Την αισιοδοξία του για νέες επιτυχίες στο μέλλον μέσω της αντιμετώπισης των προκλήσεων που προέκυψαν το 2018 υποσχέθηκε στο ετήσιο μήνυμά του ο επικεφαλής και ιδρυτής της Facebook Μαρκ Ζάκερμπεργκ.
Η αναφορά αυτή δεν ήταν καθόλου τυχαία, αφού η περσινή χρονιά ήταν η δυσκολότερη για την εταιρεία στα 14 χρόνια της ιστορίας της, φέρνοντας τον 34χρονο Ζάκερμπεργκ σε δύσκολη θέση στην προσπάθειά του να υπερασπιστεί πρακτικές και να απαντήσει σε επικρίσεις.
Πρώτα ξέσπασε το σκάνδαλο της Cambridge Analytica, όπου σύμβουλοι που εργάζονταν για λογαριασμό της προεκλογικής εκστρατείας του Ντόναλντ Τραμπ εκμεταλλεύτηκαν τα προσωπικά δεδομένα εκατομμυρίων χρηστών της Facebook. Στη συνέχεια ο Ζάκερμπεργκ κλήθηκε να καταθέσει για το θέμα ενώπιον του αμερικανικού Κογκρέσου όπου έπρεπε να απαντήσει σε ορισμένες δύσκολες ερωτήσεις. Μάλιστα, ενώ αρχικά υπολογιζόταν ότι επηρεάστηκαν τα προσωπικά δεδομένα περίπου 50 εκατ. χρηστών, στη συνέχεια ο αριθμός αυτός αυξήθηκε κοντά στα 87 εκατ. χρήστες.
Επειτα προέκυψε το θέμα της επίθεσης που δέχθηκε η εταιρεία από σπάμερς, οι οποίοι σύμφωνα με διεθνή δημοσιεύματα απέκτησαν πρόσβαση σε ορισμένα προσωπικά δεδομένα 29 εκατ. χρηστών. Σε αυτά περιλαμβάνονταν αριθμοί τηλεφώνων και λογαριασμοί ηλεκτρονικών ταχυδρομείων. Στη συνέχεια δημοσίευμα των «Τάιμς» της Νέας Υόρκης που έκανε αίσθηση στις ΗΠΑ ήγειρε ερωτηματικά για την ηγεσία που ασκεί ο Ζάκερμπεργκ και η γενική διευθύντρια της εταιρείας Σέριλ Σάντμπεργκ.
Θα μπορούσε επομένως να καταλήξει κανείς στο συμπέρασμα ότι το 2018 ήταν η δυσκολότερη χρονιά για τον Ζάκερμπεργκ και τη Facebook από τότε που αποφάσισε να συμμετάσχει στην ίδρυση της εταιρείας όντας φοιτητής του Χάρβαρντ.
Ολες αυτές οι εξελίξεις είχαν επιπτώσεις όχι μόνο για την εικόνα της Facebook και του επικεφαλής της, αλλά και για την ίδια την τσέπη του Ζάκερμπεργκ. Το 2018 ο Mr Facebook είδε την προσωπική του περιουσία να μειώνεται κατά σχεδόν 20 δισ. δολάρια και πλέον να ανέρχεται σε 53 δισ. δολάρια σύμφωνα με υπολογισμούς του Bloomberg. Η πτώση αυτή οφείλεται κυρίως στην υποχώρηση των τιμών της εταιρείας κοινωνικής δικτύωσης μετά την αρνητική δημοσιότητα που είχε μέσα στο προηγούμενο έτος.
Ο ίδιος δηλώνει, όπως θα περίμενε κανείς, αισιόδοξος. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι εξακολουθεί να θεωρείται ως ένας από τους ανθρώπους που έχουν τον μεγαλύτερο πλούτο και τη μεγαλύτερη επιρροή στον κόσμο.
Ο Ζάκερμπεργκ έκανε το μεγάλο του βήμα το 2004. Τον Φεβρουάριο εκείνης της χρονιάς δημιούργησε το μέσο κοινωνικής δικτύωσης με την ονομασία thefacebook.com, που μετονομάστηκε το 2005 σε Facebook. Στην αρχή το κοινωνικό αυτό δίκτυο απευθυνόταν στους συμφοιτητές του στο Χάρβαρντ, καθώς εκεί μπορούσαν να εισαγάγουν προσωπικά τους δεδομένα για να αντλούν πληροφορίες και να βρίσκουν άλλα μέλη.
Η επιτυχία ήταν πολύ μεγάλη, αφού μέσα σε ελάχιστο χρονικό διάστημα είχε εγγραφεί στο νέο αυτό κοινωνικό δίκτυο η μεγάλη πλειοψηφία των φοιτητών του πανεπιστημίου. Στη συνέχεια ο Ζάκερμπεργκ με τη βοήθεια δύο συμμαθητών του, του Ντάστιν Μόσκοβιτς και του Κρις Χιους επεξέκτεινε κι άλλο το μέσο κοινωνικής δικτύωσης, ώστε να μπορούν να έχουν πρόσβαση σε αυτό φοιτητές από άλλες περιοχές των ΗΠΑ.
Η μεγάλη διαφορά του Facebook τότε ήταν πως ζητούσε από τους χρήστες να εισάγουν αληθινά στοιχεία, όπως διευθύνσεις ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, ονόματα και φωτογραφίες.
Σύντομα ο Ζάκερμπεργκ μαζί με τους δύο συμφοιτητές του Εντουάρντο Σάβεριν και Aντριου Μακόλουμ κατάλαβαν τη δύναμη που είχε το νέο μέσο και εργάστηκαν για να το αναπτύξουν και να το επεκτείνουν. Η επιτυχία ήταν τόσο μεγάλη που το 2012 η εταιρεία προχώρησε σε αρχική δημόσια προσφορά για είσοδό της στο χρηματιστήριο. Εκείνη τη χρονιά η προσωπική περιουσία του Ζάκερμπεργκ υπολογιζόταν σε περίπου 20 δισ. δολάρια. Ο γκουρού των μέσων κοινωνικής δικτύωσης είχε γίνει δισεκατομμυριούχος και ένας από τους ισχυρότερους παράγοντες του κόσμου της υψηλής τεχνολογίας.
Τώρα ο Ζάκερμπεργκ υπόσχεται να κάνει τη Facebook ακόμη πιο ισχυρή εταιρεία. Υπόσχεται να δώσει στους χρήστες ακόμη μεγαλύτερο έλεγχο για το πώς χρησιμοποιούνται τα προσωπικά τους δεδομένα. Εμφαση έχει δώσει επίσης ο ίδιος στο γεγονός ότι η εταιρεία επενδύει αρκετά δισ. δολάρια σε θέματα ασφάλειας. Για να αντιμετωπιστούν όλες οι προκλήσεις, στο ετήσιο μήνυμά του ανέφερε ότι θα χρειαστεί πάνω από ένας χρόνος. Οι επενδυτές και οι χρήστες περιμένουν να δουν τώρα πόσο γρήγορα θα εφαρμόσει τις αλλαγές ο Ζάκερμπεργκ και εάν το 2019 θα είναι καλύτερο έτος για την εταιρεία από ό,τι το 2018.