Σε πλήρη απαξίωση της τεχνικής βάσης της εταιρείας Οδικές Συγκοινωνίες (ΟΣΥ) οδηγούν οι ενέργειες και αποφάσεις της ίδιας της ΟΣΥ αλλά και του υπουργείου Μεταφορών. Κοινός παρονομαστής των αποφάσεων αυτών είναι ο «παροπλισμός» μιας από τις μεγαλύτερες και πλέον σύγχρονες επισκευαστικές βάσεις βαρέων οχημάτων – λεωφορείων στην περιοχή των Βαλκανίων. Συγκεκριμένα, η διοίκηση της ΟΣΥ, παρακάμπτοντας την τεχνογνωσία και τις υπηρεσίες που παρέχει η τεχνική – επισκευαστική βάση της, αναζητεί με πρόχειρο διαγωνισμό να αγοράσει από ιδιώτες δύο ανακατασκευασμένους κινητήρες παλαιάς τεχνολογίας, δαπανώντας ποσό περίπου 55.000 ευρώ!

Την ίδια στιγμή, στο κείμενο με τις τεχνικές προδιαγραφές για την προμήθεια 750 νέων αστικών λεωφορείων που έθεσε την περασμένη εβδομάδα σε δημόσια διαβούλευση το υπουργείο Μεταφορών, αναφέρεται ρητά ότι η προμήθεια των ανταλλακτικών, η συντήρηση και η επισκευή των νέων λεωφορείων θα γίνεται από τον ιδιώτη ανάδοχο!

«Ο προμηθευτής με την προσφορά του θα υποβάλλει κοστολογημένο πρόγραμμα συντήρησης των λεωφορείων για 12 έτη (ή για 960.000 km), στο οποίο θα αναφέρονται, μεταξύ άλλων, ξεχωριστά η δαπάνη των ανταλλακτικών και οι απαιτούμενες εργατοώρες» τονίζεται χαρακτηριστικά στο κείμενο με τις τεχνικές προδιαγραφές που δόθηκε στη διαβούλευση.

Παράλληλα, επισημαίνεται ότι «ο ανάδοχος προμηθευτής θα εξασφαλίσει την προμήθεια όλων των ανταλλακτικών για χρονικό διάστημα 15 ετών μετά την παράδοση των λεωφορείων».

Υπενθυμίζεται ότι οι τεχνικές προδιαγραφές αφορούν λεωφορεία 12 μέτρων ηλεκτροκίνητα, λεωφορεία 12 μέτρων με κινητήρα συμπιεσμένου φυσικού αερίου και λεωφορεία 18 μέτρων (φυσαρμόνικες) πετρελαιοκίνητα Euro VΙ.

ΔΥΟ ΚΙΝΗΤΗΡΕΣ. Παράλληλα, η ΟΣΥ προχώρησε στις 26/11/2018 σε προκήρυξη (υπ’ αριθμόν 128167/2018) ανοικτού συνοπτικού διαγωνισμού για την ανάθεση της προμήθειας δύο «κινητήρων πλήρως ανακατασκευασμένων» για την κάλυψη των αναγκών του αμαξοστασίου της οδού Πέτρου Ράλλη. Ο συνολικός προϋπολογισμός είναι 44.651,26 ευρώ (περίπου 55.000 ευρώ με ΦΠΑ), ενώ ο χρόνος παράδοσης των υλικών ορίζεται εντός 45 ημερών από την υπογραφή της σύμβασης.

Σημειώνεται ότι η προκήρυξη αυτή αφορά κινητήρες τύπου Euro II, χρονολογίας 1999, που προορίζονται για λεωφορεία ηλικίας 20 ετών και άνω, τα οποία κανονικά θα έπρεπε να αποσυρθούν από την κυκλοφορία!

Η διάρκεια της σύμβασης καθορίζεται σε δύο μήνες. Η καταληκτική ημερομηνία παραλαβής των προσφορών είναι η 14/12/2018, ενώ η διαδικασία της αποσφράγισης θα διενεργηθεί ύστερα από την έγγραφη ειδοποίηση των συμμετεχόντων από την αρμόδια Επιτροπή Διαγωνισμού της ΟΣΥ. Δικαίωμα συμμετοχής στη διαδικασία σύναψης της παρούσας σύμβασης έχουν φυσικά ή νομικά πρόσωπα και, σε περίπτωση ενώσεων οικονομικών φορέων, τα μέλη αυτών που είναι εγκατεστημένα σε κράτος-μέλος της ΕΕ, του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου (ΕΟΧ) ή ακόμα και σε τρίτες χώρες, αρκεί να έχουν συνάψει διμερείς ή πολυμερείς συμφωνίες με την ΕΕ σε θέματα διαδικασιών ανάθεσης δημοσίων συμβάσεων.

Η ΤΕΧΝΙΚΗ ΒΑΣΗ. Σημειώνεται ότι η ανακατασκευή κινητήρων για τα αστικά λεωφορεία της Αθήνας που παρουσίαζαν προβλήματα μέχρι τώρα γινόταν μόνο από την επισκευαστική βάση της ΟΣΥ, εάν βέβαια υπήρχαν τα απαραίτητα ανταλλακτικά. Ωστόσο, τα τελευταία τρία χρόνια υπάρχουν σημαντικότατες ελλείψεις ανταλλακτικών, ενώ οι προμηθευτές έχουν κλείσει τις «στρόφιγγες» καθώς δεν πληρώνονται εγκαίρως από την ΟΣΥ λόγω έλλειψης χρημάτων.

Οπως τονίζουν οι εργαζόμενοι, «αυτό σημαίνει ότι η εταιρεία δεν μπορεί να βρει πλέον ανταλλακτικά και αναγκάζεται να αγοράσει ολόκληρους τους κινητήρες, δαπανώντας ωστόσο χρήματα που θα μπορούσαν να ανακατασκευάσουν πάνω από πέντε έως δέκα συνολικά κινητήρες στη δική της επισκευαστική βάση, ανάλογα με τη βλάβη που παρουσιάζουν».