Ας θεωρήσουμε ότι η μόδα βρίσκεται στην εποχή μηδέν. Ανάμεσα σε ένα «πριν» και ένα «μετά». Το «πριν» υποστηρίζει και προβάλλει βραδινά ρούχα, περίτεχνες και άψογες χειροποίητες τεχνικές, πολύτιμα φυσικά υλικά και αστραφτερές λάμψεις από διακοσμητικά μοτίβα. Μία κατεύθυνση δηλαδή ιστορική και παραδοσιακή, η οποία συνδέεται με την πολιτισμική Ιστορία του ενδύματος στη Δύση που υπηρετούν γαλλικοί και ιταλικοί οίκοι με εμπορικά κυρίως κριτήρια.
Το «μετά» διαμορφώνεται μέσα στο παρόν χάρη σε εντυπωσιακές συναντήσεις της επιστήμης και της τεχνολογίας, ανάμεσα σε πρωτοπόρους σχεδιαστές, ευρηματικούς καλλιτέχνες και οραματιστές επιστήμονες. Είναι η στιγμή λοιπόν που το λεξικό της μόδας αποκτά λήμματα όπως υβριδικό ύφασμα, ύλη – παράγωγο συνθετικής βιολογίας. Είναι συνέργειες προς δύο κατευθύνσεις. Η μία για αισθητικούς λόγους, η άλλη για να λύνει πρακτικά και λειτουργικά ζητήματα της ζωής του σύγχρονου σώματος.
Τα ρούχα της Ιρις Βαν Χέρπεν είναι μία αισθητική απόδοση του πώς να οπτικοποιήσεις την ευθραυστότητα και τη δύναμη του σώματος. Βιολογία και τεχνολογία για την ολλανδέζα πρωτοπόρο σημαίνει συμβίωση της χειροποίητης εργασίας στο εργαστήριο ραπτικής μαζί με μηχανήματα υψηλής τεχνολογίας (όπως η νανορομποτική) που χρησιμοποιούνται σε πειράματα βιολογίας. Το αποτέλεσμά τους είναι τα φορέματα που δείχνουν την άλω ενός σώματος που διακατέχεται από την ενέργεια της σκέψης του, την ποιητικότητα της κινητικότητάς του στη συναισθηματική του συνάντηση με έναν άλλο σώμα κ.ο.κ.
Οι «έξυπνες» μπλούζες του τένις του Ραλφ Λόρεν που μετράνε τον καρδιακό παλμό και τα επίπεδα στρες του αθλητή ή το σύστημα με ελαφριές μικροΐνες Heattech της ιαπωνικής αλυσίδας Uniqlo που κρατάνε ζεστό το σώμα αφορούν την ενίσχυση των επιδόσεων του σώματος που ασκείται. Σε ένα ενδιάμεσο στάδιο μεταξύ αισθητικής απόδοσης και λειτουργικότητας είναι η παρουσίαση της ιαπωνικής συλλογής Anrealage που χρησιμοποίησε μία ελαφριά, αλλά πολύ δυνατή σαν σίδερο ανθεκτική ίνα, τη λεγόμενη Cuben Fiber, για να δημιουργήσει ένα φόρεμα – θώρακα με λωρίδες. Σκοπός του ιάπωνα σχεδιαστή της συλλογής αυτής ήταν να υπογραμμίσει την αλλαγή του σώματος που γυμνάζει τους μυς του και υποβάλλεται σε μία σειρά κοπιαστικών ασκήσεων με εξαρτήματα αντίστασης όπως οι ελαστικοί ιμάντες που γραμμώνουν δικεφάλους, θωρακικούς και δελτοειδείς μυς.
Ενα καινούργιο σώμα, αισθητικά βελτιωμένο ή και μεταμορφωμένο μέσα από την προπονητική πειθαρχία και τη νέα διατροφική τυπολατρία, κάνει την εμφάνισή του και χαρακτηρίζει τη νέα εποχή. Η ποιητική σκέψη της Ρέι Καβακούμπο δημιούργησε την ανδρική συλλογή του χειμώνα Comme des Garçons Homme Plus σχολιάζοντας αυτή τη μετάβαση. Τα μοντέλα στην πασαρέλα φορούσαν λευκά ρούχα και πάνινα κεφάλια δεινοσαύρων. Τους επόμενους μήνες οι βιτρίνες των καταστημάτων της παρουσιάζουν τα ρούχα πάνω σε σκελετούς του αφανισμένου είδους.
Οι προσπάθειες αλλαγής παραδείγματος συνεχίζονται ανάμεσα στους νέους πρωταγωνιστές της μόδας καθώς συνδυάζουν την εικόνα της εμφάνισης, τις επιδόσεις του σώματος και τη βιωσιμότητα των υλικών τους. Η Αλις Ποτς, νεαρή απόφοιτη του Royal College of Art του Λονδίνου, έχει συγκεντρώσει τα βλέμματα πάνω στην έρευνά της να δημιουργεί την πρώτη της ύλη από εκκρίσεις υγρών του ανθρώπινου σώματος. Οι κρύσταλλοι από ιδρώτα μιας μπαλαρίνας, ενός ποδηλάτη και ενός ποδοσφαιριστή ήδη έχουν δώσει στοιχεία διακόσμησης στις πουέντ και σε αθλητικά ρούχα που εκτίθενται στην Αθήνα στο πλαίσιο της Biennale ΑΝΤΙ. Η Αλις Ποτς δημιουργεί τους βιοκρυστάλλους της ακολουθώντας μια διαδικασία συνθετικής βιολογίας μέσα από τη συνεργασία της με εξειδικευμένους μηχανικούς βιοϊατρικής του Imperial College του Λονδίνου. «Το σώμα μας παραμένει η κορυφαία τεχνολογία που διαθέτουμε. Κάποια μέρα θα είμαστε ικανοί να φτιάχνουμε τα δικά μας αξεσουάρ από τις εκκρίσεις του δέρματός μας» λέει η ίδια. Η συλλογή υλικού της συνεχίζεται στην Αθήνα, καθώς η σχεδιάστρια συλλέγει τον ιδρώτα από διαφορετικούς σωματότυπους (ντράμερ, γυμναστές, χορτοφάγοι) προκειμένου να αναπτύξει και άλλες μορφές βιοκρυστάλλων για τα αξεσουάρ της.