ΜΟΥΣΕΙΟ ΑΚΑΔΗΜΙΑΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ
Μια σφαίρα για την έβδομη τέχνη
Σε έναν θόλο που κατασκευάστηκε από ατσάλι και γυαλί βάρους 317 τόνων, έμπνευσης του γνώριμου στο ελληνικό κοινό αρχιτέκτονα Ρέντσο Πιάνο, θα φιλοξενηθεί η τελευταία χρονικά για το 2019 άφιξη μουσείου, εκείνου της Ακαδημίας Κινηματογράφου στο Λος Αντζελες. Εκεί όπου κάποτε βρισκόταν ένα δημοφιλές πολυκατάστημα και στη σφαίρα διαμέτρου 40 μ. οι επισκέπτες θα έχουν την ευκαιρία να μάθουν «Πού φτιάχνονται τα όνειρα», όπως θα είναι ο τίτλος της μόνιμης έκθεσης του μουσείου με αντικείμενα από τις συλλογές της Ακαδημίας συνδυασμένα με πολυκάναλες προβολές, οι οποίες θα διηγούνται την εξέλιξη του κινηματογράφου, ενώ παράλληλα θα διοργανώνονται περιοδικές εκθέσεις. Οσο για το κόστος του μουσείου; Από τα 250 εκατ. δολάρια που ήταν ο αρχικός προϋπολογισμός έχει εκτοξευθεί στα 400 εκατ. με αποτέλεσμα να χρειαστεί έρανος για να συγκεντρωθεί το ποσό.
ΑΝΑΚΤΟΡΟ ΚΑΪΖΕΡ
Χτίζε – γκρέμιζε στην καρδιά του Βερολίνου
Πριν ακόμη ανοίξει έχει καταφέρει να προκαλέσει αντιδράσεις για το περιεχόμενο, τη φιλοσοφία αλλά και την ίδια του την υπόσταση του Χούμπολτ Φόρουμ, μία από τις πλέον αναμενόμενες αφίξεις στον χώρο των μουσείων όχι μόνο στην Ευρώπη και στο πλούσιο σε πολιτιστικές υποδομές Βερολίνο, αλλά και παγκοσμίως. Ο λόγος για το ανάκτορο του Κάιζερ της Γερμανίας, που χτίστηκε εξαρχής καθώς είχε καταστραφεί από τους βομβαρδισμούς των συμμάχων και στη θέση του είχε ανεγερθεί ένα αυστηρό κτίριο του κομμουνισμού, το οποίο και κατεδαφίστηκε για να ξαναχτιστεί το ανάκτορο. Σήμερα το κτίριο στο Ανατολικό Βερολίνο, που θεωρούνταν ένα από τα σημαντικότερα κτίρια του μπαρόκ, ανακατασκευάστηκε στις όχθες του ποταμού Σπρέε με την υπογραφή του ιταλού αρχιτέκτονα Φράνκο Στέλα – ο οποίος ουσιαστικά δημιούργησε ένα συγκρότημα με κεντρικό αίθριο – και τα εγκαίνια αναμένεται να γίνουν τον Σεπτέμβριο. Στο κόστους 595 εκατ. ευρώ αρχιτεκτονικό εγχείρημα θα φιλοξενηθούν συλλογές ασιατικής τέχνης και εθνολογικές εκτός Ευρώπης, ενώ προβλέπεται και μόνιμη έκθεση για την ιστορία του Βερολίνου καθώς και χώροι περιοδικών εκθέσεων αφού στόχος είναι να λειτουργήσει ως κυψέλη πολιτισμού με εκ των επικεφαλής τον τέως διευθυντή του Βρετανικού Μουσείου Νιλ ΜακΓκρέγκορ.
ΜΟΥΣΕΙΟ ΑΓΑΛΜΑΤΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ
Το φως που καίει
Η αυθεντική δάδα που κρατά στο χέρι του το Αγαλμα της Ελευθερίας θα είναι ο μεγάλος πρωταγωνιστής του μουσείου που αναμένεται να ανοίξει εντός του Μαΐου στο δεύτερο επίπεδο του βάθρου του μνημείου-συμβόλου της Νέας Υόρκης. Η δάδα θα παρουσιάζεται πίσω από έναν εντυπωσιακού μεγέθους γυάλινο τοίχο ύψους 7 μ. Με πρώτες ύλες σαν εκείνες που χρησιμοποίησε ο αρχιτέκτονας Ρίτσαρντ Μόρις Χαντ τον 19ο αιώνα για τη δημιουργία του βάθρου του αγάλματος – γρανίτη, χαλκό και μπρούντζο – το 100 εκατ. δολαρίων μουσείο των 8.000 τ.μ. είναι κατασκευασμένο με τέτοιο τρόπο ώστε να αντέχει τους τυφώνες και τις πλημμύρες. Στην οροφή του θα δημιουργηθεί μια μεγάλη έκταση από γρασίδι ώστε να λειτουργήσει ως οικότοπος για ενδημικά και αποδημητικά πουλιά.
ΠΟΜΠΙΝΤΟΥ ΣΑΓΚΑΗΣ
Με υπογραφή Τσίπερφιλντ
Η πρώτη προσπάθεια του Κέντρου Πομπιντού να αλλάξει ήπειρο πριν από μία και πλέον δεκαετία δεν στέριωσε αλλά το γαλλικό μουσείο δεν το έβαλε κάτω. Με αποτέλεσμα στα μέσα της χρονιάς που διανύουμε να ετοιμάζεται να κόψει την κορδέλα του παραρτήματός του στη Σαγκάη. Η νέα του έδρα θα αποτελεί ουσιαστικά πτέρυγα του καινούργιου 25.000 τ.μ. μουσείου τέχνης Γουέστ Μπαντ που έχει σχεδιάσει ο βρετανός αρχιτέκτονας Ντέιβιντ Τσίπερφιλντ και χρηματοδοτείται από την τοπική κυβέρνηση και από ιδιωτική κτηματομεσιτική εταιρεία.
ΕΘΝΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΚΑΤΑΡ
Ενα ρόδο, ένα παλάτι κι ένας σταρ
Ενα ρόδο της ερήμου που αναπτύσσεται γύρω από ένα παλιό παλάτι. Περισσότερα από 45.000 τ.μ. εκθεσιακών χώρων για 8.000 μοναδικής αξίας αντικείμενα – ανάμεσά τους κι ένα από τα ακριβότερα χαλιά που έχουν πωληθεί ώς τώρα κοσμημένο με πολύτιμους λίθους και μαργαριτάρια, προσφορά για τον τάφο του προφήτη Μωάμεθ, δημιουργία του 1865. Ενας διάσημος και βραβευμένος με Πρίτσκερ αρχιτέκτονας που καλείται να ξεπεράσει τον εαυτό του, καθώς σε απόσταση μόλις 550 χλμ. έχει αφήσει τη σφραγίδα του σε ένα άλλο επίσης εντυπωσιακό μουσειακό κτίριο, στο παράρτημα του Λούβρου στο Αμπου Ντάμπι. Ο λόγος για το Εθνικό Μουσείο του Κατάρ, στην παραλία της Ντόχα, που ύστερα από αρκετές αναβολές τα εγκαίνιά του έχουν προγραμματιστεί για τις 28 Μαρτίου. Το κόστος ανέγερσης του κτιρίου που σχεδίασε ο Ζαν Νουβέλ παραμένει αδιευκρίνιστο, ωστόσο το μουσείο αναμένεται να φέρει έσοδα στα ταμεία καθώς το κτίριο και μόνο θεωρείται αρκετό για να ανανεώσει το ενδιαφέρον των επισκεπτών για την Ντόχα. Αν λάβει υπόψη του κάποιος και το περιεχόμενο που έχει ως στόχο «να δώσει φωνή στην κληρονομιά του Κατάρ» και να παρουσιάσει εθνικούς θησαυρούς, εκτιμάται ότι η προσδοκία δεν είναι παράλογη.
ΜΟΥΣΕΙΑ ΜΠΑΟΥΧΑΟΥΣ
Ενας αιώνας στο «Μαύρο κουτί»
Οχι ένα αλλά δύο μουσεία αναμένεται να εγκαινιαστούν με αφορμή τη συμπλήρωση ενός αιώνα από τη γέννηση της αρχιτεκτονικής σχολής που ίδρυσε ο Βάλτερ Γκρόπιους. Το πρώτο θα έχει έδρα το Ντεσάου – τη δεύτερη πόλη που φιλοξένησε τη σχολή μετά την πολιτική απόφαση του 1924 να κλείσει η σχολή της Βαϊμάρης – στη Βορειοανατολική Γερμανία και στα 3.500 τ.μ. θα φιλοξενήσει τη συλλογή των 49.000 κομματιών του Ιδρύματος Μπάουχαους – Ντεσάου. Το μεγαλύτερο ενδιαφέρον εκτιμάται ότι θα έχει το ερμητικά κλειστό «μαύρο κουτί», όπως περιγράφεται ο χώρος από το αρχιτεκτονικό γραφείο της Βαρκελώνης Αντέντα στο ανώτερο επίπεδο του μουσείου από ατσάλι ενδεδυμένο με ένα γυάλινο περίβλημα, το οποίο μεταξύ άλλων θα φιλοξενεί και έργα σύγχρονης τέχνης. Το συγκεκριμένο μουσείο κόστους 25 εκατ. ευρώ προγραμματίζεται να εγκαινιαστεί στις 8 Σεπτεμβρίου, ενώ στις 6 Απριλίου ένα ακόμη μουσείο σχετικό με τη σχολή-σύμβολο του μοντερνισμού στη Βαϊμάρη.