Οταν ένα παιδί που έχει διαγνωστεί με αυτισμό παίζει πιάνο ή τραγουδά, ο εγκέφαλός του ωφελείται σημαντικά. Οι μελωδίες, οι νότες και οι στίχοι συνδράμουν στη συνδεσιμότητα βασικών δικτύων του εγκεφάλου, όπως προκύπτει σύμφωνα με νέα μελέτη. Τα οφέλη όμως δεν σταματούν εδώ: η μουσικοθεραπεία βελτιώνει τις δεξιότητες που σχετίζονται με την κοινωνικοποίηση και την επικοινωνία, γεγονός που δρα θετικά στην ποιότητα ζωής τόσο των παιδιών όσο και των οικογενειών τους.
«Η παγκόσμια απήχηση της μουσικής καθιστά τη μουσικοθεραπεία εφαρμόσιμη σε κάθε γωνιά της γης. Μπορεί να εφαρμοστεί με σχετικά λίγους πόρους σε μεγάλη κλίμακα σε πολλαπλά περιβάλλοντα, όπως το σπίτι και το σχολείο» δηλώνει μία εκ των βασικών συγγραφέων της μελέτης, η Aparna Nadig, αναπληρώτρια καθηγήτρια στη Σχολή Επικοινωνιακών Επιστημών και Διαταραχών στο Πανεπιστήμιο McGill στο Μόντρεαλ.
Ειδικότερα, στη μελέτη συμμετείχαν 51 παιδιά με αυτισμό, ηλικίας από έξι έως και 12 ετών. Επειτα από τυχαία επιλογή, κάποια από αυτά συμμετείχαν σε συνεδρίες μουσικοθεραπείες, ενώ τα υπόλοιπα εντάχθηκαν σε ομάδα ελέγχου.
Τα παιδιά με αυτισμό της πρώτης ομάδας συμμετείχαν εντατικά σε μουσικοθεραπεία (κάθε συνεδρία είχε διάρκεια 45 λεπτών), παίζοντας διάφορα όργανα υπό την επίβλεψη θεραπευτή. Τα παιδιά τής δεύτερης ομάδας εργάστηκαν με τον ίδιο θεραπευτή στο πλαίσιο του διαδραστικού παιχνιδιού, που όμως δεν συμπεριλάμβανε μουσικές δραστηριότητες.
Επειτα από τρεις μήνες οι γονείς των παιδιών της πρώτης ομάδας διαπίστωσαν μεγάλη βελτίωση στις δεξιότητες επικοινωνίας, γεγονός που ωφέλησε την ποιότητα της ζωής τους συνολικά σε οικογενειακό επίπεδο.
Οι γονείς των παιδιών και στις δύο ομάδες δεν ανέφεραν μειώσεις στη σοβαρότητα του αυτισμού. Αξίζει να σημειωθεί ότι τα παιδιά υποβλήθηκαν σε απεικονιστικές εξετάσεις που έδειξαν ότι τα παιδιά της μουσικής ομάδας είχαν αυξημένη συνδεσιμότητα μεταξύ ακουστικών και κινητικών περιοχών του εγκεφάλου. Είχαν επίσης μειωμένη συνδεσιμότητα μεταξύ ακουστικών και οπτικών περιοχών, γεγονός που χαρακτηρίζει τα άτομα με αυτισμό, ανέφεραν οι συγγραφείς της μελέτης που δημοσιεύτηκε στην ιατρική επιθεώρηση «Translational Psychiatry».
«Τα ευρήματα αυτά είναι συναρπαστικά και πολλά υποσχόμενα σχετικά με την αποτελεσματικότητα παρεμβάσεων σε παιδιά με αυτισμό» υπογραμμίζει σε σχετικό δελτίο Τύπου μία εκ των συγγραφέων της ίδιας μελέτης, η Megha Sharda, μεταδιδακτορική ερευνήτρια στο Διεθνές Εργαστήριο Εγκεφάλου, Μουσικής και Ηχου στο Πανεπιστήμιο του Μόντρεαλ. Παρ’ όλα αυτά, τόσο η ίδια όσο και οι συνάδελφοί της καταλήγουν ότι χρειάζεται περαιτέρω έρευνα.