Η μόδα συνεχίζει τις ελληνικές εμφανίσεις της. Από τις πρώτες ημέρες της νέας χρονιάς, εκθέσεις, εκδόσεις, συναντήσεις και σεμινάρια επιβεβαιώνουν τη ζωντάνια της νέας μας σχέσης με την εμφάνιση και της συνάντησης διαφορετικών ομάδων δημιουργών και όλων των ενδιαφερομένων.
Η μεγαλοπρέπεια και ο πλούτος της παράδοσης, τα σύμβολα της ελληνικής ιστορίας μέσα από την ερμηνεία των ενδυμάτων παρουσιάζονται αυτές τις ημέρες στην Κλωστοϋφαντουργία Μέντης – Μουσείο Μπενάκη με την έκθεση και την προβολή βίντεο της ομάδας Point των καλλιτεχνών Ερσης Κρούσκα και Αγγελου Σκούρτη. Ο χώρος των μηχανών και των υλικών αποκτά μια άλλη διάσταση, καθώς φωτογραφίες κοστουμιών από διάφορες εποχές μαζί με προϊόντα που παράγει η Κλωστοϋφαντουργία Μέντης κάνουν αναδρομή στην ιστορία του ενδύματος. Παράλληλα προβάλλεται η ταινία «Το ντύσιμο» με πρωταγωνιστές τους Ευζώνους της Προεδρικής Φρουράς, η στολή των οποίων για πολλά χρόνια φιλοτεχνούνταν από τα υλικά του Μέντη.
Η έκθεση « #TextMe_PaperFashion», σε επιμέλεια Στάμου Φαφαλιού, πραγματοποιείται στο Hellenic Centre στο Λονδίνο από 16/1 έως 24/2. Δημιουργήθηκε ειδικά από τον ATOPOS cvc στο πλαίσιο της «Αθήνα 2018 – Παγκόσμια Πρωτεύουσα του Βιβλίου» της UNESCO και των 25 χρόνων από την ίδρυση του Hellenic Centre. Πρόκειται για μια έκθεση της μοναδικής συλλογής χάρτινων ενδυμάτων του ATOPOS cvc και διερευνά τη σχέση μεταξύ κειμένου και χαρτιού στη μόδα. Μιας χρήσεως χάρτινα φορέματα με τυπωμένες λέξεις και κείμενα «συνομιλούν», μεταξύ άλλων, με ενδύματα από ανακυκλωμένες σελίδες λογιστικών βιβλίων, όπως τα σπάνια γιαπωνέζικα εσώρουχα που έχουν δημιουργηθεί με την τεχνική shifu από την περίοδο Edo.
Η Μαρίνα Σπανταφόρα, η ιταλίδα σχεδιάστρια που συνυπέγραψε με τις συλλογές των πλεκτών της τον ενδυματολογικό μινιμαλισμό των 90s, θα βρίσκεται στην Αθήνα στις αρχές Φεβρουαρίου καλεσμένη του Βρετανικού Συμβουλίου για να προσφέρει τη σχεδιαστική εμπειρία της στο workshop που οργανώνεται στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, στο πλαίσιο του προγράμματος «Sustainable Fashion». Με έμφαση στη βιοτεχνία ως καινοτόμο όχημα, η εκδήλωση θα διερευνήσει τη σημασία των τεχνιτών στην σύγχρονη αλυσίδα εφοδιασμού μόδας, τη σχέση των βιοτεχνιών με τον πολιτισμό μας και τη σημασία της προστασίας δεξιοτήτων και φυσικών πόρων. Η καινοτομία δεν αφορά μόνο την τεχνολογία, αλλά και την επιστροφή προς την κατεύθυνση προς τα εμπρός, την υιοθέτηση παλιών πρακτικών ως θεμελιώδες στοιχείο του μέλλοντός μας.
Από το παρελθόν στο παρόν μάς ταξιδεύει το βιβλίο «Το ημερολόγιο μιας μοδίστρας» που πρόκειται να κυκλοφορήσει στα τέλη του μήνα από τις εκδόσεις Καπόν. Οι τεχνικές σημειώσεις μαθητείας στον οίκο ραπτικής Τσοπανέλλη στα τέλη της δεκαετίας του ’50 δίνουν το πρωταρχικό υλικό για μια σύγχρονη επεξεργασία της έννοιας της χειροτεχνίας και της υλικότητας της μόδας κατά την οποία σύγχρονοι έλληνες καλλιτέχνες συνομιλούν με κείμενα και έργα τους για πρώτη φορά με έλληνες δημιουργούς της μόδας.
Ο ντουλαμάς, όπως αντίστοιχα το πιρπιρί για τις γυναίκες, είναι ένα εξαιρετικό σπάνιο ένδυμα που φορέθηκε στα Δυτικά Βαλκάνια την περίοδο της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας και παρουσιάζει γεωγραφικές και άλλες ενδιαφέρουσες παραλλαγές. Η ενδυματολόγος Ιωάννα Παπαντωνίου δείχνει τη συνέχεια ενός πειράματος σύγχρονης ερμηνείας του ιδιαίτερου πανωφοριού που ξεκίνησε το 2017 μεταξύ ελλήνων σχεδιαστών και καλλιτεχνών στην εκθεση «Ντουλαμάς, ο Μεγαλοπρεπής. Ενα πανωφόρι αλλιώτικο από τα άλλα» που παρουσιάζεται αρχές Μαρτίου στο Μουσείο Μπενάκη.
Σκοπός της έκθεσης είναι να αναλύσει τις διάφορες εκδοχές στην ορολογία, τα αχνάρια, τα υλικά και τη διακόσμησή του και τελικά να προτείνει νέους τρόπους χρήσης του στη μόδα και στο θέατρο.