Τη νέα «αγορά του αιώνα» στον χώρο των οδικών αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης προετοιμάζει εσπευσμένα το υπουργείο Μεταφορών, δρομολογώντας την προμήθεια 750 αστικών λεωφορείων και τρόλεϊ, συνολικού κόστους 220 εκατ. ευρώ.
Στόχος είναι να… προλάβει τις εκλογές (!), και ο διαγωνισμός για την προμήθεια των νέων αστικών λεωφορείων-τρόλεϊ να προκηρυχθεί στις αρχές του νέου χρόνου. Για τον λόγο αυτόν το υπουργείο Μεταφορών έθεσε από χθες σε δημόσια διαβούλευση τις τεχνικές προδιαγραφές για τα νέα οχήματα.
Η διαβούλευση, όπως ανακοινώθηκε, θα διαρκέσει μέχρι τις 17 Δεκεμβρίου 2018, ενώ αμέσως μετά την αξιολόγηση των παρατηρήσεων που θα υποβληθούν από τους ενδιαφερομένους θα προχωρήσει η δημοπράτηση του «Εργου της Προμήθειας των Αστικών Λεωφορείων για τα πολεοδομικά συγκροτήματα της Αττικής και της Θεσσαλονίκης».
Τα οχήματα θα είναι ηλεκτροκίνητα, φυσικού αερίου και πετρελαιοκίνητα τύπου Euro VΙ (οι γνωστές φυσαρμόνικες με μεγάλο μήκος καμπίνας), ενώ ως φορέας υλοποίησης του έργου ανακοινώθηκε ότι θα είναι το ίδιο το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Σημειώνεται ότι ο διαγωνισμός για την προμήθεια των νέων λεωφορείων προωθείται στην εκπνοή της θητείας της σημερινής κυβέρνησης και αφού οι οδικές αστικές συγκοινωνίες παρουσιάζουν εικόνα πλήρους αποδιάρθρωσης, με τεράστιες ελλείψεις σε οχήματα, ανταλλακτικά και προσωπικό. Οπως ανέφερε χθες ο γενικός γραμματέας Μεταφορών, Θάνος Βούρδας, στόχος είναι «με την ολοκλήρωση των διαδικασιών μέχρι τον Φεβρουάριο να δημοσιοποιηθεί ο δημόσιος διεθνής διαγωνισμός».
Το κόστος των οχημάτων εκτιμάται ότι θα ανέλθει σε περίπου 220 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ), ενώ θα περιλαμβάνει εκτός από την προμήθεια των νέων λεωφορείων-τρόλεϊ και τη συντήρησή τους, «προκειμένου η γενική τους κατάσταση να παραμείνει σε υψηλό επίπεδο». Σύμφωνα με το κείμενο της διαβούλευσης, «τα νέα λεωφορεία θα πρέπει υποχρεωτικά να ενσωματώσουν τις νέες υπηρεσίες τηλεματικής και ηλεκτρονικού εισιτηρίου».
Η χρηματοδότηση του έργου, σύμφωνα με τον κ. Βούρδα, θα προέλθει από το ΕΣΠΑ και την ΕΤΕπ, ενώ η παράδοσή τους θα ξεκινήσει 7 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης και θα ολοκληρωθεί μέσα σε διάστημα 18 μηνών.
Ο γενικός γραμματέας Μεταφορών σημείωσε ότι συνολικά για την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη θα αγοραστούν 750 αστικά λεωφορεία και τρόλεϊ. Από αυτά, τα 400 προορίζονται για την Αθήνα (170 ηλεκτρικά, 180 φυσικού αερίου, 50 πετρελαίου) και τα 350 για τη Θεσσαλονίκη (150 ηλεκτρικά, 150 φυσικού αερίου, 50 πετρελαίου).
Οπως αναφέρεται από πλευράς υπουργείου Μεταφορών, «ο εκσυγχρονισμός του στόλου με σύγχρονα, χαμηλών ρύπων λεωφορεία έχει ως στόχο να αποκτήσουν η Αττική και η Θεσσαλονίκη ένα καλύτερο επίπεδο εξυπηρέτησης των επιβατών, με βελτιωμένο περιβαλλοντικό αποτύπωμα, στο πλαίσιο της μετάβασης σε μια οικονομία χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα».