Η αρχή έγινε online ήδη από το περασμένο Σαββατοκύριακο, όταν τα πρώτα προϊόντα – κράχτες «σούπερ προσφορών» εμφανίστηκαν στις ιστοσελίδες μεγάλων καταστημάτων. Ο σκληρός ανταγωνισμός των αλυσίδων προϊόντων τεχνολογίας και ηλεκτρικών συσκευών οδήγησε σε αυτή την αιφνιδιαστική, ανεπίσημη έναρξη της Black Friday, που υιοθετήθηκε το πρωί της Δευτέρας και από μικρές και μεγάλες επιχειρήσεις ένδυσης και υπόδησης, οικιακού εξοπλισμού, ειδών ψυχαγωγίας, σουπερμάρκετ, ακόμα και από συνοικιακά φαρμακεία και ζαχαροπλαστεία. «Προλάβετε!», «Μισοτιμής!», «Μη χάσετε!», «Μόνο εδώ!» αναγράφουν τα ταμπελάκια μπροστά από χιλιάδες προϊόντα σε προσφορά. Στην ελληνική εκδοχή της η Μαύρη Παρασκευή (που έχει τις ρίζες της στις ΗΠΑ και σηματοδοτεί την αρχή της χριστουγεννιάτικης εμπορικής περιόδου με ένα 24ωρο εκπτώσεων 80%-90%) είναι διάρκειας τουλάχιστον μίας εβδομάδας, περιλαμβάνει και προϊόντα με μειωμένη τιμή κατά μόνο 10%-20%, ενώ έρχεται λίγες μέρες μετά τις ενδιάμεσες εκπτώσεις του Νοεμβρίου.
ΕΞΑΝΤΛΗΘΗΚΑΝ. Οι πρώτες αγορές πάντως έγιναν. «Δευτέρα πρωί, μέσα σε μισή ώρα εξαντλήθηκαν 400 τεμάχια iPhone 6 που διαθέσαμε στην τιμή των 200 ευρώ. Αντίστοιχα τελείωσαν τα αποθέματα τηλεόρασης 75 ιντσών που διατέθηκε με όφελος 1.400 ευρώ» λέει εκπρόσωπος των καταστημάτων Public, που άνοιξαν πρώτα τον χορό των προσφορών μέσα από το site της αλυσίδας το βράδυ του Σαββάτου. Οπως προσθέτει, τα smartphones, τα laptops, οι κάμερες και γενικώς τα ακριβά προϊόντα τεχνολογίας «φεύγουν» αστραπιαία σε περιόδους προσφορών. Τη σκυτάλη του μπαράζ εκπτώσεων πήραν γρήγορα μεταξύ άλλων το Πλαίσιο, ο Κωτσόβολος, η Media Markt κ.λπ. Πολύ πιθανό να συνεχιστούν οι προσφορές και το Σαββατοκύριακο μετά την αυριανή Μαύρη Παρασκευή, ενώ σε κάθε περίπτωση ακολουθεί η Cyber Monday του ηλεκτρονικού εμπορίου.
Μιλώντας στα «ΝΕΑ» ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών Σταύρος Καφούνης επισημαίνει ότι το 24ωρο της Μαύρης Παρασκευής «θα έπρεπε να είναι μια γιορτή του εμπορίου» και ζητεί την ενεργοποίηση των μικρών και μεσαίων επιχειρηματιών. Οπως προσθέτει, όμως, «το πραγματικό πρόβλημα που αντιμετωπίζει η αγορά σήμερα είναι η έλλειψη διαθέσιμου εισοδήματος από τα νοικοκυριά και αν αυτό δεν αντιστραφεί άμεσα, καταναλωτές και επιχειρήσεις θα συνεχίσουν να αντιμετωπίζουν καθημερινά προβλήματα επιβίωσης. Προωθητικές ενέργειες όπως η Black Friday και η Cyber Monday καλό θα είναι να ακολουθηθούν και από τις μικρότερες εμπορικές επιχειρήσεις ώστε να λάβουν και αυτές μερίδιο από την όποια αύξηση των πωλήσεων που τόσο έχουν ανάγκη».
ΕΡΕΥΝΑ. Απαντήσεις στο εάν τελικά θα υπάρξει ουσιαστική αύξηση του τζίρου για τους επιχειρηματίες και παράλληλα ικανοποίηση των καταναλωτών θα δώσει ώς έναν βαθμό η έρευνα που θα διενεργήσει και φέτος το Εργαστήριο «Αγορά» του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών με επικεφαλής τον Γεώργιο Ι. Σιώμκο και τη Μαρίνα Ψιλούτσικου. Σύμφωνα με την προηγούμενη έρευνα, πάντως, η Μαύρη Παρασκευή του 2017 είχε μεγαλύτερη συμμετοχή καταναλωτών (καθώς και διάρκεια) από εκείνη του 2016, με τους πολίτες να ξοδεύουν περισσότερα (κατά μέσο όρο 216 ευρώ από 108 ευρώ) και τη μέγιστη δαπάνη να φτάνει τα 1.800 ευρώ από 600 ευρώ το 2016. Η ίδια έρευνα είχε δείξει μειωμένες αγορές από τις ηλικίες 25-35 ετών και από όσους δήλωσαν εισόδημα έως 1.000 ευρώ. Αντίθετα, αγορές είχαν πραγματοποιήσει περισσότερες γυναίκες, περισσότεροι αδέσμευτοι, οι άνω των 41 ετών και όσοι δήλωσαν μηνιαίο οικογενειακό εισόδημα 1.000-3.000 ευρώ. Οσο για το πώς σχολίασαν οι πολίτες τις προσφορές εκείνου του έτους, οι απαντήσεις ήταν μεταξύ άλλων απογοητευτικές (για το 64,2% των συμμετεχόντων), μίζερες (55,4%) και συνηθισμένες (55,4%). Είναι ενδεικτικό ότι ο μέσος όρος των απαντήσεων για το μέγιστο ποσοστό έκπτωσης που συναντήθηκε δεν ξεπερνούσε το 50%, ενώ σε κάποιες κατηγορίες ήταν κάτω και από 30%.
ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ
Εκπτώσεις και σε κλινικές, γυμναστήρια, συνεργεία, ινστιτούτα ομορφιάς και κομμωτήρια
«Προλαβαίνετε! Ολα τα συναινετικά διαζύγια -60%» έγραψε στο Facebook την περασμένη εβδομάδα ο δικηγόρος Αμαλιάδας Μάικ Αμπού Χάντμπα και αναγκάστηκε γρήγορα (μετά τα πρώτα τηλεφωνήματα που – όπως είπε – δέχθηκε από… ενδιαφερομένους) να διευκρινίσει ότι επρόκειτο για πλάκα ενόψει Black Friday. Ακολούθησε ένας online καταιγισμός αντίστοιχων, αλλά διόλου χιουμοριστικών, διαφημίσεων για εκπτώσεις σε κάθε λογής υπηρεσίες: από ασφάλιστρα αυτοκινήτου και παιδιατρικές εξετάσεις μέχρι συνδρομές σε γυμναστήρια και συνεδρίες σε ινστιτούτα αισθητικής. Εξάλλου η είσοδος των υπηρεσιών στον θεσμό της Μαύρης Παρασκευής καθώς και η μεγαλύτερη διάρκεια που έχει στην Ελλάδα είναι δύο στοιχεία που θα εξετάσουν επιπλέον φέτος οι καθηγητές του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών Γεώργιος Ι. Σιώμκος και Μαρίνα Ψιλούτσικου, οι οποίοι διερεύνησαν και πέρυσι τη στάση των καταναλωτών στην ελληνική εκδοχή της Black Friday.
ΜΕ ΕΝΑ ΤΗΛΕΦΩΝΗΜΑ. Οι μειωμένες τιμές που τάζουν στους καταναλωτές, μεταξύ άλλων, ασφαλιστικές εταιρείες, κλινικές, συνεργεία αυτοκινήτων, γυμναστήρια, κομμωτήρια και ινστιτούτα ομορφιάς είναι στις περισσότερες περιπτώσεις διαθέσιμες ακόμα και με ένα τηλεφώνημα. «Δεν χρειάζεται καν να έρθετε. Φροντίστε τώρα την υγεία των παιδιών σας: Επίσκεψη σε παιδιατρικές ειδικότητες με 10 ευρώ» διαφημίζει μεγάλη κλινική στα βόρεια προάστια. Εταιρεία του κλάδου της οικιακής ψυχαγωγίας και επικοινωνίας προσφέρει σε νέους συνδρομητές έκπτωση στο ηλεκτρικό ρεύμα και δωροεπιταγή σε σουπερμάρκετ, ενώ ασφαλιστικές εταιρείες λανσάρουν εκπτώσεις 40%-50% στα συμβόλαια για οχήματα και κατοικίες. Οσο για τα ινστιτούτα ομορφιάς, τα γυμναστήρια και τα κομμωτήρια, οι προσφορές ποικίλλουν και αφορούν «δωρεάν συνεδρίες και θεραπείες» (για μείωση λίπους, μασάζ, κυτταρίτιδα κ.λπ.), «τιμές γνωριμίας» για πιλάτες και «μισοτιμής» ανταύγειες!