Πιο πλούσιο, καθώς θα προσθέσει στις συλλογές του το μαρμάρινο κεφαλάκι μιας μορφής από τη βόρεια ζωφόρο του Παρθενώνα σε μια γεμάτη συμβολισμούς επιστροφή από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, αλλά και με μία ακόμη γοητευτική – άγνωστη εν μέρει – κόρη στην αίθουσα των αρχαϊκών. Πιο λαμπερό, καθώς εν μέσω πανδημίας άλλαξε τον φωτισμό σε αρκετά από τα γλυπτά του, κάτι που γίνεται ιδιαίτερα αισθητό στις Καρυάτιδες, καθώς μοιάζουν λουσμένες στο φυσικό φως. Σταθερά πρώτο στην προσέλευση κοινού με 1.283.125 επισκέπτες από πέρυσι τον Ιούνιο και έως τις 14 Μαρτίου, οπότε και έκλεισε τις πόρτες του λόγω της πανδημίας, και με 15.785.000 στα έντεκα χρόνια λειτουργίας του. Αριθμοί που το καθιστούν το μοναδικό ελληνικό μουσείο που από τον πρώτο χρόνο λειτουργίας του εντάχθηκε στα 100 πιο δημοφιλή παγκοσμίως. Δυνατό, καθώς παρά το χτύπημα που δέχτηκε – δεν λαμβάνει κρατική ενίσχυση και «ζει» από τα έσοδά του – αντέχει ακόμη οικονομικά. Κι έτοιμο να περάσει στην επόμενη ημέρα, καθώς βγαίνει στον αέρα η διεθνής πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος ώστε να αποκτήσει, επιτέλους, διευθυντή.

Ο λόγος για το Μουσείο Ακρόπολης, που γιορτάζει αύριο τα ενδέκατα γενέθλιά του, υπό δύσκολες συνθήκες: από 6.000 άτομα που δεχόταν τέτοια εποχή ημερησίως, τη Δευτέρα έκοψε 137 εισιτήρια, την Τρίτη 214 και την Τετάρτη 130. «Ηταν γερό χτύπημα και δύσκολο να το συνειδητοποιήσουμε» έλεγε χθες ο πρόεδρός του, ομότιμος καθηγητής στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Δημήτρης Παντερμαλής. «Αξιοποιήσαμε τον νεκρό αυτό χρόνο, όμως, για να καθαρίσουμε εις βάθος το μουσείο ώστε να μη δίνει την εντύπωση ενός παλαιοπωλείου μεγάλου μεγέθους και ανανεώσαμε την έκθεσή μας καθώς βασικός μας στόχος είναι πάντα ο επισκέπτης».

ΔΙΟΡΘΩΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΡΟΣΘΗΚΕΣ. Μετά το lockdown η παλαιότερη κόρη του μουσείου – γνωστή ως Κόρη της Λυών – εμφανίζεται πλέον κομψή καθώς έχασε τα γεμίσματα που της είχαν προσθέσει παλαιότερα οι συνητηρητές κάνοντάς τη να μοιάζει με «ρωμαλέα χωρική». Κι αυτό διότι απομακρύνθηκε το προπολεμικό «φουσκωμένο» εκμαγείο που συμπλήρωνε το αυθεντικό της σώμα (το μισό γλυπτό βρίσκεται στο Λούβρο) και δημιουργήθηκε ένα νέο μέσω τρισδιάστατης σάρωσης. Μια νέα κόρη επίσης προστέθηκε στο «δάσος» των αρχαϊκών γλυπτών, καθώς το διάσημο κεφάλι της Κόρης με Πόλο (καπέλο) απέκτησε σώμα χάρη στα έξι κομμάτια που εντοπίστηκαν στις αποθήκες. Ταυτόχρονα οι επισκέπτες συνειδητοποιούν το μέγεθος του Εκατόμπεδου, του ναού που προηγήθηκε του Παρθενώνα, καθώς μπροστά από το εντυπωσιακό του αέτωμα τοποθετήθηκαν ενδεικτικά αρχιτεκτονικά του μέλη: το τρίγλυφο του έχει ύψος 1,4 μ., όταν συνήθως το ύψος ενός τριγλύφου φτάνει τα 40 εκ. Σε μια μετόπη του, δε, διαβάζουμε την καλογραμμένη με κόκκινο χρώμα ερωτική επιγραφή «Λυσίας καλός». Μια ματιά αξίζει επίσης η προθήκη με τα καμένα από τους Πέρσες αναθήματα της Ακρόπολης. Το περιεχόμενό της αλλάχθηκε – περιέχει σπαράγματα αγαλμάτων με ίχνη φωτιάς πλάι σε επίσης αλλοιωμένα από τις φλόγες αργυρά νομίσματα – και προαναγγέλλει τα φθαρμένα από την περσική επίθεση εκθέματα που θα προστεθούν ενόψει του εορτασμού των 2.500 ετών από τις μάχες των Θερμοπυλών και της Σαλαμίνας, μαζί με βίντεο που θα αναπαριστά τον εμπρησμό του Ιερού Βράχου από τις δυνάμεις του Ξέρξη (αναμένεται τον Σεπτέμβριο).

Αν και οι «απώλειες» σχετίζονται κυρίως με τη μείωση των επισκεπτών και κατά συνέπεια των εσόδων του μουσείου, προβλήματα διαπιστώνονται και στην αναγκαστική διακοπή της λειτουργίας ορισμένων ψηφιακών εφαρμογών σε οθόνες αφής για λόγους ασφαλείας, αλλά και στη μη ολοκλήρωση της διαμόρφωσης στην ανασκαφή με την προσθήκη μεγάλων προθηκών στον υπόγειο χώρο. Σε κάθε περίπτωση, «το Μουσείο Ακρόπολης αποτελεί την αιχμή του δόρατος για την οριστική επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα», όπως ανέφερε η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, δίνοντας βαρύτητα στην επιστροφή του τμήματος κεφαλής που αποδίδεται στη βόρεια ζωφόρο από το ΕΑΜ (όπου τώρα εκτίθεται στην περιοδική έκθεση «Δι’ αυτά επολεμήσαμεν»), ώστε να εγκαινιαστεί «μια νέα σχέση ανάμεσα στα κρατικά μουσεία, όπου δεν θα επικρατεί η κτητικότητα».