Σε αλλαγή φρουράς προχώρησε και επίσημα χθες η Renault μετά την παραίτηση του Κάρλος Γκοσν από τη θέση του προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου. Η γαλλική αυτοκινητοβιομηχανία τοποθέτησε το αφεντικό της Michelin, τον 65χρονο Ζαν Ντομινίκ Σενάρ, στη θέση του προέδρου. Ο δεύτερος μέχρι τώρα στην ιεραρχία μετά τον Γκοσν, Τιερί Μπολορέ, αναλαμβάνει τα καθήκοντα του διευθύνοντος συμβούλου. Στόχος των σημαντικών αλλαγών είναι να λυθούν τα προβλήματα ηγεσίας στη συνεργασία Renault και Nissan, που ξεκίνησαν μετά τη σύλληψη του Γκοσν στις 19 Νοεμβρίου με τις κατηγορίες οικονομικών ατασθαλιών. Στη συνέχεια η Nissan του αφαίρεσε τα καθήκοντα του προέδρου. Ο Σενάρ τώρα έχει το δύσκολο έργο της αποκατάστασης των σχέσεων των δύο εταιρειών. Η Renault και η Nissan συνεργάζονται στενά εδώ και 20 χρόνια στην παραγωγή και εξέλιξη αυτοκινήτων. Ο Γκοσν ήθελε η συνεργασία να εξελιχθεί σε συγχώνευση, στους όρους της οποίας όμως αντιδρούσαν οι Ιάπωνες.
Αυτό συμβαίνει επειδή η Renault ελέγχει το 43,4% της Nissan κατέχοντας τα αντίστοιχα δικαιώματα ψήφου. Η Nissan από την πλευρά της ελέγχει το 15% της Renault χωρίς να έχει τα ίδια δικαιώματα ψήφου. Επιπλέον η Renault ελέγχεται κατά 15% από το γαλλικό Δημόσιο, με το Παρίσι να παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις. Ουσιαστικά η Γαλλία είναι ο μεγαλύτερος μέτοχος της εταιρείας. Η ισχυρή συμμαχία των δύο εταιρειών συμπληρώνεται από μια τρίτη αυτοκινητοβιομηχανία, τη Mitsubishi Motors, η οποία ελέγχεται κατά 34% από τη Nissan.
«Είναι πολύ σημαντικό να παραμείνει αυτή η συμμαχία εξαιρετικά ισχυρή. Είναι υποχρεωτικό καθήκον μας να προχωρήσουμε μαζί μπροστά», ανέφερε ο Σενάρ.
Μέχρι τώρα η Γαλλία είχε εμμείνει να μην απομακρυνθεί από τη θέση του στη Renault ο Γκοσν, παρά τις κατηγορίες των Ιαπώνων ότι εκείνος δεν δήλωσε εισοδήματα 80 εκατ. δολαρίων την περίοδο 2010-2018. Ο ίδιος ο Γκοσν, που κρατείται στην Ιαπωνία, αρνείται τις κατηγορίες. Ο Γκοσν συμφώνησε να αποχωρήσει και από τη Renault αφού πρώτα η κυβέρνηση της χώρας ζήτησε αλλαγή φρουράς. Δεν είναι ακόμη ξεκάθαρο εάν η Renault, που κατέχει σημαντικό ποσοστό στη Nissan, θα θελήσει να έχει τον πρώτο λόγο στην τοποθέτηση νέου προέδρου στην ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία. Στελέχη της Nissan θεωρούν ότι η τρέχουσα δομή της συνεργασίας υποβαθμίζει την αξία των επενδύσεων που έχουν γίνει από τους Ιάπωνες, αν και δεν έχουν κινηθεί για να αλλάξει η δομή αυτή. Μένει να καθοριστεί εάν ο Γκοσν θα λάβει αποζημίωση για την αποχώρησή του από την εταιρεία, κάτι που αν επιχειρηθεί να γίνει αναμένεται να προκαλέσει πολύ μεγάλες αντιδράσεις τόσο από μετόχους όσο και από συνδικάτα.