Ενας κατεστραμμένος κάδος σκουπιδιών, καμένες λάμπες φωτισμού σε διάφορα σημεία της πόλης, παράνομη στάθμευση αυτοκινήτων σε ράμπα για ΑμεΑ: Αυτά είναι μερικά μόνο από τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν καθημερινά οι δημότες και για τα οποία αρκεί πλέον ένα και μόνο κλικ στο κινητό για να τα αναφέρουν στις αρμόδιες υπηρεσίες των δήμων τους.
Λέγεται Νovoville και είναι μια ολοκληρωμένη συμμετοχική πλατφόρμα διαχείρισης αιτημάτων, επικοινωνίας και διάδρασης δήμου – δημότη. Πρόκειται για ένα εργαλείο που έχουν – κυριολεκτικά – στα χέρια τους οι πολίτες, οι οποίοι μέσω δωρεάν εφαρμογής στο κινητό μπορούν να υποβάλλουν σε πραγματικό χρόνο τα παράπονά τους για προβλήματα που αντιμετωπίζουν καθημερινά. Ταυτόχρονα, όμως, αποτελεί εργαλείο και για τους δημάρχους, οι οποίοι αφενός γνωρίζουν τι συμβαίνει στον δήμο τους και ποια είναι η άποψη των πολιτών, αφετέρου μπορούν να κάνουν καλύτερη διαχείριση των διαθέσιμων πόρων αλλά και να μειώσουν δραστικά το κόστος λειτουργίας. Είναι, δηλαδή, ένα σύγχρονο και αποτελεσματικό μέσο επικοινωνίας δήμου – δημότη.
ΟΙ ΙΔΡΥΤΕΣ. Πίσω από τη συγκεκριμένη πλατφόρμα βρίσκονται δύο νέοι άνθρωποι της τεχνολογίας, ο Ηρακλής Μπουραντάς και ο Φώτης Ταλάντζης, οι οποίοι αποφάσισαν να ιδρύσουν μία start-up εταιρεία, που θα διευκόλυνε την καθημερινότητα των δημοτών αλλά και θα βελτίωνε την αντίληψη που έχει ο κόσμος για την ποιότητα των υπηρεσιών του εκάστοτε δήμου. Αφορμή στάθηκε ένας σπασμένος κάδος ανακύκλωσης, τον οποίο συναντούσαν επί δύο μήνες στην ίδια ακριβώς κατάσταση και θέση, παρά τις προσπάθειες που έκαναν να αναφέρουν το ζήτημα στην αρμόδια υπηρεσία του δήμου.
Τα τελευταία δύο και πλέον χρόνια, ο ένας δήμος μετά τον άλλο ανακοινώνουν την ενσωμάτωση αυτής της ηλεκτρονικής πλατφόρμας για την καλύτερη εξυπηρέτηση των δημοτών τους. «Ποδαρικό» στη νέα εποχή επικοινωνίας πολίτη και δήμου έκανε ο Δήμος Καρπενησίου. Ηδη, το Novoville λειτουργεί σε 45 δήμους σε Ελλάδα και Μ. Βρετανία, εκ των οποίων οι 37 είναι στη χώρα μας, υποδεχόμενοι συνολικά 140.000 αιτήματα ετησίως.
Μόλις τον περασμένο Οκτώβριο στη λίστα με τους δήμους, που γίνονται ακόμη πιο «έξυπνοι», μπήκε και αυτός της Αθήνας. Είναι χαρακτηριστικό πως ο Δήμος Αθηναίων δέχεται κάθε χρόνο – κυρίως μέσω τηλεφωνικού κέντρου – κατά μέσο όρο περίπου 110.000 αιτήματα. Από τις 3 Οκτωβρίου μέχρι σήμερα ικανοποιήθηκαν 14.259 αιτήματα, ενώ ακόμη 720 είναι σε εκκρεμότητα. Στη λίστα, μάλιστα, με τα πιο συχνά αιτήματα των Αθηναίων είναι ζητήματα που απευθύνονται στη Δημοτική Αστυνομία, ο φωτισμός και τα σκουπίδια. Τα δύο τελευταία φιγουράρουν ψηλά στη λίστα με τα παράπονα που λαμβάνουν οι δήμοι. «Προσπαθούμε να κάνουμε πιο εύκολη την πρόσβαση του κόσμου για να πει τη γνώμη του στον δήμο. Και μέσα από την εφαρμογή, ο δημότης λαμβάνει ενημερώσεις για την πορεία της εξέλιξης του αιτήματος από τη στιγμή που το υπέβαλε μέχρι αυτό να επιλυθεί» σημειώνουν στα «ΝΕΑ» ο Ηρακλής και ο Φώτης. Μάλιστα, η Νovoville, τον περασμένο Δεκέμβριο αναδείχθηκε ως μία από τις 10 καλύτερες start up εταιρείες της Ευρώπης στον τομέα Government Technology.
ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΕΙΣ. Πλέον, μέσω της πλατφόρμας, δίνεται η δυνατότητα σε επίπεδο δήμου να γίνονται διαβουλεύσεις για θέματα που ο δήμαρχος θέλει τη γνώμη του πολίτη. Ηδη τέτοιες διαβουλεύσεις – που χρησιμοποιούν όλα τα μέσα επικοινωνίας και κοινωνικής δικτύωσης – διεξάγονται σε ελληνικούς δήμους. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση του Δήμου Νεάπολης – Συκεών, που έχει ξεκινήσει διαβούλευση με τους δημότες για τις παιδικές χαρές. «Αλλά και το καλοκαίρι ο Δήμος Βάρης – Βούλας – Βουλιαγμένης πραγματοποίησε αντίστοιχη διαβούλευση για μια σύγχρονη μονάδα επεξεργασίας απορριμμάτων, που διερευνά να κάνει. Μέσα σε μία μόλις εβδομάδα συγκεντρώθηκαν 480 απαντήσεις» λέει ο Ηρακλής, ενώ ως τρίτη υπηρεσία της πλατφόρμας είναι και οι πληρωμές προς τους δήμους, όπως πρόστιμα, συνδρομές σε δημοτικές υπηρεσίες ακόμη και αγορά χρόνου στάθμευσης.