«Είχε ξεγυμνώσει κι αυτός το μπροστινό μέρος του σώματός του κι η Κόνι ένιωσε τη γυμνή σάρκα του να μπαίνει μέσα της. Για μια στιγμή, έμεινε μέσα της να τρέμει σε στύση». Οι προτάσεις αυτές από τον «Εραστή της Λαίδης Τσάτερλι» του Ντ.Χ. Λόρενς είχαν θεωρηθεί σκανδαλώδεις στην εποχή τους επισύροντας τη μανία της λογοκρισίας. Και δεν ήταν οι μόνες. Το μυθιστόρημα γράφτηκε μεταξύ του 1926 και 1928, όταν ο Λώρενς έμενε στη Φλωρεντία, αλλά δεν κατάφερε να εκδοθεί πλήρες στην Αγγλία, παρά μόνο το 1960 και ύστερα από διάφορες δικαστικές και εξωδικαστικές διαμάχες (για την ιστορία, οι πρώτες ελληνικές εκδόσεις θεωρούνται της Μαντώς Αναστασιάδη από τα γαλλικά στη Λογοτεχνική και Μορφωτική Εταιρεία το 1954 και του Πότη Στρατίκη στους Ενωμένους Εκδότες το 1956).

Μαχητικός από τη φύση του, ο λογοτεχνικός μοντερνισμός διευρύνει διαχρονικά τα όρια της γλώσσας και ταυτόχρονα προκαλεί την αντιδραστικότητα – θρησκευτική, πολιτική, κομματική, ακαδημαϊκή. Η ιστορία της λογοτεχνίας είναι άλλωστε γραμμένη όχι μόνο με τα μεγάλα μυθιστορήματα ή διηγήματα που εκδόθηκαν, αλλά και με όσα «κόπηκαν» ή «λογοκρίθηκαν» για να φτάσουν πολύ αργότερα στο αναγνωστικό κοινό. Τριάντα από αυτά τα κείμενα που αποσιωπήθηκαν ή στιγματίστηκαν στην εποχή τους θα διαβαστούν αύριο στις 7 το απόγευμα σε τριάντα βιβλιοπωλεία της Αθήνας και του Πειραιά από συγγραφείς, καλλιτέχνες και δημοσιογράφους.

ΤΑ ΚΕΙΜΕΝΑ. Σταχυολογώντας από τον κατάλογο των απαγγελιών, η Ρούλα Πατεράκη απαγγέλλει Βοκάκιο στο βιβλιοπωλείο Επίκεντρο των Αγίων Αναργύρων, οι Πάολα Ρεβενιώτη και Μαρία Κουλούρη διαβάζουν Ηλία Πετρόπουλο στο Επί Λέξει της οδού Ακαδημίας, ο Χρήστος Χωμενίδης επιλέγει απόσπασμα από τον Εμμανουήλ Ροΐδη στον Ιανό του Συντάγματος, η Κατερίνα Σχινά από τον Μαρκήσιο ντε Σαντ στον Ευριπίδη του Χαλανδρίου, η Λένα Διβάνη από την Αννα Αχμάτοβα στον Καλούδη του Πειραιά,  ο Γιώργος Ικαρος Μπαμπασάκης από τη «Λολίτα» του Ναμπόκοφ (Public Νέας Σμύρνης), ο Πέτρος Τατσόπουλος από τον Χένρι Μίλερ (στον Πατάκη της οδού Ακαδημίας) και η Μαρία Μήτσορα από τον Σαλμάν Ρούσντι στο Free Thinking Zone του Κέντρου. Η εκδήλωση της ταυτόχρονης απαγγελίας των κειμένων πραγματοποιείται σε συνεργασία της διοργάνωσης «Αθήνα 2018 Παγκόσμια Πρωτεύουσα Βιβλίου» του Δήμου Αθηναίων με το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά. Τη δράση – με σλόγκαν «Δεν υπάρχουν επικίνδυνες λέξεις» – επιμελούνται η ποιήτρια Μαρία Κουλούρη, ο συνεργάτης του «Βιβλιοδρομίου» Νίκος Κουρμουλής, ο συγγραφέας Χρήστος Χρυσόπουλος και ο κριτικός Γιάννης Μπασκόζος.