Διπλή κερδοσκοπία στην αγορά των υγρών καυσίμων πλήττει τα εισοδήματα των νοικοκυριών και των οδηγών ΙΧ. Από τη μία μεριά η κυβέρνηση, με τις απανωτές αυξήσεις των Ειδικών Φόρων Κατανάλωσης έχει πετύχει το μοναδικό ευρωπαϊκό φαινόμενο ώστε το 64% της τελικής τιμής της αμόλυβδης βενζίνης να διαμορφώνεται από φόρους, τέλη και άλλες επιβαρύνσεις. Κάτι παρόμοιο συμβαίνει και με το ντίζελ κίνησης, όπου το 48,5% της συνολικής αξίας πάει στα κρατικά ταμεία, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό για το ακριβοθώρητο πετρέλαιο θέρμανσης βρίσκεται στο 45,8%! Στην Ελλάδα δε συναντάς το επίσης απίστευτο στοιχείο, ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης να χρεώνεται και με ΦΠΑ 24%. Δηλαδή επιβάλλεται ένας φόρος σε έναν φόρο.

Από την άλλη πλευρά, οι συνήθεις και παγιωμένες κερδοσκοπικές πρακτικές στην αλυσίδα διύλισης, εμπορίας και λιανικής πώλησης κρατούν τις τιμές των καυσίμων σε υψηλά επίπεδα, παρά τη μεγάλη πτώση των διεθνών τιμών του πετρελαίου Μπρεντ.

ΤΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών Υγρών Καυσίμων αλλά και εκείνα των διεθνών αγορών, το πετρέλαιο Μπρεντ από την 1η Οκτωβρίου μέχρι και σήμερα, όπως παρατηρεί και η Πανελλήνια Ομοσπονδία Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων, έχει πέσει κατά 30%. Πριν από σχεδόν δύο μήνες ήταν στα 85,05 δολάρια το βαρέλι και χθες η τιμή του είχε βουτήξει στα 60,04 δολάρια.

Για το ίδιο χρονικό διάστημα οι τιμές στην εγχώρια αγορά δεν ακολουθούν ισόποσα την ίδια μείωση. Ετσι, η μέση τιμή της αμόλυβδης βενζίνης μειώθηκε κατά 5%, και για την ακρίβεια από τα 1,643 ευρώ στα 1,559 ευρώ το λίτρο (25 Νοεμβρίου τελευταίες τιμοληψίες).

ΑΝΕΠΑΙΣΘΗΤΗ. Σε ό,τι αφορά το ντίζελ κίνησης, καύσιμο στο οποίο έχει στραφεί τεράστια μερίδα των οδηγών ΙΧ, μια και είναι οικονομικότερο, η υποχώρηση της τιμής είναι σχεδόν ανεπαίσθητη: την 1η Οκτωβρίου ήταν στα 1,431 ευρώ το λίτρο και στις 25 Νοεμβρίου έπεσε μόλις στα 1,429 ευρώ το λίτρο. Μάλιστα, δεν είναι λίγοι εκείνοι που παρατηρούν την εξέλιξη της πορείας των τιμών για το συγκεκριμένο καύσιμο και θεωρούν πως οδεύει προς κλείσιμο η «ψαλίδα» με τη βενζίνη.

Αλλά και για το πετρέλαιο θέρμανσης η εικόνα, επίσης, δεν είναι η καλύτερη. Η διάθεσή του ξεκίνησε στις 15 Οκτωβρίου με μέση τιμή τα 1,145 ευρώ το λίτρο. Προχθές είχε πέσει στα 1,10 ευρώ, δηλαδή μόλις κατά 3,9%.