Υπάρχει σινεμά για παιδιά στη Νοτιοανατολική Ευρώπη; Πόσες παιδικές ταινίες από την περιοχή προβάλλονται στην αίθουσα; Και γιατί τόσο λίγοι σκηνοθέτες από τη ΝΑ Ευρώπη γυρίζουν ταινίες για παιδιά; Σε αυτά και παρόμοια ερωτήματα επιχείρησε να απαντήσει μια πρόσφατη έρευνα του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης με θέμα «Ταινίες για παιδιά στη Νοτιοανατολική Ευρώπη: Η κατάσταση των πραγμάτων», τα αποτελέσματα της οποίας ανακοινώνονται στις 12/6, στη 2η διεθνή συνάντηση Fest of Fests (Διεθνές Δίκτυο Νεανικών Κινηματογραφικών Φεστιβάλ), στο Ιδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης. «Η δράση μας στον τομέα της κινηματογραφικής βιομηχανίας, με γνώμονα το νεανικό κοινό, μας οδήγησε στο να καταγράψουμε την έλλειψη παιδικών ταινιών στην περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης» εξηγεί η διευθύντρια του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης Ελίζ Ζαλαντό. «Η συγκεκριμένη έρευνα, απ’ όσο γνωρίζουμε, είναι η πρώτη του είδους της. Ξεκίνησε το καλοκαίρι του 2018 ως μια προσπάθεια κατανόησης του τοπίου της κινηματογραφικής παραγωγής για παιδικό και νεανικό κοινό (ηλικίες 6-12 ετών) στη Νοτιοανατολική Ευρώπη». Εκτός από την Ελλάδα, η έρευνα συγκέντρωσε στοιχεία από την Αλβανία, τη Δημοκρατία της Βόρειας Μακεδονίας, τη Βουλγαρία, τη Βοσνία και Ερζεγοβίνη, την Κροατία, την Κύπρο, την προσωρινή αποστολή των Ηνωμένων Εθνών για το Κοσσυφοπέδιο (UNMIK), το Μαυροβούνιο, τη Ρουμανία, τη Σερβία και τη Σλοβενία.

ΛΙΓΕΣ ΠΑΙΔΙΚΕΣ. Τα πρώτα αριθμητικά δεδομένα που δημοσιοποιήθηκαν είναι μάλλον αποθαρρυντικά. Ο αριθμός των οικογενειακών ταινιών στη Νοτιοανατολική Ευρώπη είναι πολύ μικρός: σε σύνολο 1.088 παραγωγών στις χώρες που μελετήθηκαν κατά την περίοδο 2012-2017, μόνο 17 ήταν παιδικές ταινίες. Μόνο δύο χώρες εξάλλου, η Ελλάδα και η Σλοβενία, διαθέτουν μέτρα ενίσχυσης για παιδικές ταινίες. Από το 2014 στην Ελλάδα, το 20% του συνολικού ετήσιου προϋπολογισμού του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου (ΕΚΚ) διατίθεται για την υποστήριξη των παιδικών ταινιών. Ωστόσο, μέχρι στιγμής έχει κατατεθεί μόνο μία αίτηση για τη διεκδίκηση αυτού του ποσού. Σε αντίθεση με τη Νοτιοανατολική Ευρώπη, τέλος, οι χώρες της Βόρειας Ευρώπης (Γερμανία, Ολλανδία, σκανδιναβικές χώρες) υποστηρίζουν σημαντικά την παιδική ταινία.