Δεν είναι μεγάλο το διάστημα που ο πύργος του Αϊφελ, το εμβληματικό μνημείο της γαλλικής πρωτεύουσας, συμμετείχε ως σκηνικός περίγυρος στο σόου του σχεδιαστή Αντονι Βακαρέλο, ο οποίος τον περασμένο Οκτώβριο παρουσίασε τη συλλογή του για τον οίκο Yves Saint Laurent. Στην περίμετρο του σιδερένιου αρχιτεκτονήματος ο σχεδιαστής δημιούργησε μία λεωφόρο με υπερφωτισμένους φοίνικες και μία υδάτινη πασαρέλα πάνω στην οποία εμφανίστηκαν τα μοντέλα του φορώντας κυρίως μαύρα μικρο-ρούχα. Η ατμόσφαιρα του σόου παρέπεμπε στον ερωτισμό των γυναικείων σωμάτων που φωτογράφιζε ο Χέλμουτ Νιούτον τις δεκαετίες ’80 και ’90. Ενώ ο πύργος του Αϊφελ, σύμβολο της νεωτερικότητας του 190ου αιώνα υπενθύμιζε επιβλητικά ότι το φαινόμενο της μόδας γεννήθηκε κάτω από τα λαμπερά του φώτα.

Οι συμβολισμοί για το τοπόσημο του Παρισιού, συνυφασμένου με τους ηδονιστικούς τόνους της μόδας του 20ού αιώνα και της πρώτης δεκαετίας του 21ου, ανατράπηκαν απότομα το περασμένο Σαββατοκύριακο. Η φωτεινή αλέα της περιοχής του Αϊφελ, τα ανοίγματα της Πλατείας Τροκαντερό στην απέναντι όχθη του Σηκουάνα που επίσης υποδέχονται τις πιο προχωρημένες εννοιολογικές παρουσιάσεις σχεδιαστών της μόδας μετατράπηκαν σε χώρο επιχειρήσεων της αστυνομίας προκειμένου να ανακόψουν τα πλήθη, ντυμένα με έναν άλλο τύπο ενδύματος: τα Κίτρινα Γιλέκα.

Τι μας δείχνουν λοιπόν οι δύο φωτογραφίες του Αϊφελ, με διαφορά λήψης μεταξύ τους μόλις δύο μηνών; Τι μεσολαβεί ανάμεσα στο όνειρο της πολυτέλειας της μόδας του Yves Saint Laurent και στους ανώνυμους γάλλους πολίτες που μεταβλήθηκαν σε πλιατσικολόγους και βανδάλους;

Η πρώτη εικόνα από το σόου του YSL με τα μοντέλα να παρελαύνουν ως δυναμικές αμαζόνες του ερωτισμού υποδηλώνει τη δυνατότητα διαλόγου αλλά και αντιπαράθεσης που μπορεί να έχει το σύγχρονο γυναικείο σώμα, στην απόλυτη έκφραση ελευθερίας του.

Η δεύτερη εικόνα λειτουργεί ως τα παρασκήνια της σύγχρονης πραγματικότητας στην οποία η μόδα δεν έχει πλέον ρόλο. Πόσο ειρωνικό για αυτό το σύστημα που η ύπαρξή του αναγνωρίστηκε από τη στιγμή που το παρακολούθησαν, το κατανόησαν και το απήλαυσαν διαφορετικές κοινωνικές ομάδες σχεδόν στο σύνολό τους. Με ανάλογη ένταση ο θυμός των Κίτρινων Γιλέκων απαρνείται σήμερα τον κόσμο της μόδας. Γιατί είναι και από αυτόν ήδη αποκλεισμένος. Η παγκόσμια κοινωνία της κατανάλωσης και της αφθονίας δεν αφήνει περιθώρια σε ευρωπαίους πολίτες με χαμηλά εισοδήματα να συμμετέχουν στη σύγχρονη διαδικασία αυτής της απόλαυσης για την οποία πρέπει να υπάρχει η μόδα. Η επιθυμία της αλλαγής εμφάνισης, της μεταβολής της εικόνας του εαυτού με φόντο τα μνημεία των μοντέρνων καιρών μοιάζει εξαντλημένη. Ο αέρας των δακρυγόνων είναι αποπνικτικός για τα ντυμένα σώματα των πολλών.