«Η μουσική ανασυνθέτει τις μνήμες του καλοκαιριού και μεταμορφώνεται σε ανακουφιστικό οδηγό για τον χειμώνα. Κάθε φορά που ανοίγουμε το παράθυρό μας η θάλασσα της Μεσογείου είναι πάντα εκεί». Ο Γιώργος Κουμεντάκης δίνει τον καμβά τού έργου που αφιέρωσε στο Κουιντέτο Αίολος, «Ενας Κοτσυφός στο φαράγγι του Γρύλου» (2013), το οποίο υπάρχει στον κύκλο «Μεσόγειος Ερημος». Το κομμάτι αυτό, όπως τα 23 του κύκλου, «αντλεί το περιεχόμενό του από την πανίδα και χλωρίδα της Μεσογείου και είναι ένας προγραμματικού τύπου μουσικός σχολιασμός των ιδιαίτερων φυσικών, κατ’ αρχάς, χαρακτηριστικών των ψαριών, πουλιών, ζώων, εντόμων και φυτών» όπως λέει χαρακτηριστικά ο συνθέτης. Και τώρα βρίσκει μια δεύτερη ζωή αφού συμπεριλαμβάνεται στο πρόσφατο εγχείρημα του Κέντρου Ελληνικής Μουσικής που κυκλοφόρησε από τη δισκογραφική Naxos Greek Classics.
Το CD δίνει χώρο σε αντιπροσωπευτικά έργα ελλήνων συνθετών όπως στο «Κουιντέτο» του Γεωργίου Πονηρίδη (1892 – 1982), που παίχτηκε για πρώτη φορά στο Φεστιβάλ Αθηνών στη Στοά Αττάλου το 1967. Ή στο έργο του Γιάννη Κωνσταντιντίδη (1903 -1984) «Δέκα Ελληνικοί Λαϊκοί Σκοποί» που περιλαβάνει τα κομμάτια «Μαύρη πέτρα του γιαλού…», «Ο Μπαρμπ’-Αντώνης έλεγε…», «Στου βοριά το μπαλκονάκι…», «Εγώ θα κάνω την αρχή…», «Μια φορά πήγα στη Λέρο…», «Ο Μενούσης», «Το λέν’ μάννα μ’ το λέν’…», «Τούτ’ η γης που την πατούμε…», «Μάννα μ’ Τούρκοι, μάννα μ’ Φράγκοι», «Ενα νερό Κυρα-Βαγγελιώ…». Ο συνθέτης άντλησε τους περισσότερους από τους σκοπούς αυτούς από τις καταγραφές παραδοσιακών μελωδιών των Γεωργίου Παχτίκου, Γεωργίου Λαμπελέτ και Samuel Baud – Bovy. Εκτός από τον πρώτο σκοπό, ο οποίος εμφανίζεται για πρώτη φορά στα έργα για ορχήστρα «Πρελούντιο και Οστινάτο πάνω σε δύο Μικρασιάτικα Θέματα» (1947) και «Μικρασιατική Ραψωδία» (1950-65), οι υπόλοιποι εννέα αποτελούν διασκευές από τη συλλογή με τίτλο «44 παιδικά κομμάτια πάνω σε Ελληνικούς Λαϊκούς Σκοπούς» για πιάνο, έργο γραμμένο το 1949-50 – είκοσι δηλαδή χρόνια πριν από τη σύνθεση του κουιντέτου.
Στο CD «Ελληνικά Κουιντέτα Ξύλινων Πνευστών» περιλαμβάνονται ακόμη τα έργα: «Κουιντέτο Πνευστών» Αρ. 2 (2014) του Θόδωρου Αντωνίου (1935), «Ηπειρώτικο Χρονικό» (2005) του Τάκη Καλογερόπουλου (1946 – 2009), «Μικρή Σουίτα» (1970) του Αλκη Μπαλτά (1948) και το «Κουιντέτο πνευστών» (1993) του Ανδρέα Μακρή (1930 – 2005) – συνθέτης, βιολονίστας, μέλος της Συμφωνικής Ορχήστρας της Ουάσιγκτον και προσωπικός φίλος του Ροστροπόβιτς. Το εν λόγω έργο γράφτηκε το 1993 για το σύνολο Capitol Woodwind Quintet και αποτελεί χαρακτηριστικό δείγμα γραφής του συνθέτη, όπου μελωδίες και ρυθμοί της ελληνικής παραδοσιακής μουσικής, και ειδικότερα της Μακεδονίας και Θράκης, συνδυάζονται με ένα «νεορομαντικό» ατονικό ιδίωμα. Να σημειωθεί ότι το Κέντρο Ελληνικής Μουσικής μέχρι τώρα έχει εκδώσει 25 μουσικά έργα και μονογραφίες. Ο δίσκος εκδίδεται από τη Naxos Greek Classics που ξεκίνησε το 2004 με την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης και την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών και συνεχίστηκε με άλλες παραγωγές έργων σημαντικών ελλήνων συνθετών (Χατζιδάκις, Καλομοίρης, Μητρόπουλος κ.ά). Η σειρά προβάλλει την ελληνική δημιουργία κλασικής μουσικής που είναι εν πολλοίς άγνωστη στο εξωτερικό και βοηθά στη διάδοση του έργου αυτού μέσα από το σύστημα παγκόσμιας διανομής.