Το Διοικητικό Συμβούλιο της Nissan Motor αποφάσισε χθες έπειτα από πολύωρη συνεδρίαση να αφαιρέσει από τον Κάρλος Γκοσν τον τίτλο του προέδρου της εταιρείας, καθώς κατηγορείται από τις ιαπωνικές Αρχές για απόκρυψη εισοδημάτων και χρήση εταιρικών πόρων προς ίδιο όφελος.

Η κίνηση αυτή, που αφήνει τη θέση του προέδρου της εταιρείας κενή, αποφασίστηκε παρά το αίτημα της Renault να καθυστερήσει η Nissan την απομάκρυνση Γκοσν από το πόστο του προέδρου, ανέφεραν πηγές στο Reuters. Ο Γκοσν κατείχε τη θέση του προέδρου στη Nissan και του διευθύνοντος συμβούλου στη Renault. Η Renault δεν έχει εκδιώξει τον Γκοσν από τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου, κάνοντας λόγο για το τεκμήριο της αθωότητας και παραχωρώντας προσωρινά τις αρμοδιότητές του σε άλλα στελέχη.

Διεθνή μέσα ενημέρωσης όπως το Reuters και οι «Financial Times» σημείωναν σε ανταποκρίσεις τους ότι η δίωξη συνέπεσε με μια περίοδο κατά την οποία ο Γκοσν προωθούσε τη συγχώνευση των δύο εταιρειών, της Nissan και της Renault, παρά το γεγονός ότι από την πλευρά της η ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία είχε εκφράσει σοβαρές επιφυλάξεις για μια τέτοια κίνηση. Οι κινήσεις αυτές πιστεύεται ότι γίνονταν με τη στήριξη και της κυβέρνησης της Γαλλίας. Ο Γκοσν είχε αναλάβει δράση ώστε η συγχώνευση μεταξύ των δύο αυτοκινητοβιομηχανιών να μην μπορεί να αναστραφεί, σύμφωνα με πληροφορίες των «Financial Times». Αλλη πηγή ανέφερε ότι η συγχώνευση αναμενόταν να γίνει μέσα στους αμέσως επόμενους μήνες, χαρακτηρίζοντας την αντίσταση που προέβαλε το Διοικητικό Συμβούλιο της Nissan πολύ μεγάλη. Το θέμα της μελλοντικής συνεργασίας μεταξύ των δύο πλευρών έχει πάρει και μεγάλες πολιτικές διαστάσεις, με τις κυβερνήσεις της Ιαπωνίας και της Γαλλίας να διοργανώνουν συναντήσεις μεταξύ κορυφαίων υπουργών προκειμένου να συζητήσουν το θέμα.

Οι δύο εταιρείες ήδη έχουν στενή συνεργασία, καθώς η Renault ελέγχει το 43,4% της Nissan με δικαιώματα ψήφου και η Nissan το 15% της Renault χωρίς τα ίδια δικαιώματα ψήφου. Η Renault από την πλευρά της ελέγχεται κατά 15% από το γαλλικό Δημόσιο. Η Nissan ελέγχει επίσης το 34% της Mitsubishi Motors. Λόγω του ποσοστού που κατέχει η Renault στη Nissan, η γαλλική εταιρεία έχει μεγάλη ευχέρεια να διορίζει στελέχη που επιλέγει και στην ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία. Αντίθετα, το ποσοστό της Nissan στη Renault δεν συνοδεύεται από αντίστοιχα δικαιώματα ψήφου, με αποτέλεσμα η ιαπωνική εταιρεία να μην μπορεί να επηρεάσει δραστικά τις εξελίξεις στη γαλλική. Επιπλέον, η ίδια η Nissan θεωρούσε πάντα ότι είναι μεγαλύτερη και πιο ισχυρή εταιρεία από τη Renault και δεν θα ήθελε με τίποτε να επιτρέψει στους Γάλλους να αποκτήσουν πρόσβαση στο ρευστό της, κάτι που θα συνέβαινε στην περίπτωση συγχώνευσης, αναφέρει η βρετανική εφημερίδα. Ενας από τους κάθετα αντίθετους σε μια τέτοια συγχώνευση είναι ο διευθύνων σύμβουλος της Nissan Χιρότο Σαϊκάβα, ο οποίος αρχικά είχε πολύ καλές σχέσεις με τον Γκοσν.

Οι δικαστικές Αρχές της Ιαπωνίας κατηγορούν τον Γκοσν ότι δήλωνε χαμηλότερα εισοδήματα από το 2010 και μετά, και για περίοδο άνω των πέντε ετών (περίπου τα μισά από συνολικές αποδοχές 88 εκατ. δολαρίων).