Γνωμοδότηση – κλειδί για την τύχη των αρχαίων στον σταθμό Βενιζέλου Θεσσαλονίκης θα αποτελέσει αυτή για την οποία συνεδρίασαν έως χθες μετά τα μεσάνυχτα τα μέλη του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου με τη νέα σύνθεσή του, όπως έχει προκύψει με απόφαση της υπουργού Πολιτισμού Λίνας Μενδώνη στις 13 του περασμένου Αυγούστου. Επί του αιτήματος, δηλαδή, της Αττικό Μετρό ΑΕ για την απόσπαση αρχαιοτήτων από τον σταθμό Βενιζέλου και την επανατοποθέτηση του 85% αυτών όταν ολοκληρωθούν οι εργασίες κατασκευής του Μητροπολιτικού Σιδηρόδρομου Θεσσαλονίκης. Κατά τη συνεδρίαση, σύμφωνα με πληροφορίες, τέθηκε κάποια στιγμή ζήτημα ότι η μελέτη που είχε εγκριθεί από το ΚΑΣ το 2017 προωθήθηκε χωρίς υπογραφές και με απόφαση του διοικητικού συμβουλίου της Αττικό Μετρό. «Υπογραφές δεν έχουν ακόμα μπει στη σχετική μελέτη, άρα πρόκειται για προκαταρκτική και όχι κύρια μελέτη» αντέτεινε ο Γενικός Γραμματέας του υπουργείου και προεδρεύων του ΚΑΣ Γιώργος Διδασκάλου: «Αρα, κακώς το υπουργείο κατηγορείται ότι δεν εφαρμόζει την μελέτη κατασκευής διότι απλά δεν υπάρχει καν κύρια μελέτη. Πόσω μάλλον μελέτη κατασκευής».

ΕΝΣΤΑΣΕΙΣ ΕΞΑΙΡΕΣΗΣ. Η συνεδρίαση είχε ξεκινήσει μέσα σε πολεμικό κλίμα, καθώς ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων είχε προβάλει ενστάσεις – οι οποίες τελικά απορρίφθηκαν – να μη συμμετέχουν στην κρίσιμη συζήτηση δυο μέλη του KΑΣ: οι Μιχάλης Τιβέριος και Μανώλης Κορρές. Για τον πρώτο, με το σκεπτικό εκτός άλλων ότι «έχει εκπεφρασμένη και αταλάντευτη άποψη υπέρ της απόσπασης των αρχαιοτήτων του σταθμού Βενιζέλου του Μητροπολιτικού Σιδηροδρόμου Θεσσαλονίκης, έχοντας μάλιστα προσωπική εμπλοκή ως έμμισθος σύμβουλος της Αττικό Μετρό κατά τα έτη 2012-2014, και ως μέλος του ΚΑΣ το έτος 2013, το οποίο γνωμοδότησε υπέρ της απόσπασης και της μεταφοράς των αρχαιοτήτων στον Δήμο Παύλου Μελά…». Για τον δε κ. Κορρέ, επειδή «η μελέτη και το έργο της απόσπασης των αρχαιοτήτων… επανειλημμένως έχει δηλωθεί δημοσίως ότι θα αναληφθούν από τον μηχανικό Δημήτριο Κορρέ και εταιρεία που σχετίζεται με τα συμφέροντά του, ο οποίος τυγχάνει αδερφός του ως άνω μέλους του ΚΑΣ Ε. Κορρέ. Εξάλλου και το έτος 2013 ο μηχανικός Δημήτριος Κορρές είχε αναλάβει τη μελέτη για το έργο της απόσπασης των αρχαιοτήτων από τον Σταθμό Βενιζέλου και έχει ήδη υλοποιήσει τη μελέτη και έχει μετάσχει στο έργο της απόσπασης των αρχαιοτήτων στον Σταθμό Αγίας Σοφίας του ΜΣΘ». «Είναι απαράδεκτη η στάση όσων προέβησαν στην ένσταση εναντίον δύο διακεκριμένων επιστημόνων, ακαδημαϊκών επειδή εκφράζουν την επιστημονική τους άποψη. Δεν είναι δυνατόν να σπιλώνονται έτσι υπολήψεις και να διασύρονται άνθρωποι» δήλωσε ο γ.γ. Πολιτισμού Γιώργος Διδασκάλου, ενώ τα δύο μέλη για τα οποία έγινε η ένσταση δήλωσαν πως ουδεμία σχέση συμφέροντος έχουν με το έργο του Μετρό Θεσσαλονίκης. Ειδικά για τον κ. Κορρέ εκπρόσωποι της Αττικό Μετρό ΑΕ δήλωσαν, ενώπιον του ΚΑΣ, πως ναι μεν έχει συνεργαστεί με την εταιρεία ως εμπειρογνώμονας, έπειτα από επιλογή του YΠΠΟΑ, δεν υπάρχει ωστόσο καμία σχέση οικονομικής ή άλλης εξάρτησης μεταξύ τους.