Το όνομά του ταυτίστηκε με τον χώρο του αυτοκινήτου, όντας από τις πιο διακριτικές παρουσίες που συνέβαλαν στην ανάπτυξη της αγοράς οχημάτων τα τελευταία 100 χρόνια! Ο Εμμανουήλ Κοντέλλης, που έφυγε σε ηλικία 91 ετών πριν από λίγες ημέρες, αποτέλεσε έναν από τους πιο ιστορικούς και ευρηματικούς επιχειρηματίες που συνέβαλαν στην ανάπτυξη της αγοράς του αυτοκινήτου τον προηγούμενο αιώνα στη χώρα μας. Ηταν ο άνθρωπος που έχτισε το όνομα Ford στην ελληνική αγορά, θεμελιώνοντας και εκσυγχρονίζοντας τις πρώτες αντιπροσωπείες αυτοκινήτων σε κάθε γωνιά της χώρας, με οδηγό πάντα τον πατέρα του, Γιάννη Κοντέλλη, τον άνθρωπο που έφερε το πρώτο μοντέλο της Ford στη Ελλάδα, το 1918.
Ο Εμμανουήλ Κοντέλλης γεννήθηκε τον Δεκέμβριο του 1927, όταν ο πατέρας του είχε ήδη εδραιώσει τις πρώτες αντιπροσωπείες της Ford στη Μυτιλήνη, τον Πειραιά και την Αθήνα. Στα δύσκολα χρόνια 1940-1950 του Πολέμου, της γερμανικής Κατοχής και του Εμφυλίου καταβλήθηκε μεγάλη προσπάθεια για την επιβίωση της εταιρείας, με το νέο ξεκίνημα των εμπορικών δραστηριοτήτων να αποτελεί έναν άθλο εκείνη την περίοδο της οικονομικής εξαθλίωσης – και μάλιστα χωρίς τον ιδρυτή της, ο οποίος, απεβίωσε το 1940. Ο Εμμανουήλ Κοντέλλης ακολούθησε πιστά τα βήματα του πατέρα του: μετά τα μαθητικά του χρόνια πήγε στην Αμερική και φοίτησε στην επαγγελματική σχολή της Ford για στελέχη αντιπροσώπων, στο Ντιτρόιτ, τη Μέκκα της αμερικανικής αυτοκινητοβιομηχανίας.
Συνέχισε τις σπουδές του στη διοίκηση επιχειρήσεων στο Wayne State University και επέστρεψε στην Ελλάδα το 1950 για να εργαστεί στην οικογενειακή εταιρεία, η οποία, μετά τις «πληγές» του Πολέμου, αναπτύχθηκε τις επόμενες δεκαετίες με ταχείς ρυθμούς στον χώρο του αυτοκινήτου. Ο Μυτιληνιός Εμμανουήλ Κοντέλλης υλοποίησε πολύ γρήγορα τα επιχειρηματικά του όνειρα, με όπλο τα επιβατικά αλλά και τα επαγγελματικά μοντέλα της αμερικανικής αυτοκινητοβιομηχανίας, πείθοντας εκείνη την περίοδο χιλιάδες έλληνες να αποκτήσουν ένα μοντέλο της φίρμας. Χάρη στο ιδιοφυές επιχειρηματικό ταλέντο του, συνέδεσε το όνομά του με το χώρο του αυτοκινήτου, για αρκετές δεκαετίες. Ηταν ιδιαίτερα αγαπητός στο προσωπικό του, ενώ ήθελε να ασχολείται ο ίδιος με τους πελάτες μοντέλων Ford, όσο χρονοβόρο και αν ήταν αυτό για έναν επιχειρηματία που ήδη βρισκόταν στην πρώτη γραμμή της αγοράς αυτοκινήτου. Δημιούργησε ένα μεγάλο δίκτυο πώλησης των μοντέλων Ford, με τις μονάδες του να αποτελούν πρότυπο για τον ανταγωνισμό. Η διαφήμιση με το σλόγκαν «Ford θέλεις; Κοντέλλης», ήταν ένα από τα πιο έξυπνα διαφημιστικά μηνύματα που είχαν περάσει από την αγορά αυτοκινήτου τον προηγούμενο αιώνα.
Η αντιπροσώπευση των αυτοκινήτων ήταν το πιο γνωστό επιχειρηματικό πεδίο του Κοντέλλη, που αργότερα επεκτάθηκε και σε άλλους τομείς, όπως, η ναυτιλία, στα μέσα της δεκαετίας του ’70. Ο ίδιος δεν ξέχασε ποτέ την καταγωγή του και κυρίως το χωριό καταγωγής του, τον Ασώματο Μυτιλήνης, εκεί όπου γεννήθηκε και μεγάλωσε ο παππούς του. Μάλιστα, τον τόπο καταγωγής του τον επισκέπτονταν συχνά. «Ο πατέρας μου ήταν μια ευγενική φυσιογνωμία, που λάτρευε πρωτίστως την οικογένειά του, είχε ηθικές αξίες, ήταν αξιοπρεπής και ένας άνθρωπος που με απώτερο στόχο τον εκσυγχρονισμό των επιχειρήσεων του, ταξίδευε σε όλο τον κόσμο» τόνισε ο γιος του Γιάννης Κοντέλλης.
Ο Γιάννης Κοντέλλης, πατέρας του Εμμανουήλ, που βρέθηκε μετανάστης στην Αμερική στις αρχές του 20ού αιώνα, εργάστηκε στο εργοστάσιο της Ford στο Ντιτρόιτ για περίπου 10 χρόνια. Μεταξύ των σημαντικών πόστων που κατείχε, ήταν και αυτό του υπευθύνου της πρώτης αλυσίδας παραγωγής αυτοκινήτων που λειτούργησε τότε, του Ford Model T. Ερχόμενος στη γενέτειρά του Λέσβο το 1918, έφερε μαζί του το πρώτο αυτοκίνητο Ford στην Ελλάδα. Ηταν το πρώτο αυτοκίνητο που ήρθε στη Μυτιλήνη, θεωρήθηκε κοσμογονικό γεγονός, και εκείνη την ημέρα δημιουργήθηκε κοσμοσυρροή στους δρόμους του νησιού. «Το αυτοκίνητο το πούλησε σύντομα, έφερε κι άλλα, τα πούλησε κι αυτά και το 1919 ανέλαβε την αντιπροσωπεία της Ford στο νησί του, έχοντας τη διάθεση των αυτοκινήτων Ford καθώς και τα βενζινάροτρα Fordson (βενζινάροτρα ονομάζονταν τα τρακτέρ της εποχής εκείνης)» λέει ο Γιάννης Κοντέλλης για τα πρώτα επιχειρηματικά βήματα του παππού του.
«Ο παππούς μου ξεκίνησε πάμπτωχος, έκανε πολλές δουλειές για να επιβιώσει ως μετανάστης στην Αμερική, ενώ ουσιαστικά η πρώτη του επαφή με το αυτοκίνητο ήταν όταν ξεκίνησε να εργάζεται στη γραμμή παραγωγής της Ford, στην Αμερική. Ο Χένρι Φορντ πλήρωνε εκείνη την περίοδο κάθε εργαζόμενο στην αυτοκινητοβιομηχανία του με πέντε δολάρια την ημέρα!» συμπλήρωσε ο Γιάννης Κοντέλλης, γιος του Εμμανουήλ και εγγονός του ιδρυτή της αντιπροσωπείας στην Ελλάδα.
Ο Γιάννης Κοντέλλης ήταν ο άνθρωπος που επηρέασε την επιχειρηματική πορεία του γιου του, Εμμανουήλ. Οι επιχειρήσεις του στον χώρο του αυτοκινήτου, τα ταξίδια, ήταν οι μεγάλες του αγάπες. Ηταν φανατικός συλλέκτης παλαιών αντικειμένων, τα οποία στον ελεύθερό του χρόνο συντηρούσε ο ίδιος.
Το 2014 επανέφερε την έδρα της εταιρείας του στη Μυτιλήνη, ως φόρο τιμής στον ιδρυτή της φίρμας. Μάλιστα, ο Εμμανουήλ Κοντέλλης έλεγε ότι «είμαστε η παλαιότερη οικογένεια στον κόσμο που συνεχίζει να δραστηριοποιείται με το όνομα Ford».