Την ερχόμενη Δευτέρα θα ακουστεί για πρώτη φορά το κουδούνι στα σχολεία έπειτα από σχεδόν δύο μήνες για την τελευταία τάξη του Λυκείου, ενώ μία εβδομάδα μετά ο μαθητικός πληθυσμός θα αυξηθεί με την επαναλειτουργία των υπόλοιπων τάξεων του Λυκείου και του Γυμνασίου. Το ρίσκο, όπως έχει και πει από την πρώτη στιγμή ο καθηγητής Τσιόδρας, είναι δεδομένο. Είναι όμως ένα ρίσκο που άξιζε να πάρουν η πολιτεία και η κοινωνία.
Η επαναφορά στη σχολική κανονικότητα δεν είναι ασφαλώς εύκολη υπόθεση. Τα παιδιά είναι η λιγότερο πειθαρχημένη ομάδα του πληθυσμού και πολλές φορές η ανωριμότητά τους ή οι εφηβικές τους παρορμήσεις τα οδηγούν σε επικίνδυνες ατραπούς. Ομως αυτή είναι μια δοκιμασία που θα κρίνει γενικότερα τα αντανακλαστικά της εκπαιδευτικής κοινότητας και την ικανότητά της να προσαρμόζεται σε αντίξοες συνθήκες. Είναι μια δοκιμασία που υποχρεώνει τους εκπαιδευτικούς να λειτουργήσουν ευρύτερα ως ταγοί και τα παιδιά να επιδείξουν πνεύμα συνεργασίας και αίσθημα ευθύνης.
Και για τους εκπαιδευτικούς, αλλά κυρίως για τους μαθητές, αυτό τελικά δεν είναι παρά ένα μάθημα ζωής. Οι μεν καλούνται να διαδραματίσουν έναν ρόλο, οργανωτικό και όχι μόνο, που ξεπερνά τα στενά όρια της παράδοσης των μαθημάτων. Οι δε καλούνται να αντιληφθούν πως στις δύσκολες στιγμές η προσωπική στάση και αξίες όπως η υπευθυνότητα, το ομαδικό πνεύμα και η επίδειξη αλληλεγγύης μπορούν να αποδειχθούν σωτήριες.
Το ρίσκο είναι δεδομένο. Είναι δεδομένο όμως πως από αυτή τη δοκιμασία εκπαιδευτικοί και μαθητές μπορούν να βγουν κερδισμένοι. Μπορούν να μετατρέψουν αυτή την αντίξοη συνθήκη σε μάθημα ζωής και επομένως πολύτιμη γνώση και εμπειρία για το μέλλον.