Ο Λίβανος ήταν η τιμώμενη χώρα στη Διεθνή Εκθεση Τουρισμού της Αθήνας, ευκαιρία για τον λιβανέζο υπουργό Τουρισμού Avedis Guidanian να προωθήσει τις στρατηγικές σχέσεις Ελλάδας και Λιβάνου. Συμμετείχε επίσης για πρώτη φορά σε τριμερή σύσκεψη, με την Ελλάδα και την Κύπρο, για να προωθηθεί ο προορισμός των τριών βημάτων, κυρίως στους τουρίστες της Ασίας. Εξηγεί στα «ΝΕΑ» τη στρατηγική του…
Είναι η πρώτη φορά που έρχεστε στην Ελλάδα; Και γιατί είναι σημαντική η επίσκεψή σας;
Ναι, είναι η πρώτη φορά. Παραδέχομαι ότι ήταν δικό μου λάθος που δεν επισκέφθηκα την Ελλάδα τόσο καιρό. Αλλά έχω μια πολύ θετική εντύπωση για τη χώρα, οπότε πιθανότατα θα ξαναέρθω σύντομα. Τώρα, ο Λίβανος βρίσκεται σε φάση αλλαγής της εικόνας όσον αφορά την αντίληψη της χώρας. Οταν μιλάμε για τον Λίβανο στον κόσμο, οι άνθρωποι σκέφτονται τον εμφύλιο πόλεμο που διεξήχθη μεταξύ του 1975 και του 1990 και στη συνέχεια μιλάνε για τον πόλεμο στη Συρία. Ολοι πιστεύουν ότι έχουμε προβλήματα με τρομοκρατικές επιθέσεις, αλλά αυτό δεν ισχύει. Γι’ αυτό είναι σημαντικό να έρθω να το αποδείξω.
Επομένως, ο Λίβανος δεν έχει προβλήματα τρομοκρατίας σήμερα;
Ο Λίβανος είναι το ασφαλέστερο μέρος στον κόσμο. Εχουν περάσει δυόμισι χρόνια από τότε που είχαμε την τελευταία τρομοκρατική επίθεση. Είναι παρελθόν. Πέρυσι, καταφέραμε να διώξουμε τις ομάδες του ISIS και δεν έχουμε πια κανένα πρόβλημα. Τώρα αποκτάται η πολιτική σταθερότητα και η ασφάλεια της χώρας. Ετσι θέλουμε να επιστρέψουμε στον χάρτη του τουρισμού.
Γιατί ο τουρισμός είναι τόσο σημαντικός;
Ο Λίβανος είναι μια χώρα παροχής υπηρεσιών. Δεν έχουμε ούτε φυσικό αέριο ούτε πετρέλαιο, οι υπηρεσίες συνιστούν τη βάση της λιβανικής οικονομίας και ο τουρισμός, που πριν από λίγα χρόνια αντιπροσώπευε το 25% του ΑΕΠ, σήμερα είναι στο 12%. Θέλουμε να επιστρέψουμε στα στοιχεία του παρελθόντος, γι’ αυτό πρέπει να γίνουμε και πάλι ένας αναζητούμενος προορισμός στη Μέση Ανατολή.
Γιατί θέλετε να συνεργαστείτε με την Ελλάδα για αυτό;
Οι τουρίστες από την Ασία θέλουν συνδυασμό προορισμών από δύο έως τρεις χώρες. Μεταξύ του Λιβάνου, της Κύπρου και της Ελλάδας έχουμε τη διαδρομή των Φοινίκων, είναι κάτι σημαντικό. Οι Φοίνικες στην αρχαιότητα άφησαν τον Λίβανο να πάνε στην Κύπρο, στη συνέχεια στην Ελλάδα, στην Ευρώπη και στην Αμερική. Ετσι, εργαζόμαστε σε αυτό το πακέτο για να έχουμε ένα προϊόν που μπορούμε να πουλήσουμε και για τις τρεις χώρες. Αλλά και το ελληνικό μοντέλο με εμπνέει πολύ στον τουρισμό. Είμαι εδώ για να το αντιγράψω.
Αυτό το φοινικικό έργο συγκεντρώνει 18 χώρες γύρω από τη Μεσόγειο για να αναδείξει 80 ιστορικούς και πολιτιστικούς χώρους. Αυτή είναι η πολιτιστική κληρονομιά την οποία θέλετε να προβάλετε;
Ναι, επειδή δεχόμαστε τουρισμό για διασκέδαση, θρησκευτικό τουρισμό που συνδέεται με τον πολιτιστικό και ιατρικό τουρισμό. Προσπαθούμε λοιπόν να δημιουργήσουμε εξειδικευμένα προϊόντα ειδικά για τον Λίβανο, για τη διαφοροποίηση της Μέσης Ανατολής καθώς και της Αιγύπτου και της Τουρκίας. Σήμερα ο Παγκόσμιος Οργανισμός Τουρισμού έχει ένα πρόγραμμα αφιερωμένο σε αυτού του είδους τον τουρισμό. Κατά συνέπεια, χρηματοδοτείται και βοηθά αυτές τις τρεις χώρες να προωθήσουν τα προϊόντα αυτά. Σήμερα εκτιμάται ότι 80 εκατομμύρια τουρίστες αναζητούν τέτοιου είδους εμπειρίες.
Ποια είναι η στρατηγική σας;
Πρώτα καλούμε τους ταξιδιωτικούς πράκτορες από την Αμερική, την Ευρώπη και την Ασία να έρθουν στον Λίβανο για να δουν τι προσφέρουμε. Είναι αυτοί που πωλούν το προϊόν μας στους πελάτες τους. Κάναμε την επιχείρηση «επισκεφθείτε τον Λίβανο» («visit Lebanon») το 2017 και το 2018 είδαμε αμέσως τα αποτελέσματα. Εχουμε αύξηση 30% στους ευρωπαίους τουρίστες. Και θα πρέπει να επεκτείνουμε το αεροδρόμιό μας σε τρία χρόνια, διότι θα καλωσορίσουμε σχεδόν 12 εκατομμύρια ταξιδιώτες στο διάστημα αυτό.
Εχετε αύξηση των ενοικιάσεων στο Airbnb στον Λίβανο;
Ναι, με τους ευρωπαίους τουρίστες που ψάχνουν για πολλά διαμερίσματα στο Airbnb και δεν θέλουν να ξοδέψουν για τα πολυτελή ξενοδοχεία, τα οποία είναι ακριβά. Εμείς προσαρμόζουμε τις προτιμήσεις των τουριστών τόσο στα ξενοδοχεία όσο και στη γαστρονομία κ.λπ. Μέχρι τώρα ο Λίβανος ήταν ένας ακριβός προορισμός με πολυτελή ξενοδοχεία, ειδικά στην ακτή, αλλά τώρα προσπαθούμε να ανοίξουμε σε λιγότερο εύπορους τουρίστες.