Τριακοστή τέταρτη μεταξύ των 37 χωρών του ΟΟΣΑ είναι η Ελλάδα στα αποτελέσματα της εκπαιδευτικής επιθεώρησης PISA 2018 που ανακοινώθηκαν χθες, ενώ η χώρα μας είναι τελευταία μεταξύ των μελών της ΕΕ στις επιδόσεις των μαθητών τους και την ανάπτυξη βασικών καθημερινών δεξιοτήτων. Τέσσερις μόνο χώρες του ΟΟΣΑ βρίσκονται μπροστά από την Ελλάδα (η Χιλή, το Μεξικό, η Κολομβία και η Ισπανία, η οποία όμως δεν έχει δώσει επαρκή στοιχεία, οπότε δεν δίνεται από τους πίνακες της έκθεσης σαφής εικόνα).
Ενα υψηλό ποσοστό μαθητών των ελληνικών σχολείων δε (19,9% σε σχέση με τον μέσο όρο των χωρών του ΟΟΣΑ) κατατάσσονται στα χαμηλότερα επίπεδα εγγραμματισμού και στα τρία γνωστικά επίπεδα που εξετάζονται στον διαγωνισμό (Κατανόηση κειμένου, Μαθηματικά, Φυσικές επιστήμες).
Στην Ελλάδα η παιδεία αποδεικνύεται για μία ακόμη φορά ταξική, καθώς οι μαθητές που προέρχονται από ευνοϊκά κοινωνικο-οικονομικό περιβάλλοντα σημείωσαν καλύτερες επιδόσεις στην Κατανόηση κειμένου από όσους προέρχονταν από μη ευνοϊκά κοινωνικοοικονομικά περιβάλλοντα, με διαφορά 84 μονάδων, ενώ οι μαθητές των ιδιωτικών σχολείων της χώρας κατατάσσονται πάνω από τον μέσο όρο του ΟΟΣΑ. Ωστόσο, οι έλληνες μαθητές προσπαθούν και περίπου το 12% των νέων που προέρχονται από μη ευνοϊκό κοινωνικο-οικονομικό περιβάλλον πέτυχαν επίδοση που τους κατέταξε στο υψηλότερο 25% της βαθμολογίας της χώρας.
Πρώτη σε επίπεδο επιδόσεων μεταξύ των χωρών του ΟΟΣΑ είναι η Εσθονία, ενώ ακολουθούν ο Καναδάς, η Φινλανδία και η Ιρλανδία. Από τις χώρες που δεν είναι μέλη του πρώτο είναι το Πεκίνο και ακολουθούν η Σανγκάη, οι πόλεις Jiangsu και Zhejiang (Κίνα) και η Σιγκαπούρη. Οπως πάντα, στη νέα έκθεση για την εκπαίδευση του ΟΟΣΑ τα κορίτσια απέδωσαν σημαντικά καλύτερα από τα αγόρια.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα που δόθηκαν στη δημοσιότητα για την έρευνα του 2018, οι επιδόσεις των ελλήνων μαθητών ήταν 457 στην Κατανόηση κειμένου (487 μ.ό. ΟΟΣΑ), 451 στα Μαθηματικά (489 μ.ό.) και 452 στις Φυσικές επιστήμες (489 μ.ό.). Στο PISA 2018 πήραν μέρος περίπου 600.000 μαθητές με τους 6.403 από αυτούς Ελληνες.
Σχολικός εκφοβισμός. Στην έκθεση, το 27% των ελλήνων μαθητών ανέφερε ότι έπεσε θύμα σχολικού εκφοβισμού (bullying) τουλάχιστον κάποιες φορές τον μήνα, σε σύγκριση με το 23% κατά μέσο όρο στις χώρες του ΟΟΣΑ. Ομως, το 85% των μαθητών στην Ελλάδα (και το 88% κατά μέσο όρο στις χώρες του ΟΟΣΑ) συμφώνησαν ότι είναι καλό να βοηθούν όσους δεν μπορούν να υπερασπιστούν τον εαυτό τους.