Αστερίσκους στο κυβερνητικό αφήγημα των ανέφελων προοπτικών επαναφοράς στην «κανονικότητα» βάζουν Κομισιόν, ΟΟΣΑ αλλά και το Ελληνικό Δημοσιονομικό Συμβούλιο, θέτοντας στο πρώτο πλάνο των προβληματισμών τους τα κόκκινα δάνεια των τραπεζών. αλλά και το απειλητικό μείγμα που μπορεί να προκαλέσει ο εκλογικός κύκλος σε συνδυασμό με πιθανές δικαστικές αποφάσεις.
Ανάκαμψη υπάρχει, αλλά η προοπτική εδραίωσής της σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα κάθε άλλο παρά δεδομένη είναι, ενώ η κυβέρνηση φαίνεται να έχει κατεβάσει ρυθμούς στην υλοποίηση μεταρρυθμίσεων στρέφοντας τους προβολείς σε παροχές και προσλήψεις. Στα ίδια ακριβώς πεδία στρέφεται και το ενδιαφέρον των αναλυτών και των αγορών από άλλη οπτική γωνία, αυτή του προβληματισμού για το εκλογικό 2019.
Η μεταμνημονιακή χαλάρωση στην τήρηση των δεσμεύσεων είναι εμφανής στην έκθεση ενισχυμένης εποπτείας της Κομισιόν καθώς διαπιστώνεται πως από τις 16 δεσμεύσεις καμία δεν ικανοποιείται ολοκληρωτικά μέχρι τα μέσα Νοεμβρίου.
Τα σήματα κινδύνου για τη συνέχεια είναι ευδιάκριτα, χωρίς όμως να προσδίδεται μια διάσταση επικείμενης καταστροφής. Οι διατυπώσεις στην έκθεση της Κομισιόν είναι «στρογγυλεμένες» σε σχέση με τις μνημονιακές εκθέσεις, αλλά η Ελλάδα έρχεται αντιμέτωπη για μια ακόμα φορά με μια μνημονιακή πρακτική.
Καθυστέρηση στα κέρδη. Οι καθυστερήσεις στην υλοποίηση των συμφωνηθέντων τα προηγούμενα χρόνια οδηγούσαν σε μπλοκάρισμα της δόσης. Τώρα οι καθυστερήσεις στέλνουν στο 2019 την πρώτη εκταμίευση 600 εκατ. ευρώ από κέρδη ελληνικών ομολόγων, η οποία με βάση την απόφαση του Eurogroup του περασμένου Ιουνίου θα γινόταν τον Δεκέμβριο του 2018.
Ιταλικά αγκάθια. Το διεθνές περιβάλλον δεν είναι ευνοϊκό. Η Κομισιόν σημειώνει πως η άνοδος των αποδόσεων των ομολόγων οφείλεται κυρίως στην «επιμόλυνση» από την Ιταλία, αλλά συνέβαλαν επίσης η ανησυχία της επενδυτικής κοινότητας σχετικά με τον τραπεζικό κλάδο και η ενδεχόμενη δημοσιονομική χαλάρωση. Εχει βάλει η κυβέρνηση το χεράκι της.
Στις πρώτες γραμμές της έκθεσης ενισχυμένης μεταμνημονιακής εποπτείας τονίζεται πως το τραπεζικό σύστημα παραμένει φορτωμένο με την κληρονομιά της κρίσης με τα μη εξυπηρετούμενα ανοίγματα στο 48% των συνολικών δανείων.
Ο νόμος Κατσέλη. Απέναντι σε αυτή την πραγματικότητα, η κυβέρνηση «παζαρεύει» την παράταση των προστατευτικών διατάξεων του νόμου Κατσέλη, αλλά η Κομισιόν τονίζει πως πρέπει να βρεθεί λύση με αυστηρές διατάξεις και εντοπισμό των στρατηγικών κακοπληρωτών.
Προσοχή συνιστά παράλληλα η Κομισιόν στα σχέδια κατάργησης του υποκατώτατου μισθού, ενώ για την αύξηση του κατώτατου που σχεδιάζει η κυβέρνηση στις αρχές του 2019 ξεκαθαρίζει πως ύστερα από αυτή το θέμα θα ξανασυζητηθεί το 2020. Το υπουργείο Εργασίας είχε κλείσει το μάτι για επανάληψη της διαδικασίας προσδιορισμού του κατώτατου μισθού το καλοκαίρι του 2019. Η Κομισιόν στέλνει τη διαδικασία στο καλοκαίρι του 2020.
Στο μέτωπο των προβλέψεων, Κομισιόν και ΟΟΣΑ (2,2%) θέτουν χαμηλότερα από την ελληνική κυβέρνηση (2,5%) τον πήχη των προβλέψεων για ανάπτυξη το 2019, επισημαίνοντας κυρίως τις αδύναμες επιδόσεις προσέλκυσης άμεσων ξένων επενδύσεων.