Η κατοχή μιας ιδιωτικής συλλογής περίπου 140 έργων τέχνης με υπογραφές κορυφαίων καλλιτεχνών, όπως ο Ζαν Μισέλ Μπασκιά, ο Aντι Γουόρχολ και ο Ρόι Λίχτενσταϊν, θα αποτελούσε θεόσταλτο δώρο για τους περισσότερους καλλιτεχνικούς οργανισμούς. Κι όμως για το ίδρυμα Κιθ Χέρινγκ αποτελούσε ένα δυσβάσταχτο βάρος. Ο νομικός σύμβουλος του ιδρύματος είχε εδώ και αρκετά χρόνια προειδοποιήσει τον μη κερδοσκοπικό οργανισμό ότι η κατοχή μιας συλλογής έργων τέχνης τα οποία έχουν δημιουργηθεί όχι από τον ιδρυτή του, αλλά από άλλους καλλιτέχνες, ενδεχομένως να ήταν ασυμβίβαστη με τον φιλανθρωπικό του χαρακτήρα. Η προοπτική αυτή οδήγησε το ίδρυμα να ξεκινήσει από πέρυσι τη διοργάνωση – σε συνεργασία με τον οίκο Sotheby’s – διαδικτυακής δημοπρασίας των εν λόγω έργων υπό τον τίτλο «Αγαπητέ Κιθ» με σκοπό όλα τα έσοδα να διατεθούν στο Κέντρο, μια οργάνωση LGBTQ στο Γουέστ Βίλατζ.

Η δημοπρασία είναι προγραμματισμένη για τις 24 Σεπτεμβρίου και ο τζίρος της εκτιμάται ότι θα αγγίξει περί το 1 εκατ. δολάρια. Απευθύνεται δε σε όλα τα βαλάντια καθώς στο σφυρί θα βγουν από ζωγραφικά έργα αξίας 100 δολαρίων του Ντέιβιντ Μπόους έως ένα πολλαπλό του Αντι Γουόρχολ στο οποίο απεικονίζεται ο Κιθ Χέρινγκ με τον σύντροφό του Ζουάν Ντιμποσέ. Τα έργα της συλλογής θα παρουσιαστούν στο ευρύ κοινό μέσω Διαδικτύου ενώ όσοι ενδιαφέρονται να τα δουν διά ζώσης έχουν τη δυνατότητα κατόπιν ραντεβού στα κεντρικά γραφεία του οίκου Sotheby’s στο Μανχάταν. «Υπάρχει η αίσθηση ότι ο ίδιος ο Κιθ ζήτησε από τους φίλους του να δημιουργήσουν έργα τέχνης για αυτόν τον συγκεκριμένο σκοπό» λέει ο εκτελεστικός διευθυντής του ιδρύματος Τζιλ Βάσκεθ στους «New York Times». «Το Κέντρο ενσωματώνει πολλές από τις αξίες που ενδιέφεραν τον Κιθ: την κοινότητα, την ενδυνάμωση και υποστήριξη του μέλλοντός μας, της νεολαίας».

Στη δημοπρασία περιλαμβάνεται σημαντικός αριθμός καλλιτεχνών που σχετίζονται με το Club 57, το πολυθρύλητο νυχτερινό κέντρο διασκέδασης, που στεγαζόταν στο υπόγειο μιας εκκλησίας και λειτουργούσε από τα τέλη της δεκαετίας του ’70 και στις αρχές της δεκαετίας του ’80 ως βάση για μέλη της πρωτοποριακής σκηνής του Ιστ Βίλατζ, όπως ο γλύπτης Μπρούνο Σμιτ και o περφόρμερ Τζον Σεξ. Στη συλλογή εκπροσωπούνται επαρκώς και τα μέλη της street art καθώς περιλαμβάνονται έργα των Τζον Μάτος, Λέιντι Πινκ και Λι Κινιόνες. «Η συλλογή είναι εξαιρετικά αυτοβιογραφική, όπως ακριβώς συμβαίνει με τα έργα που συγκεντρώνει κάθε σπουδαίος συλλέκτης. Λειτουργούν ως ένα παράθυρο στον τρόπο που ο καθένας τους αντικρίζει τον κόσμο», λέει ο επικεφαλής των διαδικτυακών πωλήσεων έργων σύγχρονης τέχνης του Sotheby’s Χάρισον Τένζερ, σε δήλωσή του στους «New York Times». «Ο Κιθ Χέρινγκ συνέλεξε έργα καλλιτεχνών με τους οποίους κινούνταν στο ίδιο μήκος κύματος ως προς το ύφος, το ήθος και τη διανόηση». Η εν λόγω δημοπρασία εκτιμάται ότι πραγματοποιείται σε μια εποχή που όσοι αγοράζουν έργα τέχνης είναι πολύ περισσότερο ανοιχτοί προς την LGBTQ κοινότητα. «Η αγορά αλλάζει και υπάρχουν επίσης μεγάλοι συλλέκτες που ανήκουν στη συγκεκριμένη κοινότητα και θέλουν με τις κινήσεις τους να την υποστηρίξουν», προσθέτει ο Χάρισον Τένζερ.

O ΑΚΤΙΒΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΧΕΡΙΝΓΚ. Ο Κιθ Χέρινγκ θεωρείται ένας από τους πιο σημαντικούς καλλιτέχνες γκραφίτι και κατέκτησε μια καίρια θέση στο διεθνές εικαστικό στερέωμα μέσα από τις χορευτικές του φιγούρες και τους σκύλους του, οι οποίοι από το μετρό της Νέας Υόρκης γρήγορα βρέθηκαν στα μεγαλύτερα μουσεία του κόσμου. Ο εκ των κορυφαίων εκπροσώπων της ποπ αρτ που διατηρούσε φιλία με τον Ζαν Μισέλ Μπασκιά, τη Μαντόνα και τη Γιόκο Ονο, ήταν επίσης γνωστός για τον πολιτικό του ακτιβισμό κατά της ομοφοβίας. Πέθανε σε ηλικία 31 ετών από επιπλοκές σχετιζόμενες με το AIDS, το 1990, και η δημοπρασία διοργανώνεται με αφορμή τη συμπλήρωση 30 χρόνων από τον θάνατό του. «Ο Κιθ Χέρινγκ προήγαγε την ελπίδα και το σθένος σε δύσκολες στιγμές», υποστηρίζει η εκτελεστική διευθύντρια του Κέντρου, Γκλέντα Τεστόνε. «Ζωγράφισε την τοιχογραφία “Μια φορά κι έναν καιρό” το 1989 στους τοίχους μας για να τιμήσει τη σεξουαλική απελευθέρωση οραματιζόμενος έναν κόσμο χωρίς AIDS». Η βοήθεια δεν μπορούσε να έρθει σε καλύτερη στιγμή για το Κέντρο, το οποίο αντιμετωπίζει έλλειμμα 5,4 εκατ. δολαρίων στα έσοδά του λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού. Σύμφωνα με την Γκλέντα Τεστόνε, η απώλεια ανέρχεται σε 34% τη στιγμή που ο μη κερδοσκοπικός οργανισμός αντιμετωπίζει αύξηση κατά 40% στη ζήτηση για υπηρεσίες όπως η συμβουλευτική ψυχικής υγείας και η θεραπεία κατάχρησης ουσιών. Αξίζει να σημειωθεί ότι κατά μέσο όρο το Κέντρο εξυπηρετεί περίπου 340.000 άτομα ετησίως.

«Μερικές φορές, μου αρέσει να σκέφτομαι τι θα έκανε ο Κιθ αν ήταν ακόμα ζωντανός», λέει η Γκλέντα Τεστόνε. «Νομίζω ότι θα ήταν πραγματικά περήφανος για το έργο που κάνουμε μέσα στην κοινότητά μας για να ενισχύσουμε τους δεσμούς μας και την ψυχική μας δύναμη».