Στη φετινή σεζόν είναι «δισυπόστατος». Μοιράζει τις σκηνοθετικές του δυνάμεις στη «Συμμορία των πέντε» του Γκράχαμ Λίνεχαν (θέατρο Κιβωτός) και τον «Ερωτευμένο Σαίξπηρ» του Λι Χολ στο Θέατρον του Κέντρου Πολιτισμού Ελληνικός Κόσμος. Δύο διασκευές, δηλαδή, ταινιών, αλλά με διαφορετικό κίνητρο.

Η «Συμμορία των πέντε» με πρωταγωνιστές μεταξύ άλλων τους Θανάση Τσαλταμπάση, Γιάννη Μποσταντζόγλου και Κώστα Αποστολάκη βασίζεται στην ταινία «Lady killers» του 1955. Αντίστοιχα και ο «Ερωτευμένος Σαίξπηρ» με κεντρικά πρόσωπα τους Βασίλη Χαραλαμπόπουλο και Ελλη Τρίγγου είναι μια προσαρμογή της ομώνυμης ταινίας του 1998 του Τζον Μέιντεν. «Θεωρητικά η σκηνοθετική μου γραφή έχει αυτό που θα λέγαμε κινηματογραφική καταγωγή, επειδή είναι ένας τρόπος για να υπάρξω μέσα από την εναλλαγή των σκηνών. Εχει έναν ρυθμό σαν να είναι μοντάζ και μια κίνηση γρήγορη. Ακολουθώ όμως μια βαθιά δραματουργική γραφή που έχει βέβαια έναν πυρήνα. Στη “Συμμορία”, ο πυρήνας της μαύρης κωμωδίας δεν είναι τόσο κωμικός όσο ηθικού διδάγματος, αφού οι συμμορίτες, οι κακοί, εξοντώνονται από το καλό, από μια φιλότεχνη γριούλα, μια αδύναμη προσωπικότητα. Ο πυρήνας του “Ερωτευμένου Σαίξπηρ” έχει να κάνει με τη λέξη έρωτας. Σε μια περίοδο που ένα σπουδαίο παιδί χάνεται μέσα στις ηδονές και η κλίση του είναι να γίνει ένας πετυχημένος κωμωδιογράφος, συναντάει αυτό τον δαίμονα – τον έρωτα που δεν εκπληρώνεται – και στοιχειώνεται. Η Βιόλα ως έναν βαθμό μεταφυτεύει στον Σαίξπηρ το ερωτικό πνεύμα – τον τροφοδότη για να γράψει τα αριστουργήματά του. Ο έρωτας είναι αυτός που οδηγεί το χέρι και το μυαλό του Σαίξπηρ» τονίζει ο σκηνοθέτης στο «Νσυν».

ΟΙ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ ΑΛΛΙΩΣ. Το στοιχείο που ιντριγκάρει τον σκηνοθέτη στη διασκευή είναι η «ιδιωτικότητα» του Σαίξπηρ. «Μοιάζει με τη φανταστική βιογραφία ενός ανθρώπου με πολύ χιούμορ. Σαν να αφορά κάποιον άσημο και όχι τον Σαίξπηρ που έχουμε στο μυαλό μας. Τον παρακολουθεί μάλιστα στη στιγμή που γεννιέται αυτό που θα ονομάζαμε “φαινόμενο Σαίξπηρ”. Είναι πιο διασκεδαστικό να το κάνεις αυτό και πιο απενοχοποιημένο γιατί ο Σαίξπηρ φαίνεται στην ιδιωτικότητά του και όχι στη διασημότητά του» επισημαίνει ο δημιουργός. Από την άλλη πλευρά, στη «Συμμορία των πέντε» έρχονται στην επιφάνεια θέματα στερεοτύπων, με τα οποία παίζει ο σκηνοθέτης. «Η γραφή αυτού του έργου έχει μια ονειρική διάσταση. Δεν είναι τόσο ρεαλιστική όσο ακούγεται. Εχει ένα ηθικό δίδαγμα η ιστορία που μ’ αρέσει κι έχει κατά βάθος μια παιδικότητα σαν ένα παραμύθι που θα σου έλεγε μια γιαγιά – η γιαγιά σου. Πολλές φορές όταν σκηνοθετούσα το έργο αυτό θυμόμουν τη γιαγιά μου τη Βαγγελιώ που μου έλεγε τέτοια παραμύθια. Τα στερεότυπα καμιά φορά έχουν ένα κρυφό νόημα από πίσω που μπορούν να μας πουν κάτι βαθύτερο από ένα ready made νόημα ή μήνυμα. Είναι και ένα απόσταγμα επιθυμιών παρά ζωής» καταλήγει ο Κακλέας.

INFO

«Η συμμορία των πέντε» από Τετάρτη έως Κυριακή στο Θέατρο Κιβωτός (Πειραιώς 115, Γκάζι, τηλ. 210-3427426, είσοδος 10-20 ευρώ) «Ερωτευμένος Σαίξπηρ» από Τετάρτη έως Κυριακή στο Θέατρον του Κέντρου Πολιτισμού Ελληνικός Κόσμος (Πειραιώς 254, Ταύρος, τηλ. 212-2540000, είσοδος 14-45 ευρώ)