Δεν είναι η πρώτη φορά που μια αυτοκινητοβιομηχανία, όπως η Ford, εξελίσσει μια τεχνολογία με στόχο να μειώσει αισθητά στο μέλλον τα τροχαία ατυχήματα, που κοστίζουν σε ζωές και πολλά χρήματα στα κράτη ανά τον κόσμο. Ηδη από το παρελθόν η τεχνολογία V2V (Vehicle to Vehicle) με τα διασυνδεδεμένα αυτοκίνητα απέδειξε ότι μπορεί να συμβάλει στη μείωση και κυρίως την αποφυγή των τροχαίων ατυχημάτων. Κάθε χρόνο πάνω από 1,3 εκατομμύρια άνθρωποι χάνουν τη ζωή τους από τροχαία σε όλο τον κόσμο – περίπου 3.700 κάθε μέρα -, ενώ οι οικονομικές συνέπειες ξεπερνούν τις 35 δισ. στερλίνες, όπως ισχυρίζεται το βρετανικό υπουργείο Μεταφορών.

Ετσι, ένα νέο μοντέλο δείχνει ότι μπορεί να αλλάξει τα δεδομένα και να συμβάλει στη μείωση των τροχαίων. Το Data-Driven Road Safety Tool, όπως ονομάζεται, θα αποτελείται από διασυνδεδεμένα οχήματα, με έξυπνους αισθητήρες παραπλεύρως του δρόμου, ώστε να προβλέπει πιθανές τοποθεσίες και αιτίες πρόκλησης τροχαίων ατυχημάτων. Τα ευρήματα θα επιτρέψουν στις πόλεις να λάβουν προληπτικά μέτρα σε δρόμους και διασταυρώσεις που εγκυμονούν τους υψηλότερους κινδύνους για τους χρήστες των δρόμων. «Πολύ σύντομα, όλα τα νέα οχήματα θα είναι διασυνδεδεμένα, κάτι που μας προσφέρει μια μεγάλη ευκαιρία να μειώσουμε τα τροχαία ατυχήματα και να σώσουμε ζωές» δήλωσε στέλεχος της Ford που ηγείται του νέου πρότζεκτ.

«Πειραματόζωα» 700 οχήματα. Στο νέο πρότζεκτ που θα πραγματοποιηθεί για 18 μήνες στην Οξφόρδη θα λάβουν μέρος 700 αυτοκίνητα, επιβατικά και επαγγελματικά. Οι αισθητήρες των οχημάτων θα μεταφέρουν λεπτομέρειες όπως η χρήση φρένου, γκαζιού ή η γωνία περιστροφής του τιμονιού και θα αναλύονται, ενώ οι αισθητήρες στους δρόμους θα χρησιμοποιούν αλγορίθμους μηχανικής μάθησης για την ανίχνευση «παραλίγο» ατυχημάτων και θα μπορούν να αναλύουν μοτίβα κινήσεων ευάλωτων χρηστών των δρόμων, όπως οι δικυκλιστές και οι πεζοί.

Οι άνθρωποι της Ford πιστεύουν ότι τα ευρήματα θα τους δώσουν την ευκαιρία ώστε να αναπτύξουν στο μέλλον μια νέα τεχνολογία, η οποία θα επιτρέπει την αποφυγή των τροχαίων ατυχημάτων. «Τα ευρήματα και οι αναλύσεις θα χρησιμοποιηθούν για περαιτέρω δοκιμές και εξέλιξη του ψηφιακού εργαλείου οδικής ασφάλειας μέσω αλγορίθμων σε ένα εμπορικό προϊόν που θα ωφελήσει πόλεις και πολίτες σε όλο τον κόσμο» ανέφερε η Ford. Εως τότε, όμως, ομάδα από το Τμήμα Ασφάλειας Μεταφορών, τη Ford κ.ά. θα αναλύει τα δεδομένα οδηγών και οχημάτων και θα μελετήσει με ποιο τρόπο μπορεί να βελτιωθεί η οδική ασφάλεια για όλους τους χρήστες.

Σαφώς, η συγκεκριμένη τεχνολογία έρχεται να συμπληρώσει τα οφέλη που έχουν οι οδηγοί, επιβάτες και υπόλοιποι χρήστες των δρόμων με τα συστήματα ημιαυτόνομης οδήγησης και τα συστήματα υποβοήθησης, που πλέον κατακλύζουν τα σύγχρονα αυτοκίνητα και έχουν ρόλο σωτήρα, όπως το σύστημα του αυτόματου φρεναρίσματος, το οποίο ακινητοποιεί ή επιβραδύνει το όχημα όταν αντιληφθεί έναν επικείμενο κίνδυνο και εφόσον διαπιστώσει ότι ο οδηγός του δεν αντιδρά. Ακόμη πιο δημοφιλές, το έξυπνο σύστημα διατήρησης της απόστασης από το προπορευόμενο όχημα, που φροντίζει να κρατάει σταθερές αποστάσεις ασφαλείας αυξομειώνοντας την ταχύτητα, εφόσον απαιτηθεί.