Η Κίνα έγινε προ ημερών η πρώτη χώρα που μπλόκαρε την εισαγωγή προϊόντων από την Ελλάδα εφόσον η επωνυμία της εταιρείας ή των προϊόντων παραπέμπει στη Βόρεια Μακεδονία. Κι αυτό το μπλόκο μπορεί να είναι το πρώτο λιθαράκι ενός προβλήματος που θα δημιουργεί ο όρος «μακεδονικός» όχι σε ιστορικά ή ταυτοτικά πλαίσια, αλλά στο εμπόριο.
Η αναστάτωση που καταγράφεται στον επιχειρηματικό και εμπορικό κόσμο της Βόρειας Ελλάδας δεν είναι ούτε τυχαία ούτε στερείται βάσης. Μπορεί με τη Συμφωνία των Πρεσπών να λύθηκε η εκκρεμότητα του ονόματος, φαίνεται όμως πως δημιουργούνται πλείστα άλλα προβλήματα και σε πολλούς τομείς. Γιατί η Μακεδονία δεν είναι μόνο μια περιοχή που σχετίζεται με την κλασική αρχαιότητα ή τον ελληνικό πολιτισμό. Είναι και brand.
Ο Πρωθυπουργός, ο οποίος πρόκειται να επισκεφθεί τη γειτονική μας χώρα, οφείλει να δώσει και απαντήσεις στις αιτιάσεις που διατυπώνονται και φυσικά να αναζητήσει λύσεις. Το βέβαιο είναι πως το πρόβλημα δεν μπορεί να λυθεί με επισκέψεις κλειστού τύπου στη Βόρεια Ελλάδα, υποσχέσεις χωρίς νόημα και ανεδαφικές διαβεβαιώσεις.
Είναι εξάλλου ο βορειομακεδόνας ομόλογος του Πρωθυπουργού που δήλωσε πως συμφώνησε στο όνομα «Βόρεια Μακεδονία» επειδή εξασφάλισε τη «μακεδονική ταυτότητα». Αλήθεια, τι περιλαμβάνεται σε αυτήν; Τι είναι «μακεδονικό», όχι στις ρηματικές διακοινώσεις, δηλαδή στη θεωρία, αλλά στην πράξη, στην καθημερινή ζωή και την οικονομική δραστηριότητα; Αν η Κίνα είναι μόνο η αρχή, τότε το «Μακεδονικό» δεν είναι ένα ζήτημα του 20ού αιώνα. Γίνεται και του 21ου.