Η πρεμιέρα της έγινε το καλοκαίρι του 2016, οπότε η παράσταση παίχτηκε για μόλις τρεις ημέρες στο Φεστιβάλ Αθηνών. Εκτοτε ταξίδεψε στο Παρίσι, την Μπριζ, τη Μασσαλία και τη Θεσσαλονίκη, αλλά η ενέργειά της δεν εξαντλήθηκε. Περίμενε την επαναφορά της στην Αθήνα, σε νέα βάση. Ετσι, το έργο «Απολογίες 4 & 5» του Ευθύμη Φιλίππου επιστρέφει από σήμερα στην αγγλικανική εκκλησία Αγιος Παύλος για λίγες παραστάσεις. Η Αργυρώ Χιώτη με την ομάδα της, τους Vasistas, ανοίγουν και πάλι τις πόρτες του άτυπου δικαστηρίου τους. «Είναι από τις παραστάσεις που αισθανόμουν ότι δεν έχει κλείσει τον κύκλο της. Και ως προς το περιεχόμενο ή την προσωπική σύνδεση που έχει δημιουργηθεί, και ως προς τη φόρμα, δηλαδή το δίπολο χορός – τραγούδι με τα πρόσωπα και τις βιογραφίες τους» αναφέρει η Χιώτη.

Η παράσταση είναι ένα βιογραφικό σκηνικό ποίημα, βασισμένο σε πραγματικά γεγονότα. Μια άτυπη δίκη που τώρα ανεβαίνει σε μια αγγλικανική εκκλησία, χτίζοντας ίσως έμμεσα δεσμούς ακόμα και με την Ιερά Εξέταση. «Το έργο μιλά για την άσκηση εξουσίας. Βασικό του ζήτημα ήταν μια επικίνδυνη προσωπική αναμέτρηση που λαμβάνει χώρα μπροστά σε έναν εξεταστή κι έναν Χορό. Συνειρμικά, και λόγω της ιδιαίτερης ατμόσφαιρας της εκκλησίας, ναι, μπορεί ο νους μας να πάει και στην Ιερά Εξέταση. Πολλά στοιχεία είναι κοινά, της δίκης, της δοκιμασίας ή και του βασανισμού, της τιμωρίας, της ένταξης ή μη στο ισχυρό σύνολο, της καταστολής κάθε “αιρετικού” στοιχείου στους εξεταζομένους, της ψυχολογικής και συναισθηματικής βίας» επισημαίνει η σκηνοθέτρια.

ΟΙ ΧΑΡΑΚΤΗΡΕΣ. Τους κεντρικούς ρόλους υποδύονται οι Εύη Σαουλίδου, Ευθύμης Θέου και Φιντέλ Ταλαμπούκα. Ενας δικαστής, μια απροσδιόριστη ηγετική φιγούρα με στοιχεία εξεταστή, ανακριτή ή ψυχαναλυτή. Και μια γυναίκα κι ένας άνδρας, περίπου στο μέσο της ζωής τους, οικειοθελώς εξεταζόμενοι. «Ολο το έργο λειτουργεί σαν μια αλληγορία. Που σημαίνει ότι μέσα από απλές πράξεις ή συγκρούσεις στη σκηνή ή κάποιες προσωπικές, σχεδόν απλοϊκές μαρτυρίες ανοίγονται πολλαπλά πεδία αναγνώσεων. Τόσο σε υπαρξιακό επίπεδο όσο και σε κοινωνικοπολιτικό. Συντελείται ένα συνεχές παιχνίδι εξουσίας, με όλες τις διαστάσεις και τα κλισέ που εμπεριέχει. Ανθρωποι παραχωρούν τα δικαιώματά τους για να κερδίσουν κάτι άλλο, παραπλανούνται και υιοθετούν επίπλαστες επιθυμίες, γίνονται βίαιοι από αδυναμία, εκβιάζουν συναισθηματικά, κρύβουν την αλήθεια τους, υποκύπτουν σε γαλιφιές και κολακείες, παλεύουν για αυτό που θεωρούν σωστό και δίκαιο ή παραιτούνται και απομένουν άπραγοι και απαθείς. Ολα αυτά μέσα από μια αθωότητα, που κάνει τα πρόσωπα να γίνονται οικεία και αστεία» τονίζει η Χιώτη.

Απέναντι σε όλο αυτό το σύστημα στέκεται ένας πενταμελής Χορός ενόρκων που παρατηρεί και παρεμβαίνει τραγουδώντας ασταμάτητα ένα πολυφωνικό τραγούδι. «Συνειδητά χτίσαμε την παράσταση και τη γραφή της πατώντας πάνω στη δομή μιας τραγωδίας. Εχουμε – μ’ έναν αδιόρατο ίσως για το κοινό τρόπο – έναν πρόλογο, την πάροδο, το πρώτο επεισόδιο, το στάσιμο, την έξοδο και τον κομμό. Εχουμε πρόσωπα που πάσχουν και συγκρούονται και καταθέτουν δημοσίως το προσωπικό τους βίωμα και αδιέξοδο, αναζητώντας τη λύση. Εχουμε και τον Χορό, ισχυρό μάρτυρα, που κινεί, υποκινεί, ακούει και τελικά κρίνει. Θα μπορούσαμε να δούμε τις “Απολογίες 4 & 5” σαν μια σύγχρονη τραγωδία ως προς τη δομή, τα υπαρξιακά μεγέθη που αγγίζει και τους ηθικούς κώδικες που αμφισβητεί» καταλήγει η δημιουργός.

INFO

«Απολογίες 4 & 5» στις 28 και 29 Ιανουαρίου, 5, 11, 12, 18 Φεβρουαρίου στην αγγλικανική εκκλησία Αγιος Παύλος (Φιλελλήνων 27, Σύνταγμα, τηλ. 6944965863, είσοδος 8-12 ευρώ)