1918-2018: ο πρώτος αιώνας της Ορχήστρας της Ρωμανικής Ελβετίας, Pentatone, 5 SACD

Τα εκατό πρώτα χρόνια της έκλεισε το 2018 η Ορχήστρα της Ρωμανικής Ελβετίας, αναμφίβολα μία από τις πιο σημαντικές του γαλλόφωνου κόσμου – σε κάποιες δε περιόδους της ιστορίας της η πιο σημαντική. Δημιούργημα του ελβετού μαθηματικού, φιλοσόφου και, κυρίως, κορυφαίου αρχιμουσικού Ερνεστ Ανσερμέ, η Ορχήστρα της Ρωμανικής Ελβετίας συνδέθηκε, πάνω απ’ όλα, στενά με το γαλλικό και το ρωσικό ρεπερτόριο. Ο ίδιος ο Ανσερμέ υπήρξε κύριος μαέστρος των Ρωσικών Μπαλέτων του Ντιαγκίλεφ, για τα οποία γράφτηκαν και ορισμένα από τα ακρογωνιαία έργα του 20ού αιώνα, όπως η «Ιεροτελεστία της Ανοιξης» του Ιγκόρ Στραβίνσκι, αλλά και πολλά άλλων πρωτοπόρων συνθετών της εποχής, Γάλλων, Ελβετών και Ρώσων.

Μετά την ίδρυση της Ορχήστρας, ο Ανσερμέ αφιερώθηκε σχεδόν ολοκληρωτικά σε αυτήν και παρέμεινε διευθυντής της μέχρι τον θάνατό του το 1968, επί μισό αιώνα, ολοκληρώνοντας μια θητεία που δύσκολα συναντά κανείς όμοιά της στην ιστορία της μουσικής. Τότε, τη χρονιά των πενήντα ετών της Ορχήστρας, η ίδια εξέδωσε ένα βιβλίο, στο εξώφυλλο του οποίου υπήρχε μια φωτογραφία: από τη συναυλία της στο Ηρώδειο. Αν και είχε εμφανιστεί στις μεγαλύτερες αίθουσες του κόσμου, η επιλογή είχε να κάνει με τον ιστορικό ισχυρότατο φιλελληνισμό αλλά και την κλασική κουλτούρα της Γενεύης από την εποχή του Καποδίστρια και του Εϋνάρδου. Ο Ανσερμέ και η Ορχήστρα του έχουν ήδη αφήσει πίσω τους δισκογραφικούς ογκόλιθους, αξεπέραστους ειδικά στον Στραβίνσκι, τον Ραβέλ και τον Ντεμπισί, όπως και στον Χόνεγκερ και σε άλλους σύγχρονούς τους συνθέτες. Αλλά το ίδιο συμβαίνει και με τα μπαλέτα του Τσαϊκόφσκι, αλλά και με έργα του αμιγώς γερμανικού ρεπερτορίου από τον Μπαχ μέχρι τον Μπραμς. Σε αυτά, η Ορχήστρα ορισμένες φορές «επικρίθηκε» ότι δεν διαθέτει τα επίπεδα τεχνικής επάρκειας του επιπέδου της Φιλαρμονικής της Βιέννης ή του Βερολίνου και της Δρέσδης – και ενδεχομένως αυτό να είναι ώς έναν βαθμό αλήθεια. Ομως, την ίδια στιγμή, ο θαυμασμός για τις αναγνώσεις της, για τον αυθορμητισμό και την ιδιαιτερότητά τους, υπήρξε καθολικός.

Σε αυτή την έκδοση αντιπροσωπεύονται όλοι οι μόνιμοι αρχιμουσικοί από τον Ανσερμέ μέχρι τις ημέρες μας – ανάμεσά τους μορφές όπως ο Χορστ Στάιν, ο Βόλφγκανγκ Σαβάλις ή ο Πάουλ Κλέτσι, σε ηχογραφήσεις που πολλές εξ αυτών δεν είχαν δει ποτέ μέχρι σήμερα το φως της δημοσιότητας πλην των αρχικών τους ραδιοφωνικών μεταδόσεων από τη Ραδιοφωνία της Γαλλόφωνης Ελβετίας.

Μότσαρτ: τα Κουιντέτα εγχόρδων, Κουαρτέτο Κλένκε, Χάραλντ Σένεβεγκ, βιόλα, Accentus Music, 3 CD

Ενα από τα πλέον ενδιαφέροντα κουαρτέτα εγχόρδων της εποχής μας, απαρτιζόμενο αποκλειστικά από γυναίκες, επανέρχεται στη δισκογραφία με την πλήρη έκδοση των έργων του Μότσαρτ για κουιντέτο εγχόρδων. Οι μέχρι σήμερα ηχογραφήσεις του Κουαρτέτου Κλένκε είναι στο μεγαλύτερο μέρος τους αφιερωμένες στον Μότσαρτ – και όχι άδικα, όπως αντιλαμβάνεται αμέσως όποιος τις ακούσει. Τα μέλη του Κουαρτέτου ξεκίνησαν το 1991 ως φοιτήτριες στη Σχολή της Βαϊμάρης και έκτοτε παραμένουν μαζί. Σήμερα έχουν ως βάση τους το Βερολίνο και τη Θουριγγία, αλλά μετακαλούνται σε ολόκληρο τον κόσμο, δίνοντας συναυλίες που συγκεντρώνουν πάντα διθυραμβικές κριτικές. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι πρόκειται για έναν από τους καλύτερους, αν όχι τον κορυφαίο, κύκλους των κουιντέτων των τελευταίων αρκετών ετών.