Για να θυμηθούμε πώς θα ήταν μία πλευρά της σύγχρονης τέχνης ως καθολική έκφραση, θα πρέπει να ανατρέξουμε στις έξυπνες εφαρμογές και να αναζητήσουμε στα κινητά μας τηλέφωνα την παρουσία του Ντέιβιντ Μπάουι, απ’ τον θάνατο του οποίου συμπληρώνονται σήμερα τρία χρόνια. Χάρη στην τεχνολογία της επαυξημένης πραγματικότητας (Augmented Reality, AR) δημιουργήθηκε μια εφαρμογή που φέρνει στις οθόνες τους τη μουσική, τα κοστούμια και όλο το αρχείο του που περιλαμβάνονταν στην έκθεση «David Bowie is…». Η έκθεση ξεκίνησε από το Λονδίνο το 2013 και έπειτα από πέντε χρόνια, δύο εκατομμύρια επισκέπτες και περιοδεία σε δώδεκα πόλεις του κόσμου έφτασε στο Μουσείο του Μπρούκλιν της Νέας Υόρκης.
Η ομότιτλη εφαρμογή που παρουσίασε η Sony Music Entairtainment σε συνεργασία με το Αρχείο Ντέιβιντ Μπάουι επεξεργάστηκε το περιεχόμενο της έκθεσης και το συμπλήρωσε ηχητικά με μουσική, ενώ η φωνή του Γκάρι Ολντμαν σε ρόλο ξεναγού αφηγείται τους σταθμούς από την πορεία της καλλιτεχνικής διάνοιας που έφυγε σαν σήμερα πριν από τρία χρόνια (10/1/2016).
Η εφαρμογή δίνει την ευκαιρία σε όσους δεν είχαν τη δυνατότητα να επισκεφθούν την έκθεση «David Bowie is…» να δουν τις ενδυματολογικές ενδείξεις των πολύτροπων μεταμορφώσεών του που διέτρεξαν πέντε δεκαετίες, να μεγεθύνουν τις χειρόγραφες σημειώσεις του, τις φωτογραφίες του Ζίγκι, του Δούκα, του Αλαντίν Ζέιν και του Λάζαρου. Αινιγματικός και διαρκώς μεταβαλλόμενος καλλιτέχνης, ο Ντέιβιντ Μπάουι παρέμεινε έως το τέλος της ζωής του ένας διαμεσολαβητής του «Αλλου» μεταφέροντας στο παρόν συμβολισμούς και αναφορές από το παρελθόν ντυμένος σαν ποιητής του 19ου αιώνα με μαύρο κοστούμι και ίσια ξανθά μαλλιά.
ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΕΙΣ. Από τα τέλη των 60s ο Ντέιβιντ Μπάουι δεν σταμάτησε να μεταμορφώνεται, να αλλάζει ονόματα και να επινοεί χαρακτήρες ντύνοντας με το στυλ του τις εναλλαγές της μουσικής του. Εγινε άνθρωπος του Διαστήματος, ανδρόγυνο άλιεν με γκλίτερ στο πρόσωπο, καθρέφτης της δεκαετίας του ’70 με ρούχα βεστιαρίου, ήρωας του γκλαμ ροκ έπους του για το οποίο χρειάστηκε την τεκνικολόρ μονοχρωμία στα καλοραμμένα κοστούμια του σε γραμμή καμπάνα και φαρδιά πέτα αποδεικνύοντας ότι η ζωή στον Αρη σε αλλάζει.
Η «επανεμφάνισή» του στο μέγεθος της οθόνης του κινητού δεν θα έμενε λοιπόν χωρίς εμπλουτισμένο περιεχόμενο. Ο μετά θάνατον Μπάουι, ο τεχνολογικά επιζών Λάζαρος, προσφέρει στο «David Bowie is…» app νέο υλικό που δεν περιελάμβανε η έκθεση. Η ταινία από την περιοδεία του 1974 «Diamond Dogs Tour», με στιγμιότυπα πειραματικής κινηματογράφησης, το κινηματογραφικό υλικό από τις πρόβες της επόμενης περιοδείας του «Station to Station Tour» του 1976 συμπληρώνουν το περιεχόμενο.
Αλλά και στην απλή πραγματικότητα ο Ντέιβιντ Μπάουι έχει κάτι να δώσει σε όσους εξακολουθούν να τον λατρεύουν και να τον αναζητούν. Μια κασετίνα – άλμπουμ με εννέα ανέκδοτες ηχογραφήσεις του από την εποχή του «Space Oddity» αναμένεται να κυκλοφορήσει αρχές της άνοιξης. Το «Spying Through a Keyhole», όπως τιτλοφορείται, κυκλοφορεί ως επετειακό άλμπουμ για τα 50 χρόνια από το άλμπουμ «David Bowie», το οποίο στη συνέχεια μετονόμασε σε «Space Oddity».