Ο άγραφος κανόνας «αποτρέπει» τους μεγάλους πρωταγωνιστές να εμφανίζονται δίπλα σε παιδιά ή πάσης φύσεως τετράποδα, δίποδα και πτηνά, καθώς έτσι ξεθωριάζει η λάμψη τους ή ο ρόλος τους μένει στο ημίφως (βέβαια «Σκυλιά της Δαλματίας» χωρίς Γκλεν Κλόουζ δεν νοούνται, για να μείνουμε σε μία μόνο διάψευση του κανόνα). Κανείς δεν απέτρεψε, από την άλλη, τους δημιουργούς ντοκιμαντέρ να συμπεριλάβουν στις θεματικές τους τη σχέση όλων ημών με όσους βρίσκονται στο έλεός μας, όπως έλεγε ο Αϊνστάιν: δηλαδή τα ζώα. Ενα από τα αφιερώματα που περιλαμβάνονται στο επερχόμενο 21ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης τιτλοφορείται «Γιατί να κοιτάξουμε τα ζώα;», αντλώντας την έμπνευση από το ομώνυμο δοκίμιο του βρετανού θεωρητικού της τέχνης, συγγραφέα και ζωγράφου Τζον Μπέρτζερ, ο οποίος έμεινε γνωστός – και στην Ελλάδα – για το επιδραστικό «Η εικόνα και το βλέμμα» (εκδ. Οδυσσέας, 1993 και Μεταίχμιο, 2011). Το δοκίμιο για τα ζώα μάλιστα θα μεταφραστεί για πρώτη φορά στα ελληνικά από τη Χριστίνα Λιναρδάκη και θα δημοσιευθεί στον κατάλογο του Φεστιβάλ.

Η διοργάνωση ανακοίνωσε ορισμένες από τις πλέον ενδιαφέρουσες ταινίες του αφιερώματος, το πλήρες πρόγραμμα του οποίου θα ανακοινωθεί τις επόμενες ημέρες. Μέχρι τότε μπορούμε να σταθούμε: στο «Βuddy» της βραβευμένης Χέντι Χόνιγκμαν (Ολλανδία), όπου «πρωταγωνιστούν» έξι αφοσιωμένοι σκύλοι συνοδοί που προσφέρουν θεραπεία και στήριξη σε ανθρώπους που το χρειάζονται. Μεταξύ αυτών, μια ηλικιωμένη τυφλή γυναίκα, ένα αυτιστικό αγόρι κι ένας βετεράνος με μετατραυματικό στρες. Στο «When lambs become lions» του Τζον Κάσμπι (ΗΠΑ) με τις παράλληλες ιστορίες ενός εμπόρου ελεφαντόδοντου στην Κένυα και του εξαδέλφου του φύλακα που προσπαθεί να προστατέψει τα είδη προς εξαφάνιση (βραβείο μοντάζ στο Φεστιβάλ Τραϊμπέκα). Στο «The hidden side of animal transport» του Μάνφρεντ Κάρεμαν (Γερμανία) με εικόνες-σοκ κατά τη μεταφορά ζώων που εξάγονται από την Ευρώπη. Στο «Animus animalis» της Αϊστι Ζεγκουλίτε (Λιθουανία), που παρακολουθεί μια ομάδα κυνηγών ελαφιών, δύο ταριχευτές που προσπαθούν να τελειοποιήσουν τις μεθόδους τους και την καθημερινότητα μιας φάρμας που εκτρέφει ελάφια. Οπως σημειώνεται στο πρόγραμμα, πρόκειται για «ένα απρόβλεπτο ντεμπούτο που θυμίζει το σινεμά του Ρόι Αντερσον, ποτισμένο με ειρωνεία και χιούμορ – ή, αλλιώς, «πώς ο άνθρωπος αλληλεπιδρά με τα ζώα στο μεταίχμιο ζωής και θανάτου». Και, τέλος, στο «For the birds» του Ρίτσαρντ Μάιρον (ΗΠΑ), το οποίο διερευνά τι συμβαίνει όταν η αγάπη του ανθρώπου για τα ζώα ξεπερνά τα όρια. Μια γυναίκα με εμμονή στα πτηνά ζει με περίπου 200. Αργά ή γρήγορα, έρχεται σε σύγκρουση με τις τοπικές οργανώσεις προστασίας των ζώων αλλά και με τον σύζυγό της, που είναι ανήμπορος πλέον να ανεχτεί το άρρωστο πάθος της.

INFO

Το 21ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης θα πραγματοποιηθεί από την 1η έως τις 10 Μαρτίου.