Αντίστροφα μετράει ο χρόνος για την έναρξη της νέας σχολικής χρόνιας. Ομως, το 2020 μας επιφύλασσε δυσάρεστες εκπλήξεις, φέρνοντάς μας βίαια σε μία νέα πραγματικότητα. Υπό τις συνθήκες αυτές, ακόμη και καθημερινές ρουτίνες όπως είναι η προετοιμασία της σχολικής τσάντας μετατρέπονται σε… τελετουργίες, σε μία προσπάθεια εντοπισμού και εφαρμογής των πλέον πρακτικών λύσεων που στοχεύουν στην προφύλαξη της υγείας των μαθητών και των λοιπών μελών της οικογένειας.
«Με το χτύπημα του κουδουνιού σε λίγες μέρες, πέρα από τα γνωστά σχολικά είδη που περιέχει κάθε χρόνο η τσάντα των μαθητών, φέτος, θα περιέχει επιπλέον πράγματα όπως διάφορα αντισηπτικά είδη και βέβαια μια τουλάχιστον μάσκα που θα φορέσουν οι μαθητές στο σχολείο. Και ενώ τον τελευταίο καιρό επικεντρωθήκαμε οι περισσότεροι στη μάσκα των μαθητών και τη χρήση της, παραμελήσαμε λίγο την προετοιμασία των σχολικών τους ειδών που φέτος θα πρέπει και αυτά να είναι προσαρμοσμένα στη νέα κατάσταση», σημειώνει στο «Ενθετο Υγεία», η παιδίατρος, Δρ. Αννα Παρδάλη.
«Οδηγός». Υπό τις συνθήκες αυτές η ειδικός δημιούργησε έναν «οδηγό» για τους γονείς λίγο πριν χτυπήσει το κουδούνι, προσφέροντας χρήσιμες συμβουλές που θα βοηθήσουν στη διατήρηση της αυξημένης υγιεινής και ασφάλειας που φέτος επιβάλλεται.
n Μολύβια, στυλό, γόμες, τετράδια να είναι από υλικά που καθαρίζονται, πλένονται και απολυμαίνονται εύκολα και χωρίς να αλλοιώνονται ή να ξεβάφουν.
n Περισσότερες θήκες και κασετίνες που θα φυλάσσεται η γραφική υλη όταν δεν χρησιμοποιείται.
n Πλαστικές ή νάιλον, μιας χρήσεως θήκες. Θα βρουν άπειρες εφαρμογές, από τη φύλαξη ή και απόρριψη της μάσκας μας έως και προσωπικών ειδών που δεν είναι άμεσα εύκολο να απολυμανθούν σε περίπτωση π.χ. κοινόχρηστης έκθεσης.
n Ετικέτες όλων των μεγεθών που θα τοποθετηθούν σε όλα τα σχολικά είδη. Με τον τρόπο αυτό θα διευκολύνεται ο κάθε μαθητής, ιδιαίτερα οι μικρότεροι σε ηλικία, στην αναγνώριση και φύλαξη των ατομικών τους σχολικών αντικειμένων δεδομένου ότι δεν θα πρέπει να τα μοιράζεται με τους συμμαθητές του.
n Τα βιβλία κάθε χρόνο, αλλά φέτος ακόμη περισσότερο, είναι αναγκαίο να είναι ντυμένα με νάιλον θήκες, για τον ευκολότερο καθαρισμό τους. Και βέβαια με ευδιάκριτες ετικέτες με το όνομα του παιδιού επάνω τους.
n Οι σάκες επιλέγονται από ανθεκτικό στο πλύσιμο και τα αντισηπτικά υλικό, που στεγνώνει γρήγορα. Είναι σημαντικό οι τσάντες να καθαρίζονται και να απολυμαίνονται καθημερινά και να πλένονται τουλάχιστον μια φορά την εβδομάδα.
«Οι μαθητές έχουν περισσότερα καθήκοντα και υποχρεώσεις αυτή τη χρονιά, είναι όμως αναγκαίο και αναπόφευκτο. Για τους μικρότερους σε ηλικία μαθητές ακόμη πιο δύσκολο στην αρχή. Τα παιδιά όμως έχουν έμφυτο το ένστικτο της επιβίωσης, της μάθησης και της προσαρμογής και η ελπίδα όλων μας είναι πως σύντομα θα αποκτήσουμε στη φαρέτρα μας κατάλληλη θεραπεία για το νέο εισβολέα», καταλήγει η Δρ. Παρδάλη.
Τα «δεν» στη χρήση της μάσκας. Σε κάθε περίπτωση η μάσκα – ή καλύτερα οι μάσκες, καθώς σύμφωνα με τους ειδικούς είναι καλό οι μαθητές να έχουν τουλάχιστον δύο καθαρές στη σάκα τους ώστε να τις αλλάζουν ότι κρίνεται απαραίτητο – εντάσσεται δυναμικά στη καθημερινότητα των μαθητών.
Στο πλαίσιο αυτό ο Εθνικός Οργανισμός Δημόσιας Υγείας (ΕΟΔΥ) σε επικαιροποιημένες οδηγίες που εξέδωσε, υπογραμμίζει τις «παγίδες» και τα πιο συχνά λάθη στη χρήση μάσκας.
n Δεν αφαιρώ τη μάσκα μου όταν βρίσκομαι σε εσωτερικούς χώρους ή σε εξωτερικούς χώρους όταν η απόσταση είναι μικρότερη του ενάμιση μέτρου από άλλο άτομο. Αυτές ακριβώς είναι οι καταστάσεις που χρειάζεται να προστατευθώ με τη μάσκα.
n Δεν κατεβάζω την μάσκα όταν θέλω να μιλήσω σε κάποιον. Οταν μιλάω απελευθερώνονται σταγονίδια, αυτή τη διαδικασία θέλω να σταματήσω με τη χρήση της μάσκας.
n Δεν αγγίζω το μπροστινό μέρος της μάσκας. Η μάσκα συγκρατεί σταγονίδια που φέρουν τον ιό, έτσι ο ιός μπορεί να περάσει στα χέρια μου και στη συνέχεια να αγγίξω και να μολύνω το πρόσωπό μου και άλλα αντικείμενα και επιφάνειες.
n Δεν αφήνω τη μάσκα να πέσει από τη μύτη μου. Εάν κατέβει η μάσκα και θέλω να τη διορθώσω, πιέζω ξανά το έλασμα και τραβώ σε καλύτερη θέση τα λαστιχάκια. Εφαρμόζω υγιεινή των χεριών αμέσως μετά από αυτήν την κίνηση.
n Δεν κατεβάζω τη μάσκα στο πηγούνι μου ούτε αφήνω έξω μύτη ή στόμα. Με αυτόν τον τρόπο ακυρώνω την προστασία που δίνει η μάσκα, ενώ η εξωτερική πλευρά της μάσκας βρίσκεται πολύ κοντά στο στόμα μου και υγραίνεται. Επιπλέον όταν την ανεβάσω θα επιμολύνω τα χέρια μου και το πρόσωπό μου.
n Δεν φορώ μάσκα που νιώθω υγρή. Η υγρή μάσκα δυσκολεύει την αναπνοή και παύει να προσφέρει προστασία.
n Δεν φορώ μάσκα που είναι βρώμικη ή έχει φθορές (σχισίματα ή οπές). Η βρώμικη μάσκα είναι περισσότερο επικίνδυνη παρά προστατευτική, ενώ η φθαρμένη δεν προστατεύει και δίνει ψευδές αίσθημα ασφάλειας.
n Δεν μοιράζομαι τη μάσκα μου με κανέναν άλλο, ακόμη και εάν αυτός είναι το πιο κοντινό μου άτομο, και δεν την αφήνω εκτεθειμένη στα αγγίγματα άλλων. Η κοινή χρήση ή η ανταλλαγή μάσκας δεν επιτρέπεται. Αν γίνει, σημαίνει αυτόματα ότι μοιράζομαι με άλλον τα μικρόβια που αυτή έχει συγκρατήσει.
n Δεν αφήνω τη μάσκα μου σε επιφάνειες (καρέκλες, θρανία, τραπεζάκια). Η μάσκα επιμολύνεται και ταυτόχρονα μολύνει τις επιφάνειες.
n Δεν χρησιμοποιώ ποτέ το ίδιο σακουλάκι για διαφορετικές μάσκες, η κάθε μάσκα έχει το δικό τους σακουλάκι. Τα μικρόβια από τις βρώμικες μάσκες μολύνουν το σακουλάκι, επιβιώνουν μέσα σε αυτό για πολλές ώρες και θα μολύνουν και άλλη μάσκα εάν τοποθετηθεί εκεί.
Επιπλέον και όπως υπογραμμίζουν οι ειδικοί τα παιδιά τα οποία έχουν πολλές απορίες ή παρουσιάζουν αντίδραση στη χρήση μάσκας δεν σημαίνει υποχρεωτικά ότι εμφανίζουν αγχώδη διαταραχή ή φοβία. Αντίθετα, ενδέχεται τα παιδιά αυτά να έχουν ανάγκη για περισσότερη πληροφόρηση.
Επιπλέον, στις ίδιες οδηγίες τονίζεται ότι τόσο οι γονείς όσο και οι εκπαιδευτικοί, πριν μιλήσουν στα παιδιά θα πρέπει πρώτα οι ίδιοι να έχουν ενημερωθεί και πειστεί για την αναγκαιότητα και ασφάλεια της χρήσης της μάσκας. «Ιδιαίτερη σημασία έχει το παιδί να μη λαμβάνει αντικρουόμενα μηνύματα από τους ενήλικες του περιβάλλοντος. Η πληροφορία θα πρέπει να προσφέρεται με τρόπο κατάλληλο ανάλογα με το αναπτυξιακό επίπεδο του παιδιού».