Πληθαίνουν τα ερωτηματικά για την υπόθεση της 20ετούς επέκτασης της σύμβασης παραχώρησης του αεροδρομίου Ελευθέριος Βενιζέλος στους ιδιώτες επενδυτές μετά την επιστολή – βόμβα του γενικού διευθυντή του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών προς τον υπουργό Οικονομικών, με την οποία ζητά εξηγήσεις για την καθυστέρηση της υπογραφής και της κύρωσης της συμφωνίας από τη Βουλή.
Καθυστέρηση την οποία κύκλοι της αντιπολίτευσης αλλά και παράγοντες της αγοράς αποδίδουν σε φόβους από την πλευρά της κυβέρνησης να φέρει στο Κοινοβούλιο μια σύμβαση για την οποία είχε κατηγορηθεί πως επιδίωκε να «χαρίσει» το 2017 έναντι χαμηλότερου κατά 750 εκατ. ευρώ τιμήματος και έπειτα από την παρέμβαση της Κομισιόν αυτό ανέβηκε στα 1,382 δισ. ευρώ.
Η εταιρεία, όπως εξηγεί στην επιστολή της, «επιβαρύνεται – βάσει της σύμβασης – με ρήτρα καθυστέρησης, αν και δεν ευθύνεται, ύψους 330.000 ευρώ ημερησίως από την 1η Ιανουαρίου του 2019». Οπως σημειώνει με αιχμές ο γενικός διευθυντής του ΔΑΑ Γιάννης Παράσχης στην επιστολή του προς τον Ευκλείδη Τσακαλώτο, η εταιρεία στις 18 Δεκεμβρίου του 2018 συνήψε ομολογιακό δάνειο 665,6 εκατ. ευρώ προκειμένου να καλύψει τη διαφορά του νέου τιμήματος (1,115 δισ. ευρώ χωρίς ΦΠΑ και 1,382 δισ. ευρώ με ΦΠΑ) που πρότεινε στο ΤΑΙΠΕΔ τον Αύγουστο του 2018. Ποσό το οποίο εκτοξεύτηκε μετά την παρέμβαση της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, έναντι του προηγούμενου που είχε εγκρίνει πανηγυρικά η κυβέρνηση τον Μάρτιο του 2017 (483,87 εκατ. ευρώ χωρίς και 600 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ). Η Κομισιόν ήλεγξε τη συμφωνία του 2017 ως προς το αν οι όροι και το εγκριθέν τίμημα συνιστούσαν παραβίαση της νομοθεσίας περί κρατικών ενισχύσεων. Υπενθυμίζεται ότι τα κόμματα της αντιπολίτευσης μετά τον διπλασιασμό του τιμήματος έχουν καταγγείλει την κυβέρνηση, υπαινισσόμενα μεθοδεύσεις για χαριστική επέκταση της σύμβασης παραχώρησης στους ιδιώτες μέχρι το 2046, αφού η προηγούμενη συμφωνία με τους επενδυτές ήταν κατά περίπου 750 εκατ. ευρώ χαμηλότερη σε σχέση με τη νέα. Η ΝΔ μέσω του αρμόδιου τομεάρχη Κώστα Καραμανλή έχει καταγγείλει την κυβέρνηση πως «αποφάσισαν να χαρίσουν για 20 χρόνια το αεροδρόμιο», ενώ ο βουλευτής του ΚΙΝΑΛ Γιάννης Μανιάτης έκανε λόγο για «σκάνδαλο».
Στην επιστολή που απέστειλε ο γενικός διευθυντής του ΔΑΑ στις 4 Ιανουαρίου στον υπουργό Οικονομικών και κοινοποίησε στον πρόεδρο του ΤΑΙΠΕΔ Αρη Ξενόφο και τον διευθύνοντα σύμβουλο Ριχάρδο Λαμπίρη καυτηριάζει ότι «παρατηρείται καθυστέρηση, η οποία έχει σημαντικές επιπτώσεις». Οπως τονίζει, «από τις 18 Δεκεμβρίου του 2018 έχουν εκπληρωθεί πλέον όλες οι αιρέσεις (σύμφωνα με το άρθρο 3.1. της Σύμβασης και όπως η Εταιρεία Αεροδρομίου ενημέρωσε σχετικά το ΤΑΙΠΕΔ) και οι λοιπές προϋποθέσεις που προβλέπονται στη Σύμβαση με εξαίρεση τις τελικές ενέργειες που απαιτούνται προκειμένου να υπογραφεί η Σύμβαση και να υποβληθεί προς κύρωση στο ελληνικό Κοινοβούλιο, για τις οποίες η Εταιρεία Αεροδρομίου προσδοκούσε καλόπιστα ότι θα είχαν ολοκληρωθεί εντός του 2018».
Υψηλό κόστος. Και ο ίδιος συνεχίζει: «Δεδομένου ότι η ολοκλήρωση της συναλλαγής και η καταβολή του τιμήματος εντός του 2018 δεν κατέστησαν δυνατές και δεδομένης της παρατηρούμενης καθυστέρησης, η οποία, στη βάση του άρθρου 2.2. της Σύμβασης, επιβαρύνει από 1-1-2019 την Εταιρεία Αεροδρομίου με το ποσό των 330.000 ευρώ ημερησίως, χωρίς οιαδήποτε υπαιτιότητα από την πλευρά της (καθυστέρηση και επιβάρυνση για τις οποίες η Εταιρεία Αεροδρομίου υποχρεούται να ενημερώσει άμεσα τόσο την ΕΤΕπ όσο και τις δανείστριες τράπεζες), παρακαλούμε για ενημέρωσή μας με τις απαιτούμενες ενέργειες και το χρονοδιάγραμμα προκειμένου να υπογραφεί η Σύμβαση και να υποβληθεί προς κύρωση στο ελληνικό Κοινοβούλιο».
Υπενθυμίζεται ότι η επέκταση της παραχώρησης της σύμβασης και στη συνέχεια η πώληση του ποσοστού 30% του ΤΑΙΠΕΔ στον ΔΑΑ είναι στα προαπαιτούμενα της συμφωνίας κυβέρνησης – δανειστών.