με τη Renault, ερχόμενος δημόσια σε αντιπαράθεση με τον Γκοσν για πρώτη φορά. Ο ίδιος είχε πει εκείνη την περίοδο ότι ένα τέτοιο ντιλ μπορεί να προχωρήσει μόνο εάν η Nissan αποκτήσει μεγαλύτερη δύναμη σε σημεία – κλειδιά μιας πιθανής τέτοιας συμφωνίας.