Στις εκλογικές καλένδες… παραπέμπεται το πρόγραμμα των αποκρατικοποιήσεων, με την ελληνική κυβέρνηση να επιδιώκει το «πάγωμά» τους μέχρι τις κάλπες προς χάρη της ικανοποίησης του στενού κομματικού πυρήνα του ΣΥΡΙΖΑ.

Από την άλλη μεριά η Ευρωπαϊκή Επιτροπή μέσω της τελευταίας έκθεσης εποπτείας για την πορεία της οικονομίας στη μεταμνημονιακή εποχή έχει δείξει στην κυβέρνηση κίτρινη κάρτα για τα εγχειρήματα ιδιωτικοποιήσεων του ΤΑΙΠΕΔ, αλλά και για εκείνο της πώλησης των λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ.

Οι καθυστερήσεις που καταγράφονται στις αποκρατικοποιήσεις, όπως στα ΕΛΠΕ, το Ελληνικό, τα 10 περιφερειακά λιμάνια, την Εγνατία Οδό και τη ΔΕΠΑ, αποδίδονται ως επί το πλείστον σε εμπόδια που έχει βάλει η ίδια η κυβέρνηση και σε επιλογές ως προς τη συμμετοχή του ελληνικού Δημοσίου στις δημόσιες εταιρείες.

Το ΤΑΙΠΕΔ φαίνεται να πιάνει τον φετινό στόχο της είσπραξης εσόδων ύψους 2 δισ. ευρώ. Στο τέλος του 2018 κάνοντας ταμείο θα αθροιστούν τα έσοδα των ΟΛΘ (238 εκατ. ευρώ), ΟΤΕ (280 εκατ. ευρώ), ΔΕΣΦΑ (251 εκατ. ευρώ για το Δημόσιο), συχνότητες (166 εκατ. ευρώ), ακίνητα (13 εκατ. ευρώ), ΕΕΣΤΥ (22 εκατ. ευρώ), ενώ σε αυτά έρχονται να προστεθούν και τα 1,38 δισ. ευρώ του τιμήματος των μετοχών για το Διεθνές Αεροδρόμιο Αθηνών Ελευθέριος Βενιζέλος για την επέκταση της παραχώρησης της σύμβασης.

Από την άλλη μεριά, όμως, η μεταρρυθμιστική προσπάθεια δείχνει να φρενάρει, με αποκρατικοποιήσεις που είχαν προγραμματιστεί είτε να τελειώσουν είτε να ξεκινήσουν εντός του 2018 να μετατίθενται για το πρώτο εξάμηνο του 2019. Αναλυτικά ανά επενδυτικό σχέδιο οι εξελίξεις έχουν ως εξής:

 

ΕΛΛΗΝΙΚΟ. Μόλις την περασμένη Πέμπτη το υπουργείο Οικονομικών κατέθεσε τροπολογία για το αδειοδοτικό καθεστώς των καζίνων καθώς και για τον διαγωνισμό που πρόκειται να διεξαγάγει η Επιτροπή Εποπτείας και Ελέγχου Παιγνίων για το καζίνο στην έκταση του Ελληνικού.

Η παραχώρησή του αποτελεί την προϋπόθεση για την έναρξη των κατασκευαστικών εργασιών και την αξιοποίηση του μεγάλου παραλιακού μετώπου της Αθήνας.

Ωστόσο, τους προηγούμενους μήνες, είχαν προηγηθεί οι αλλεπάλληλες διοικητικές γραφειοκρατικές παρεμβάσεις για τα πολεοδομικά και διάφορα αρχαιολογικά ζητήματα με αποτέλεσμα το συνολικό χρονοδιάγραμμα να πάει πίσω. Οι εκτιμήσεις του ΤΑΙΠΕΔ, εφόσον ευοδωθούν και οι διαπραγματεύσεις μεγάλων εταιρειών καζίνων με τους επενδυτές του Ελληνικού, θέλουν στο πρώτο τρίμηνο του 2019 να αρχίσουν οι κατασκευαστικές εργασίες.

ΕΛΠΕ. Για το τέλος του Ιανουαρίου του 2019 έχει μετατεθεί η ημερομηνία υποβολής των δεσμευτικών προσφορών των Glencore και Vitol για την απόκτηση του πλειοψηφικού πακέτου του 50,1% των μετοχών των Ελληνικών Πετρελαίων. Αν και η διαγωνιστική διαδικασία θα μπορούσε να ολοκληρωθεί από Οκτώβριο –  Νοέμβριο, δύο εμπόδια τρέναραν τη διαδικασία. Το πρώτο αναφορικά με το αν θα έπρεπε ο αγοραστής να απευθύνει δημόσια πρόταση και προς τους υπόλοιπους μετόχους και το δεύτερο η αιφνιδιαστική κίνηση του Δημοσίου να επιδιώκει την αύξηση του μεριδίου του στην εταιρεία holding θυγατρική των ΕΛΠΕ για τα δικαιώματα ερευνών και εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων.

ΔΕΗ. Η πώληση των λιγνιτικών μονάδων σκοντάφτει στα ζημιογόνα αποτελέσματα της «Μεγαλόπολης» και της «Μελίτης», αλλά και στο αρνητικό περιβάλλον για τον άνθρακα.

Οι υποψήφιοι επενδυτές ζητούν κίνητρα για τη συμμετοχή τους στον διαγωνισμό, ο οποίος ήταν να πραγματοποιηθεί τον Σεπτέμβριο και τώρα μετατίθεται για το πρώτο δίμηνο με τρίμηνο του νέου έτους. Η Κομισιόν διαφωνεί με προτεινόμενα από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας κίνητρα.

 

ΔΕΠΑ. Το νομοσχέδιο για τον διαχωρισμό της ΔΕΠΑ σε «ΔΕΠΑ Εμπορίας» και «ΔΕΠΑ Υποδομών» δεν έχει πάει ακόμη στη Βουλή. Αν και η εκκίνηση του διαγωνισμού για την πώληση του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών της «ΔΕΠΑ Εμπορίας» ήταν για τον περασμένο Οκτώβριο, η πολύπλοκη διαδικασία μάλλον οδηγεί σε προσφορές περί το πρώτο εξάμηνο του 2019.

ΛΙΜΑΝΙΑ – ΕΓΝΑΤΙΑ. Για τα λιμάνια το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας έχει καθυστερήσει στη θέσπιση πλαισίου για τις παραχωρήσεις των Οργανισμών Λιμένων, ενώ στην Εγνατία παραμένουν ακόμη εκκρεμότητες για τον διαγωνισμό παραχώρησης.