Μετά το μπαράζ των προκλήσεων στο Αιγαίο με τις 227 παραβιάσεις του Εθνικού Εναέριου Χώρου της Ελλάδας, τις 15 υπερπτήσεις και τις 11 αερομαχίες μέσα σε τέσσερις ημέρες η Αγκυρα φαίνεται – τουλάχιστον προς το παρόν – να επαναφέρει την αντιπαράθεση στη ρουτίνα της επιθετικής ρητορικής της: ο Χουλουσί Ακάρ υπέγραψε την τελευταία πρόκληση αναφέροντας πως «όλοι θα πρέπει να μένουν μακριά από τις προκλήσεις στο Αιγαίο, τη Μεσόγειο και την Κύπρο» καθώς σε διαφορετική περίπτωση «το τίμημα θα είναι βαρύ».

Το Σαββατοκύριακο που πέρασε οι παραβιάσεις στο Αιγαίο έπεσαν και πάλι σε μονοψήφιο αριθμό. Ηταν μόλις έξι στο Βορειοανατολικό, Κεντρικό, και Νοτιοανατολικό Αιγαίο από 14 τουρκικά F-16, ενώ οι εμπλοκές (αερομαχίες) μόνο δύο.

Η τουρκική παραβατική δραστηριότητα στο Αιγαίο κλιμακώθηκε μετά το αυστηρό μήνυμα του αρχηγού ΓΕΕΘΑ ναυάρχου Ευάγγελου Αποστολάκη («Αν καταληφθεί ελληνική βραχονησίδα θα την ισοπεδώσουμε»), αλλά και μετά τους συνεχείς λεονταρισμούς του Πάνου Καμμένου κατά την περιοδεία του στα ακριτικά νησιά την περασμένη εβδομάδα.

Το ανησυχητικό πάντως είναι, όπως επιβεβαιώθηκε και από το πρόσφατο Εθνικό Συμβούλιο Εξωτερικής Πολιτικής (ΕΣΕΠ), ότι στην κυβέρνηση ακόμη και γι’ αυτό το πολύ ευαίσθητο εθνικό θέμα των σχέσεων με την Τουρκία δεν παρατηρείται σύμπνοια, αλλά διγλωσσία. Είναι πρόδηλο πως σε άλλη γραμμή κινείται το υπουργείο Εθνικής Αμυνας και ο Πάνος Καμμένος με τις αλλεπάλληλες εμπρηστικές δηλώσεις του και σε άλλη η διπλωματική ηγεσία.

Χαρακτηριστικό είναι ότι μετά τη συνεδρίαση του ΕΣΕΠ, ο αναπληρωτής υπουργός Εξωτερικών Γιώργος Κατρούγκαλος ουσιαστικά άδειασε τον Πάνο Καμμένο τονίζοντας πως η «Ελλάδα δεν έχει κανέναν λόγο να επενδύει σε κλιμάκωση της φραστικής ρητορικής και πολεμικής» και πως η «άλλη πλευρά είναι που χρειάζεται τις ρητορικές εξάρσεις και τις κενές προκλήσεις επειδή έχει μία πολιτική αναθεωρητισμού απέναντι στο διεθνές δίκαιο».

Η Αθήνα επενδύει πολλά και στα τρίγωνα συμμαχιών σε ενεργειακό και στρατιωτικό πεδίο από τη μία με την Κύπρο και το Ισραήλ και από την άλλη με την Κύπρο και την Αίγυπτο. Ο πρωθυπουργός του Ισραήλ Μπενιαμίν Νετανιάχου υπερασπίστηκε χθες την Κύπρο, στον άγριο πόλεμο δηλώσεων που έχει ξεσπάσει ανάμεσα στον ίδιο και τον Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν μέσω Τwitter. Απαντώντας στον τούρκο πρόεδρο – ο οποίος σε ομιλία του σε νέους της Τουρκίας είχε πει «να μη χτυπάτε τον αντίπαλο που έχετε ρίξει στο έδαφος, δεν είστε Εβραίοι στο Ισραήλ» – διεμήνυσε ότι δεν δέχεται κηρύγματα από τον «Ερντογάν που κατέχει τη Βόρεια Κύπρο και ο στρατός του σφαγιάζει γυναίκες και παιδιά σε κουρδικά χωριά και εκτός Τουρκίας».

Η «ΑΣΘΕΝΗΣ» ΤΟΥΡΚΙΑ. Η ελληνική στρατιωτική ηγεσία αναλύει την τουρκική προκλητικότητα και το κρεσέντο παραβιάσεων και υπερπτήσεων αλλά περισσότερο ασχολείται με τη μεγάλη εικόνα. Δύο είναι οι παράγοντες που προβληματίζουν τους επιτελείς, σύμφωνα με πληροφορίες. Ο πρώτος ότι η Τουρκία, δυόμισι χρόνια μετά το πραξικόπημα κατά της κυβέρνησης Ερντογάν τον Ιούλιο του 2016, εξακολουθεί να «ασθενεί». Στο στράτευμά της (λένε) συνεχίζει να υπάρχει διαμάχη και να απομακρύνονται στελέχη. Και, όταν η Τουρκία είναι σε τέτοια δεινή κατάσταση, προσθέτουν, ελλοχεύει πάντα ο κίνδυνος μιας προβοκάτσιας με την πρόκληση ενός επεισοδίου.

Ο δεύτερος παράγοντας που προκαλεί προβληματισμό είναι ότι η Τουρκία, παρά τα όποια εσωτερικά και οικονομικά της προβλήματα, έχει μία πολύ ισχυρή αμυντική βιομηχανία. Ανώτατες πηγές του «Πενταγώνου» προβλέπουν πως τα μεγάλα πρότζεκτ της αμυντικής βιομηχανίας της γείτονος σε 4-5 χρόνια θα έχουν αρχίσει να παίρνουν σάρκα και οστά. Σημειώνεται πως η Τουρκία μεταξύ των άλλων κατασκευάζει άρματα μάχης, επιθετικά ελικόπτερα, δικά της πολεμικά πλοία – όπως το μίνι αεροπλανοφόρο – αλλά και UAVs ενώ έχει εξαγγείλει ακόμη και την κατασκευή δικού της μαχητικού αεροσκάφους.

Ολα αυτά μάλιστα συμβαίνουν στη γείτονα, ενώ στη χώρα μας τα μεγάλα εξοπλιστικά προγράμματα λόγω της οικονομικής στενότητας αποτελούν παρελθόν. Για παράδειγμα το Πολεμικό Ναυτικό χρειάζεται τουλάχιστον δύο φρεγάτες με δυνατότητες αεράμυνας αλλά ακόμη δεν έχει καταφέρει να τις αποκτήσει. Το κόστος αγοράς καινούργιων φρεγατών υπό τα σημερινά δεδομένα είναι απαγορευτικό, γι’ αυτό και το σίριαλ με τις φρεγάτες Belhαrra που θα αγοράζαμε από τους Γάλλους δεν είχε έως τώρα επιτυχή έκβαση.