Σε λανθασμένους επικοινωνιακούς χειρισμούς και όχι στις τραγικές ελλείψεις οικογενειακών γιατρών και δομών αποδίδει – όπως φαίνεται – η ηγεσία του υπουργείου Υγείας τις καθυστερήσεις και τα κενά στη μεταρρύθμιση που αφορά τον πολύπαθο χώρο της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας (ΠΦΥ).
Τη λύση, όμως, φαίνεται να βρήκαν οι ιθύνοντες στην οδό Αριστοτέλους στο πρόσωπο μιας νεαρής επικοινωνιολόγου. Ειδικότερα και σύμφωνα με απόφαση που δημοσιεύτηκε στη Διαύγεια, το έργο με τίτλο «Υπηρεσίες Συμβούλου Διαχείρισης της Επικοινωνίας» ανατέθηκε στη Ζ.Ε.Κ. Ετσι και όπως ορίζεται στην ίδια απόφαση για το χρονικό διάστημα 10 μηνών από την υπογραφή της σχετικής σύμβασης, η ίδια θα έχει να λαμβάνει ποσό ύψους 24.550 ευρώ (19.800 ευρώ καθαρά). Η δαπάνη που θα καλυφθεί από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων θα αποδίδεται τμηματικά στη δικαιούχο και θα «συνδέεται υποχρεωτικά με την πορεία υλοποίησης και τα παραδοτέα του έργου».
Η ΥΠΟΥΡΓΙΚΗ ΚΑΛΥΨΗ. Για να δικαιολογηθεί, δε, το κονδύλι που «θυσιάζεται» στην επικοινωνία, στην πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος αναφέρεται ότι το γραφείο Τύπου του υπουργείου (που σημειωτέον είναι στελεχωμένο και με δυναμική παρουσία) «είναι επιφορτισμένο με την παρακολούθηση της ειδησεογραφίας και τη διαχείριση της πληροφορίας που αφορά το σύνολο των αρμοδιοτήτων του υπουργείου για κάθε τομέα πολιτικής».
Συνεπώς, για τις αυξημένες απαιτήσεις της τρέχουσας περιόδου έναρξης λειτουργίας του νέου θεσμού της ΠΦΥ και της εφαρμογής της μεταρρύθμισης «διαπιστώνεται η ανάγκη άμεσης ειδικότερης υποστήριξης με σύμβουλο στη διαχείριση κάθε ημέρας ειδήσεων και πληροφοριών για την έγκυρη ενημέρωση κοινού και επαγγελματιών σε όλη την επικράτεια».
Ετσι, στην καθηκοντολογία της συμβούλου συμπεριλαμβάνονται μεταξύ άλλων «οι γραπτές οδηγίες για την επίτευξη συγκεκριμένων στόχων επικοινωνιακής στρατηγικής και καθορισμό των επιδιωκόμενων αποτελεσμάτων, θα υπάρξει συντονισμός και υποστήριξη των Υγειονομικών Περιφερειών και θα προετοιμαστεί επικοινωνιακό υλικό για ενημερωτικές δράσεις τοπικής εμβέλειας». Ιδιαίτερη έμφαση δίδεται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
ΤΟ ΑΠΟΤΥΧΗΜΕΝΟ SUCCESS STORY. Σε κάθε περίπτωση, ο συγγραφέας της απόφασης αντιμετωπίζει ως μοναδικό αγκάθι που έχει μετατρέψει την «εμβληματική» – όπως ο ίδιος ο Πρωθυπουργός την έχει χαρακτηρίσει – μεταρρύθμιση σε ανοιχτή πληγή «τις ανακριβείς πληροφορίες που κωλύουν την υλοποίηση της παρέμβασης λειτουργίας των ΤΟΜY».
Αντιθέτως, φαίνεται να κλείνει πεισματικά τα μάτια του στα δεδομένα που καταρρίπτουν καθημερινά το… success story. Σε διάστημα ενάμιση χρόνου εγκαινιάστηκαν μόλις 110 Τοπικές Μονάδες Υγείας (ΤΟΜΥ), εκ των οποίων οι 26 στην Αττική.
Για την Ιστορία, ο αρχικός σχεδιασμός προέβλεπε να λειτουργήσουν 239 ΤΟΜΥ πριν από την εκπνοή του 2017, όμως το νέο έτος έχει βρει την ΠΦΥ με δυσθεώρητα κενά, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τους ασθενείς, ιδίως εν μέσω εποχικών ιώσεων και ταχύτατης εξάπλωσης της εποχικής γρίπης.
Αλλωστε, εκτός από τις δομές, αναιμικό παραμένει το ενδιαφέρον και των γιατρών να αναλάβουν τον ρόλο του οικογενειακού γιατρού – που αποτελεί τη ραχοκοκαλιά του νέου συστήματος. Ειδικότερα, από τους 1.195 γιατρούς που θα στελέχωναν τις ΤΟΜΥ έχουν προσληφθεί μόλις 500 παθολόγοι, γενικοί γιατροί και παιδίατροι. Και από τους 2.800 οικογενειακούς γιατρούς που θα συμβάλλονταν με τον ΕΟΠΥΥ, ώστε να καλύπτουν τις ανάγκες του 70% του πληθυσμού, έχουν υπογράψει μόλις 710.
ΕΓΓΕΓΡΑΜΜΕΝΟΣ 1 ΣΤΟΥΣ 5. Και ενώ το 2019 θα αποτελούσε χρονιά επίσημης έναρξης του νέου συστήματος, μόνο ένας στους πέντε πολίτες έχει εγγραφεί σε οικογενειακό γιατρό. Η πρόσφατη, δε, τοποθέτηση του αναπληρωτή γενικού γραμματέα Σταμάτη Βαρδαρού, ο οποίος έκανε λόγο για ενθαρρυντικά στοιχεία, έχει διπλή ανάγνωση καθώς παράλληλα αποτυπώνει το μέγεθος της αποτυχίας.
Ειδικότερα, αναφέρθηκε στις 500.000 και πλέον δωρεάν επισκέψεις πολιτών σε ΤΟΜΥ, υπολογίζοντας ότι εξοικονομήθηκαν περισσότερα από 10 εκατομμύρια ευρώ για τους πολίτες. Για τους υπόλοιπους εντούτοις – στις περιοχές, δηλαδή, όπου δεν υπάρχουν δομές και οικογενειακοί γιατροί – οι ασθενείς είναι «παγιδευμένοι» ανάμεσα στον ιδιωτικό τομέα και τις δημόσιες ουρές του ΕΣΥ.