Οι ιαπωνικές Αρχές απήγγειλαν επίσημα κατηγορίες στον πρώην πρόεδρο της Nissan Κάρλος Γκοσν, δίνοντας νέα διάσταση στο σκάνδαλο που συγκλονίζει την ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία. Η Εισαγγελία του Τόκιο κατηγορεί τον Γκοσν ότι δεν δήλωνε τις μισές περίπου αμοιβές του (συνολικά τα 44 από τα 88 εκατομμύρια δολάρια) για διάστημα πέντε ετών, από το 2010 μέχρι το 2015, και πλέον θεωρεί ότι ευθύνη γι’ αυτό φέρει και η εταιρεία. Επίσης γίνεται ξεχωριστή έρευνα από τις ιαπωνικές Αρχές για να διαπιστωθεί εάν είχαν δηλωθεί λιγότερα εισοδήματα από τον Γκοσν και για το διάστημα από το 2015 έως το 2018.
Ο Γκοσν και η Nissan βρίσκονται πλέον σε πορεία μετωπικής σύγκρουσης, όπως τουλάχιστον δείχνουν οι εξελίξεις. Σύμφωνα με το Reuters, η Nissan έχει κάνει προσφυγή κατά του Γκοσν και σε δικαστήριο της Βραζιλίας, κατηγορώντας τον ότι προσπάθησε να πάρει προσωπικά αντικείμενα, έγγραφα που ενδέχεται να αποδεικνύουν παρανομίες του, μετρητά και έργα τέχνης από διαμέρισμα που έχει στο Ρίο ντε Ζανέιρο. Η εταιρεία αναφέρει στην προσφυγή ότι στο διαμέρισμα υπάρχουν τρία χρηματοκιβώτια τα οποία δεν έχουν ανοιχτεί ακόμη για να εξεταστεί το περιεχόμενό τους. Ο Γκοσν έχει γεννηθεί στη Βραζιλία και έχει επίσης γαλλική και λιβανέζικη υποκοότητα. Δικηγόρος του Γκοσν ανέφερε ότι δεν γνωρίζει την ύπαρξη των χρηματοκιβωτίων, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές.
Ο Γκοσν είχε συλληφθεί στο Τόκιο στις 19 Νοεμβρίου προκαλώντας σοκ στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία καθώς ήταν ένα από τα ισχυρότερα στελέχη της, αφού ηγήθηκε για δύο δεκαετίες της συμμαχίας Nissan και Renault, μιας από τις μεγαλύτερες στον κόσμο. Μετά τη σύλληψη το διοικητικό συμβούλιο της Nissan αποφάσισε να του αφαιρέσει το αξίωμα του προέδρου. Η Renault είχε τότε δηλώσει ότι θα περιμένει να δει τις εξελίξεις και να αποφασίσει για το επόμενο βήμα της. Υπό τις νέες εξελίξεις τώρα αυξάνονται οι πιέσεις και προς τη γαλλική αυτοκινητοβιομηχανία για να αποφασίσει τι θα κάνει με την ηγεσία της.
Διεθνείς αναλυτές ανέφεραν ότι η σύλληψη Γκοσν έγινε σε μια χρονική περίοδο που ο ίδιος προωθούσε τη συγχώνευση της Renault με τη Nissan. Στελέχη του κλάδου έχουν αφήσει να εννοηθεί ότι η Nissan δεν ήταν πολύ ευχαριστημένη με την πρωτοβουλία αυτή που είχε αναλάβει ο Γκοσν ως πρόεδρος της Nissan και διευθύνων σύμβουλος της Renault.
Η στενή συνεργασία με Renault και Mitsubishi
Εδώ και είκοσι περίπου χρόνια οι δύο εταιρείες έχουν πολύ στενή συνεργασία μέσω ανταλλαγής ποσοστών και μέσω κοινής εξέλιξης διαφόρων μοντέλων αυτοκινήτων. Η Renault ελέγχει το 43,4% της Nissan με δικαιώματα ψήφου, ενώ η Nissan ελέγχει το 15% της Renault, χωρίς όμως τα ίδια δικαιώματα ψήφου. Η Renault από την πλευρά της ελέγχεται κατά 15% από το γαλλικό Δημόσιο, με αποτέλεσμα το όλο θέμα να έχει λάβει και πολιτικές διαστάσεις. Η ισχυρή αυτή συμμαχία των δύο εταιρειών συμπληρώνεται από μια τρίτη αυτοκινητοβιομηχανία, τη Mitsubishi Motors, η οποία ελέγχεται κατά 34% από τη Nissan.
Οπως ανέφεραν διεθνή δημοσιεύματα, επειδή το ποσοστό της Nissan στη Renault δεν συνοδεύεται από αντίστοιχα δικαιώματα ψήφου, η ιαπωνική εταιρεία δεν μπορεί να επηρεάσει δραστικά τις εξελίξεις στη γαλλική αυτοκινητοβιομηχανία, χωρίς να συμβαίνει το αντίθετο. Επιπλέον, η ίδια η Nissan θεωρούσε πάντα ότι είναι μεγαλύτερη και πιο ισχυρή εταιρεία από τη Renault. Ενα από τα πρόσωπα που φέρεται να είναι αντίθετα σε μια συγχώνευση Renault και Nissan είναι ο διευθύνων σύμβουλος της τελευταίας Χιρότο Σαϊκάβα, ο οποίος αρχικά είχε πολύ καλές σχέσεις με τον Γκοσν.